ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

O rodičoch a deťoch

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

mamas_pappasRežisérka a scenáristka Alice Nellis patrí k najviac zaujímavým zjavom súčasnej českej filmovej scény. Jej debut z roku 2000 – čierna komédia Ene Bene - získal rad medzinárodných ocenení, medzi iným aj prvé miesto v hlavnej súťaži MFF v San Franciscu. Druhý film Výlet jej o dva roky priniesol Cenu nových režisérov na MFF v San Sebastiane a Českého leva za najlepší scenár. Súčasná rodina a milostné vzťahy sú v centre jej pozornosti i vo filme Tajnosti z roku 2007 a aj v najnovšom tohtoročnom opuse Mamas & Papas.

Reklamný slogan hovorí o „intímnom veľkofilme“. Tento slovný kontrast som pochopila, keď som si prečítala, že film o intímnej téme chceného či nechceného rodičovstva sa nakrúcal nielen v Prahe a v Ostrave, ale aj v Dominikánskej republike, v Egypte, v Tunisku, na súši ba aj pod morskou hladinou.

Mimochodom, Nellis má potápačskú licenciu už niekoľko rokov, ale po prvý raz si vyskúšala, aké je to režírovať v neopréne v hĺbke niekoľko metrov iba pomocou signálov a popísaných tabuliek. Navyše hercov Zuzanu Bydžovskú a Václava Jiráčka, ktorí práve kvôli tomuto filmu špeciálne absolvovali kurz potápania.

mamas_and_papas_11

Na hercov čakali i iné nástrahy. Napríklad dopredu nepoznali presný scenár a zo štábu im ho nikto nesmel prezradiť. Herci pred nakrúcaním spoločne s režisérkou tvorili životopis svojej postavy a v konečnej podobe dialógy pred kamerou improvizovali. Aj preto použila autorka metódu chronologického nakrúcania až dokumentárnym – časozberným spôsobom. To si však vyžaduje naozaj veľa času a pochopenia i disciplíny všetkých zúčastnených.

Vie sa, že vierohodnosť emotívnej až intímnej roviny podporuje Nellis rada tým, že filmovú rodinu neraz obsadzuje ľuďmi so skutočnými rodinnými väzbami. Vo svojich prvých dvoch filmoch takto spolupracovala s Ivou Janžurovou a jej dcérami, Tento raz si vybrala do postavy bratov a jedného manželského páru skutočných bratov Filipa a Michala Čapkovcov a reálnu Filipovu manželku Zuzanu Čapkovú. V scéne spoločného rodinného obeda vidí divák aj reálnu babičku oboch bratov.

Dôležité však je, o čo vo filme Mamas & Papas ide. Prelínajú sa tam, i keď niekedy len náhodne a okrajovo, príbehy štyroch párov.

Lekárka Irena (Zuzana Bydžovská), ktorá iným pomáha splniť si sen o rodičovstve, oň sama príde. Na rozdiel od manžela Pavla (Petr Franěk) sa však nevie vyrovnať s tragickou stratou dcérky.

mamas_and_papas_14

V jej ordinácii prvý raz stretneme a spoznávame manželov Zuzanu (Zuzana Čapková) a veterinára Filipa (Filip Čapka), ktorí sa márne usilujú o počatie potomka a keď nevyjde ani umelé oplodnenie, bojujú o adopciu.

Filipov brat Michal (Michal Čapka) sa naopak musí zmieriť s faktom, že otcom nebude, lebo jeho partnerka – herečka Pavlína (Martha Issová) nechce deti a radšej volí potrat.

A potom je tu ukrajinský pár prisťahovalcov – pokladníčka v obchode Ela (Natalia Volková) a príležitostný stavebný robotník Anton (Ivan Shvedoff) – ktorý svoje tretie dieťa ponúkne na adopciu, lebo si ho v zlej finančnej situácii nemôže jednoducho dovoliť.

Vlastne každý z tých ôsmich ľudí zo štyroch párov by mohol byť protagonistom samostatného príbehu, nevraviac o jeho jednotlivých vrstvách. Už len problematika adopcie a scény so sociálnymi pracovníčkami, keď sa s nimi stretáva Filip so Zuzanou či Ela, majú pozoruhodnú výpovednú hodnotu.

Alebo otázky ako je to s našou motiváciou. Ženie Zuzanina posadnutosť potomkom Filipa do náručia mladšej asistentky? Dáva Pavlína prednosť kariére pred dieťaťom iba z nechuti viazať sa a preberať zodpovednosť za druhého? Nakoľko je odlišné mužsko-ženské vnímanie lásky i rodičovstva? A čo rodičovský motív u ľudí a u zvierat? A ako je to vlastne s neschopnosťou pochopiť konanie toho druhého? Je postupné odcudzovanie zákonité?

mamas_and_papas_18

To všetko tu je, ale akoby iba jemne načrtnuté. Záleží na divákovi, čo si vyberie do skladačky, aké otázky, aké odpovede...

V scenári vychádzala autorka zo zážitkov vlastných i odpozorovaných, ale niektoré situácie pôsobia až príliš prešpekulovane a napriek emóciami nabitej atmosfére nechávajú diváka chladným. Napríklad v prípade lekárky Ireny je herecky pôsobivá scéna, keď po tom, čo stihla na poslednú chvíľu odviesť dcéru k autobusu na školskú lyžovačku, sa môže konečne venovať aj návšteve kozmetického salónu. Lenže i tu, s maskou ešte len na polovici tváre, vybavuje telefonáty pacientiek. A zrazu počujeme, ako do telefónu hovorí : Áno, mám dcéru... A potom iba ticho načúva a z očí jej začnú tiecť slzy.. Tento náznak stačí, aby sme pochopili, že dcéra tragicky zahynula asi pri havárii autobusu. Žiadne skĺznutie do sentimentality. O to rušivejšie a retardujúco pôsobí viacnásobné opakovanie záberov s dcérou tesne pred jej odchodom na lyžovačku. Akoby bolo treba polopatisticky dopovedať story o matkinych výčitkách, čo by bolo, keby... Možno až pridlhé sú aj scény, v ktorých Irena hľadá azyl a úľavu u svojej priateľky veľvyslankyne (predstavuje ju Zuzana Kronerová) Nechýba ani motív záujmu mladého muža o matkinu priateľku. Ani túžba po nebytí. A to všetko pri nádhernom mori. Irenina dcéra milovala svet pod vodou, matka závidí zvieratám i vode – nepotrebujú na komunikáciu slová.

Áno, všetko tam je, zaujímavo podané, ale z odstupu, chladne. Stále som mala pocit nezúčastneného pozorovateľa a akoby dokumentárnej sondy do intímneho problému s použitím filmovej metaforickej reči.

mamas_and_papas_19

Nellis je výborná filmárka, asi nie je jej chybou, že zo všetkých jej filmov ma práve tento najmenej oslovil.

MAMAS & PAPAS (Česko 2010)

Scenár a réžia: Alice Nellis

Producenti: David Rauch, Jeffrey Brown, Monika Šplíchalová

Kamera: Matěj Cibulka, David Ćálek

Zvuk: Viktor Ekrt, Václav Flegl

Strih: Petr Mrkous

Hudba: Jan Ponocný, Buty

Kostýmy: Katarína Hollá

Hrajú: Zuzana Bydžovská, Petr Franěkm Filip Čapka, Zuzana Čapková, Natalia Volková, Ivan Shvedoff, Michal Čapka, Martha Issová, Zuzana Kronerová, Václav Jiráček, Petra Kotmelová, Marika Procházková, Linda Sacharová a ďalší


Foto: Continental Film


Share/Save/Bookmark