Festival v prevádzke napriek prácam

Matthieu_Darras_resizeKeď v novembri návštevníci vstúpia do festivalových priestorov, istotne ich prekvapí záplava žltej a čiernej. Tieto farby sme si pre komunikačný vizuál pochopiteľne zvolili preto, že sa používajú na staveniskách. Medzinárodný filmový festival Bratislava (5.11.-11.11.2010) totiž naozaj už od minulého roka prechádza rozsiahlymi zmenami; a hoci termín odovzdania ešte nebol potvrdený, dúfame, že naši diváci si všimnú, ako zásadne sme pokročili. V každom prípade bude festival v prevádzke napriek prácam.

Jednou z priorít festivalu je (opäť) nadviazať kontakt s mestom, kde sa odohráva. Po kine Mladosť a divadle DPOH, ktoré pribudli k festivalovým priestorom v roku 2009, rozširujeme naše pole pôsobnosti i na kinosálu Filmovej a televíznej fakulty VŠMU a poslucháreň Slovenskej národnej galérie. Vysokoškolskí študenti určite ocenia, že práve na tieto premietania majú voľný vstup. Ďalšou veľkou zmenou je, že festival konečne upustil od zlozvyku používať simultánne tlmočenie; začína sa éra titulkov! A nielen študenti si budú môcť užívať MFF Bratislava zadarmo.

Každé ráno o 11:00 sa v hoteli Carlton uskutoční verejne prístupná beseda s filmármi. Vytvoriť priestor na diskusiu v príjemnej a priateľskej atmosfére je mimochodom našou ďalšou prioritou, a tak do Bratislavy pozývame stále viac zahraničných hostí, aby sa s publikom podelili o vášeň ku kinematografii a zodpovedali všetky otázky.

Našim najvýznamnejším hosťom je nepochybne Jan Švankmajer. Dodnes si pamätám ten nemý úžas, keď som sa prvýkrát dostal k dielu pražského filmového maestra. Tuším za tento kľúčový objav vďačím istému filmovému klubu v Amsterdame, ktorý viac či menej prekvapivo uviedol Jídlo pred Zlým vkusom Petera Jacksona! To bolo v roku 1999.

Prial by som si, aby sa MFF Bratislava tiež stal pre mladých Slovákov takým „amsterdamským filmovým klubom“. Rok 1999, keď sa uskutočnil prvý ročník nášho festivalu, je zároveň rokom (náhoda?), v ktorom debutovali naši „profiloví režiséri“. Je pre nás obrovskou cťou, že k nám na Slovensko zavítajú traja z najnadanejších režisérov svojej generácie. Maďar Kornél Mundruczó, Francúz Raphaël Nadjari a Argentínčan Pablo Trapero, všetci tridsiatnici, majú po dvanástich rokoch za sebou obdivuhodný kus práce a okrem iného sa tešia pravidelným pozvánkam do Cannes.

MFF Bratislava otvorí snímka Pabla Trapera Carancho (film, ktorý by pokojne zapadol do sekcie o korupcii “Zlí chlapi spávajú dobre”). Veľkú pozornosť sme venovali i sekciám „Všetci na pláž“ a „Zlí chlapi spávajú dobre“. Preto dúfam, že publikum zaujmú a potešia rovnako ako mňa, keď som ich zostavoval. Hoci na prvý pohľad veľa spoločného nemajú, keď ich pozornejšie porovnáme, uvedomíme si, že v podstate ide len o dve strany jedného prístupu ku kinematografii. Film je totiž zvláštne médium: sprostredkúva nám ďaleké miesta a nepriame zážitky. Ťažko si predstaviť lepšie miesto na snívanie ako pláže zo sekcie „Všetci na pláž!“. Na druhej strane má film aj morálnu povinnosť zobrazovať prítomnosť „tu a teraz“, vrátane tých najhorších korupčných praktík, aké nájdeme v odvážnych snímkach sekcie „Zlí chlapi spávajú dobre“. Ak je kinematografia príliš odtrhnutá od reality, hrozí jej autizmus. Ak jej chýba fantázia, je zas beznádejne plytká.

Túžba po rovnováhe – ak už nie po harmónii – medzi utiekaním sa do snov a uvedomovaním si sveta okolo nás, bola tiež hnacou silou sekcie „Panoráma“. V nej sme sa na vzorke asi 50-tich filmov pokúsili zachytiť pestrosť tohtoročnej filmovej produkcie. Medzi nimi je aj pätica, na ktorú by som rád upriamil pozornosť. Vybrali ju totiž členovia našej poroty a zároveň riaditelia niektorých z najprestížnejších svetových festivalov. Eva Zaoralová, Aude Hesbertová, Kim Dongho, Mikel Olaciregui a Mirsad Purivatra nám predstavia víťazné snímky z Karlových Varov, Paríža, Pusanu, San Sebastiána a Sarajeva. Podobne ako porotcovia sekcií dokumentov a krátkych filmov, aj oni budú mať navyše za úlohu rozhodnúť o najlepšej spomedzi desiatich snímok. Oproti minulému roku je toto číslo nižšie, lebo chceme, aby sa každému súťažnému filmu dostala náležitá pozornosť. Hoci prestavba MFF Bratislava ešte zďaleka nie je hotová, diváci sa môžu tešiť na dve stovky skvelých filmov (111 celovečerných a 85 krátkych), ktoré im v rámci 12. ročníka prinášame. Možno to bude trma-vrma, ale v radostnom a povznesenom duchu!