Keď muž miluje muža

morris_04Že komédia s Jimom Carreyom a Ewanom McGregorom rozdeľuje publikum na tých, čo ju milujú a tých, čo ju nenávidia, nie je nič zvláštne. Prekvapenie príde až keď si v kinosále uvedomíte, že režijný debut dvojice scenáristov Glenn Ficarra – John Requa vôbec nie je klasická bláznivá carreyovčina plná komických gest a grimás. I Love You Phillip Morris je taká tradičná a zároveň taká nápaditá romantická melodráma, až to mnohých mätie a znechucuje. Najmä ak spracováva tému homosexuality.

Mainstreamová kinematografia zvykne homosexuálnu orientáciu stvárňovať takmer výlučne len dvoma spôsobmi: buď so všetkou vážnosťou ako existenciálnu drámu (Skrotená hora, Venkovský učitel) alebo ako bláznivú komédiu s nevyhnutným ospravedlnením v podobe „pochopenia“ a „tolerancie“ (Vtáčia klietka, Plnou parou vzad!). Teda buď ako tragický alebo ako komický handicap. Diela Pedra Almodóvara sú z mála svetlých výnimiek. Svetový film takýmto spôsobom spravidla zobrazuje postavy so zdravotným postihnutím – medzi ktoré teda radí aj gayov a lesby. Vysvetlenie je prosté: takto to chcú divácke masy.

morris_05Lenže John Requa a Glenn Ficarra šli na vec inak. Bez drámy a bez zhadzovania, čiastočne aj proti požiadavkám a očakávaniam divákov. Vzali klasickú, tradičnú, konzervatívnu ba priam schematickú hollywoodsku filmovú romantickú drámu a naočkovali do nej príbeh veľkej lásky dvoch malých mužov, inšpirovaný, ako inak, skutočným životom ozajstného Stevena Jay Russella. (No ak sa nechcete pripraviť o napätie a prekvapenie v kinosále, radšej si o ňom vopred nezháňajte žiadne informácie!) Na spôsob Shreka vznikol film, v ktorom protiklad medzi formou a obsahom spolu s prepólovaním zavedených stereotypov vzbudzuje záujem, je zdrojom napätia, komiky i pútavosti. Pravdaže, na rozdiel od Shreka je vzhľadom na tému homosexuality divácka odozva zákonite oveľa nejednoznačnejšia.

morris_10I love You Phillip Morris však nie je len prvoplánová provokácia, žánrová paródia alebo bizarný príbeh „zo skutočného života“. Autori nám predvádzajú veľmi sofistikovanú hru s kánonmi a klišé, ktorá si vyžaduje skutočne dôkladnú znalosť žánra. Prenáša sa i do práce s hercami. Jim Carrey hrá Stevena Russella, ktorý tak dlho tajil pred svetom svoju skutočnú orientáciu, až sa vypracoval na brilantného klamára a podvodníka. Horlivý člen cirkevného zboru, ktorý v kostole hráva na organe, sa po osudovom zlome prizná k homosexualite a začne žiť nový queer život. Peniaze naň získava prekračovaním zákona, takže až pričasto končí v base, kde narazí na zakríknutého citlivého Phillipa Morrisa (Evan McGregor). Carrey už veľa ráz dokázal, že mu vážne no extravagantné postavy svedčia (Truman Show, Muž na Mesiaci, Večný svit nepoškvrnenej mysle). A ani McGregorovi nie je hranie na hrane drámy a grotesky cudzie (Plytký hrob, Trainspotting, Extra život, Muži, čo čumia na kozy). Netvoria síce pár vyrovnaný, ale zato harmonický. Dopĺňajú sa, pričom, samozrejme, expresivitou strháva väčšiu časť pozornosti Carrey.

morris_08Film vo francúzsko-americkej koprodukcii, ktorý nakrúcali s rozpočtom 60 miliónov dolárov v USA, zažiaril na festivale Sundance, no dlho nemohol nájsť amerického distributéra. Dôvodom vraj boli homosexuálne ľúbostné scény. Ak niekto čaká závažné posolstvá a hlboké myšlienky, alebo nebodaj revolúciu, bude sklamaný rovnako ako ten, čo sa naň vyberie kvôli napínavému príbehu s prekvapivou pointou alebo kvôli Carreyho komike. Najlepšie je ísť do kina bez akýchkoľvek očakávaní a užívať si všetko, čo film ponúka. Nie je toho málo.

Normal 0 21 false false false SK X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

I Love You Phillip Morris (USA-Francúzsko 2009)
I Love You Phillip Morris
102 minút
Námet: Steve McVicker. Scenár a réžia: John Requa, Glenn Ficarra. Kamera: Xavier Pérez Grobet. Strih: Thomas J. Nordberg. Hudba: Nick Urata. Účinkujú: Jim Carrey, Ewan McGregor, Leslie Mann, Rodrigo Santoro, Antoni Corone a ďalší.
Premiéra 8. júla 2010

I Love You Phillip Morris

102 minút