Istanbul Express v Bratislave

IstanbulPoster_Gradient_resizeV Bratislave sa o týždeň zastaví Istanbul Express, medzinárodný filmársky workshop organizácie NISI MASA, zameraný na multlingualizmus. Tri vlaky budú križovať 18 krajín Európy a neobídu ani Slovensko. Filmári z celej Európy v Bratslave strávia dni od 3. - 6. októbra 2010, slovenská metropola sa tak stane súčasťou dôležitého medzinárodného flmového diania. Pri tejto príležitosti pripravil slovenský partner projektu, Medzinárodný festival študentských flmov Early Melons, pestrý kultúrny program. Konečná stanica všetkých vlakov je Istanbul, Hlavné mesto Európy 2010.

Ambiciózny kočovný projekt medzinárodnej organizácie mladého flmu NISI MASA začal svoju púť 20. septembra 2010 v troch rôznych mestách: estónskom Taline, španielskom San Sebastane a v talianskom Turíne. 45 mladých talentovaných režisérov, kameramanov a zvukárov bolo vybratých z pomedzi niekoľkých stoviek kandidátov, aby vytvorili 15-členné filmárske skupiny. Ich misiou je prekračovanie niekoľkých štátnych hraníc a prežívanie rôznych lingvisticky zaujímavých zážitkov. Počas cesty vytvoria krátke dokumenty na tému multlinguálnej Európy, preskúmajú novú generáciu mladých ľudí a spôsoby, akými medzi sebou komunikujú. Cieľom projektu je skúmať otázku mulitlingualizmu prostredníctvom flmu. Mladí tvorcovia môžu objavovať novú Európu a reagovať na ňu prostredníctvom svojich dokumentov.

Trojica vlakov prejde celkovo 18 krajín a 24 rôznych európskych miest. Počas tvorby filmov Európou budú mladých tvorcov sprevádzať uznávaní európski dokumentarist Atanas Georgiev (Macedónsko), Boris Mitć (Srbsko) a Andrej Paounov (Bulharsko). Desiateho októbra 2010 vlaky zakončia svoju púť v Istanbule – Hlavnom meste európskej kultúry 2010. Tam sa uskutoční svetová premiéra 15 krátkych dokumentárnych filmov nakrútených a zostrihaných počas projektu Istanbul Express.

Program v Bratislave

Medzinárodný festival študentských filmov EARLY MELONS je slovenským partnerom európskej siete organizácií mladého filmu NISI MASA a hlavným organizátorom slovenskej časť workshopu, ktorá sa bude konať 3. - 6.októbra 2010 v Bratislave. Počas zastávky Istanbul Expressu v Bratislave pripravili zaujímavý kultúrny program pre účastníkov workshopu aj pre verejnosť. V nedeľu 4. októbra o 18.30 h. je v klube A4-nultý priestor pripravený večer na tému multlingualizmus, ktorý bude pozostávať z projekcie oceňovaného filmu slovenského dokumentaristu Petra Kerekesa Ako sa varia dejiny, z diskusie s režisérom na tému multlingualizmu, súčasťou večera bude aj koncert skupiny Hugo Čáves Orchestra. V pondelok 5. októbra o 20.00 h. sa v kine Mladosť bude premietať výberovka z Medzinárodného festivalu študentských filmov Early Melons.
Najčerstvejšie správy o kočovnom workshope nájdete na Istanbul Express Blogu: www.nisimasa.com/istanbulexpress.