Novinky z Art Film Festu

vizual_AFF2010_resizePočas záverečného ceremoniálu 18. Art Film Festu v sobotu 26. júna bude po prvý raz udelená cena FILM EUROPE za mimoriadny tvorivý počin slovenského režiséra alebo producenta v zahraničí. Ako spoločnú aktivitu ju udelia Art Film Fest, mediálna spoločnosť Film Europe a národný filmový televízny kanál Kino CS. O tom, komu cena poputuje, rozhodujú generálny riaditeľ spoločnosti Film Europe Ivan Hronec a riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel, ktorý v tejto súvislosti uvádza: „Teším sa z tohto spoločného projektu a som veľmi rád, že práve na našom festivale sa udelí prvé toto ocenenie. Art Film Fest programovo podporuje slovenskú kinematografiu a tešíme sa predovšetkým mladým talentom, na ktoré chceme aj týmto spôsobom upozorniť.“

Film Europe spolu s národnými tematickými televíznymi kanálmi CS TV balíka a filmovým televíznym kanálom európskej kinematografie Film Europe TV týmto na festivale Art Film Fest odštartuje premiérové udeľovanie FILM EUROPE AWARDS. Ocenenia v ďalších kategóriách (doku cs, muzika cs) budú odovzdané na ďalších filmových prehliadkach a festivaloch na Slovensku. „Myslím si, že máme mnoho talentov v oblasti slovenskej filmovej tvorby. Tí si zaslúžia ocenenie za to, že dokážu aj v zložitých podmienkach, v akých sa momentálne súčasný slovenský filmový priemysel nachádza, tvoriť výnimočné diela a zviditeľňovať našu krajinu v zahraničí,“ vraví Ivan Hronec. Cena je spojená s finančnou odmenou 1 000 eur.

x x x

Piatkový večer (25.6.) bude na festivale patriť premiére nového slovenského koprodukčného filmu Vojnové hry a muž, ktorý ich zastavil, ktorý príde do Festivalového kina ODA v Trenčíne o 19,00 hod osobne uviesť režisér Dariusz Jabloński.

Kuklinski_w_Wietnamie41_resizeDokumentárny film zachytáva príbeh muža, ktorý je podľa historikov najdôležitejším špiónom éry známej ako studená vojna. Ide o Ryszarda Kuklińskeho, plukovníka generálneho štábu Poľskej ľudovej armády, ktorý v rokoch 1972 až 1981 preniesol na Západ vyše štyridsať tisíc strán najtajnejších dokumentov Varšavskej zmluvy. Pracoval pod menom Jack Strong a podľa niektorých domnienok sa vďaka jeho práci podarilo zabrániť vyvolaniu otvoreného atómového konfliktu.

Film vznikol v koprodukcii Poľska, Slovenska, ktoré zastupovala spoločnosť Trigon Produktion, ďalej Francúzska a Nemecka. Nakrúcalo sa v USA, Rusku, Poľsku, Českej republike i na Slovensku a štáb mal na konci vyše 18 tisíc metrov filmového materiálu. K téme sa vyjadrujú mnohí prezidenti a hlavní predstavitelia súdobej svetovej politiky. Vo filme uvidíme aj dokumenty z tajných archívov o plukovníkovom prípade a vtedajšej politickej situácii.

Režisér filmu Dariusz Jabloński nie je pre slovenských divákov neznámy. Je prezidentom produkčnej spoločnosti Apple Film Production, ktorá po piatich rokoch dokončila koprodukčný projekt Jánošík – Pravdivá história (2009). Pred troma rokmi odpremiéroval svoj poľsko – slovenský film Jahodové víno s Jiřím Macháčkom v hlavnej úlohe.

x x x

Na pôde Art Film Festu sa bude diskutovať o slovenskom filme a jeho šanciach uspieť v konkurencii na medzinárodnom filmovom trhu. Verejná diskusia je súčasťou projektu Tri dni slovenského filmu a bude v piatok, 25. júna v Kúpeľnej dvorane v Trenčianskych Tepliciach. Stretnú sa v nej zástupcovia rôznych medzinárodných distribučných spoločností a televíznych staníc zo Slovinska, Maďarska, Českej republiky, Ruska, Španielska, Poľska, Rumunska, Švédska, Francúzska a Chorvátska.