ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Rebelka z predmestia

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

fishMožno by sa tento príbeh mohol odohrávať aj v Petržalke. Pätnásťročných dievčat v mikinách s výrazne nalíčenými očami, drsným slovníkom a bezočivým správaním sa tam bezcieľne potulujú stovky. Mia je však z Essexu, britská scenáristka a režisérka Andrea Arnold si ju vybrala za hrdinku svojho druhého celovečerného filmu Fish Tank (Veľká Británia, 2009), za ktorý získala Cenu poroty v Cannes i cenu BAFTA ako najlepší britský film roku. Do našich kín ho uvádza Asociácia slovenských filmových klubov ako súčasť kvalitného Projektu 100.

Andrea Arnold (1961), rodáčka z Kentu, ktorá začínala ako tanečnica a moderátorka naživo vysielanej televíznej detskej rannej show a neskôr študovala film v Los Angeles, doteraz nakrútila voľnú trilógiu krátkych filmov Mlieko (1998), Pes (2001) a Osa (2003, za ten dostala Oscara), debutovala snímkou Red Road (2006) a je známa ako „portrétistka ostrovnej každodennosti“. Snaží sa o maximálnu autentickosť, preto aj vo filme Fish Tank obsadila do hlavnej úlohy neherečku, ktorú náhodne objavili na stanici pri temperamentnej hádke s priateľom, nakrúcala chronologicky s použitím ručnej kamery a herci poznali vopred vždy len časť scenára, asi tak na týždeň nakrúcania.

fish_tank_01Výsledkom je dielo, ktoré mnohí označujú za sociálnu drámu, no v porovnaní s filmami takých tvorcov, ako sú Mike Leigh, Ken Loach alebo bratia Dardennovci, môžeme povedať, že ide skôr o psychologickú drámu, zasadenú do vyhraneného sociálneho prostredia. Je ním preľudnené predmestie, zrejme niekdajšia priemyselná zóna, s tzv. sociálnymi bytmi, neupraveným okolím, nedostatočnou infraštruktúrou.

Tu býva aj rodina Williamsovcov, matka a jej dve dcéry, pravdepodobne každá od iného otca. Matka Joanne (Kierston Wareing) je asi tridsiatnička, ktorá prišla k deťom skôr nešťastnou náhodou ako úmyselne (staršej dcére prezradí, že chcela ísť na potrat), a podľa toho sa aj správa. Nedokáže byť svojim dcéram ani príkladom, ani oporou. Zmyselná odfarbená blondínka, ktorá zrejme žije z podpory v nezamestnanosti, si chce predovšetkým užívať, a tak náplňou jej dní sú žúry a alkohol. Mladšia dcéra Tyler (skvelá Rebecca Griffiths) je už vo svojich dvanástich rokoch cyničkou, ktorá otvorene komentuje správania svojho okolia.

Mia (Katie Jarvis) je typická teenagerka, ktorou lomcuje puberta. Večne v pohybe, večne zamračená je nahnevaná nielen na matku a sestru, ale vlastne na celý svet. Potuluje sa po nevábnom okolí, pije, bije sa s rovesníkmi, ale má aj tajné želanie. Chce sa stať tanečnicou, takou istou, aké vidí vo videoklipoch na obrazovke neustále zapnutého televízora. Tajne chodí do opusteného bytu v susedstve a tu sa pri magneťáku, často povzbudená alkoholom, v hip-hopových a break dancových nedokonalých až smiešnych kreáciách vytancúva z presily energie, hnevu a vzdoru. S rovesníčkami si nerozumie, doma na seba iba kričia, a tak jej jediným kamarátom je stará, vychudnutá biela kobylka, ktorú sa Mia tvrdohlavo a opakovane pokúša pustiť na slobodu, čo je dobre fungujúca metafora.

fish_tank_20Zdá sa, že preľudnené, drsné predmestské prostredie a nedostatok peňazí výrazne formujú charaktery a správanie jeho obyvateľov, čoho dôkazom sú pomery v rodine Williamsovcov. Situácia sa však zmení, keď sa sem nasťahuje matkin milenec, chlapčensky príťažlivý a vľúdny Connor (populárny Michael Fassbender, rodák z Heidelbergu, známy najmä z filmu Hlad, za postavu Connora získal Zlatú plaketu pre najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe na MFF v Chicagu). Okamžite si získa všetky tri obyvateľky, pričom každej z nich poskytuje niečo iné: matke kvalitný sex, Tyler detské hry a Mii priateľskú pozornosť a podporu na ceste za snom. Zrazu vidieť, že dievčina nie je zďaleka taká drsná, ako sa navonok zdá, že bezočivosťou a vulgárnym slovníkom prekrýva citlivé vnútro. Spočiatku nedôverčivo, no stále priateľskejšie reaguje na Connorovu pozornosť, ktorá je dvojsečnou zbraňou tohto rodeného zvodcu. Miu poľudšťuje, ale súčasne v nej vyvoláva cit, ktorý sa mení z vďačnosti na lásku, v jej živote dôležitú prvú. Postupné zbližovanie týchto dvoch ľudí je najlepšou časťou filmu, hoci divák tuší, k akému vyvrcholeniu sa schyľuje. Intímne zblíženie zasiahne Miu na najcitlivejšom mieste, vo svojom veku však nedokáže rozpoznať, že ide o Connorovo dočasné poblúznenie, navyše spôsobené alkoholom. Jeho odchod z rodiny a jej následné zistenie, že ide o muža s dvojitým životom (ten druhý sa odohráva v usporiadanej rodine v útulnom prostredí malých viliek so záhradkami), ju nesmierne zraní a pokorí. Akt pomsty nedá na seba dlho čakať, našťastie, Mia ho nedokáže doviesť do konca...

fish_tank_04Katie Jarvis je skvelá, kým predstavuje samu seba – typickú teenagerku s ešte nerozvinutým ženstvom a skôr chlapčenským výzorom i správaním. Veľký vývinový oblúk, ktorým jej hrdinka prechádza, postupný prerod na mladú ženu, ktorá spoznáva nežnosť a telesnú intimitu, ale aj trpkosť zrady, však táto neherečka nedokáže zahrať, na takúto náročnú rolu ešte nemá dostatok skúseností. Žiaľ, aj scenár sa postupne banalizuje, stráca na dynamickosti i napätí, smerujúc k nemotivovanému šťastnému koncu. Nevierohodný je už priebeh Miinej pomsty, rovnako však aj spoločný tanec matky s dcérami, ktorý vyjadruje vzájomné porozumenie, pochádzajúce nevedno odkiaľ, keďže všetky neuralgické body vzťahov sú obnažené a nedoriešené. Záverečná pieseň Life is a bitch, hovoriaca o tom, že život je, jemne povedané, beštia, ale keďže všetci musíme umrieť, tak si treba užívať, smeruje inam než dovtedajší dej a naznačuje, že Mia skôr zopakuje chyby svojej matky, ako by sa jej podarilo vymaniť z bezútešnej reality.

Zdá sa, že Andrea Arnold vo svojom druhom celovečernom filme zastala niekde na polceste. Na jednej strane sa jej podarilo zachytiť neprikrášlený obraz sociálnej reality na chudobnom predmestí, pričom na priam dokumentárnom charaktere tohto obrazu má nespornú zásluhu ručná kamera Robbieho Ryana, zo správne zvoleného odstupu sledujúca filmových hrdinov, ku ktorým sa približuje len v citovo najvypätejších chvíľach. (Vydarené sú aj veľké prírodné „plátna“, napríklad obloha s ťažkými mrakmi ako predzvesť búrky – reálnej i vzťahovej.) Na druhej strane použitím niektorých scenáristických klišé Andrea Arnold dodala príbehu o prerode dievčaťa na ženu nádych banality, ktorá vyvoláva nudu. Formálna autentickosť filmu sa tak dostala do rozporu s miestami nevierohodným obsahom, čo celkove znižuje kvalitu tohto pozoruhodného diela.

fish_tank_09

Fish Tank, Veľká Británia - Holandsko 2009

123 minút

Scenár a réžia: Andrea Arnold

Kamera: Robbie Ryan

Strih: Nicolas Chaudeurge

Hudba: Liz Gallacher

Hrajú: Katie Jarvis, Michael Fassbender, Kierston Wareing, Rebecca Griffiths, Harry Treadaway, Sydney Mary Nash a ďalší

Premiéra 9. septembra 2010


Foto: ASFK

Share/Save/Bookmark