Boj o ľudskú dôstojnosť

kvet_pusteČo potrebuje dobrý film? Silný príbeh, dobrý scenár, invenčnú réžiu a dobré herecké výkony. To všetko sa stretlo vo filme Púštny kvet režisérky Sherry Hormannovej. Začalo sa to v roku 1997, keď Somálčanka Waris Dirieová napísala rovnomennú životopisnú knihu, ktorá sa okamžite stala bestsellerom. Autobiografia ženy, pastierky kôz vyrastajúcej v kočovnej rodine, ktorá sa ako v rozprávke stala najvyhľadávanejšou svetovou modelkou, zaujala i šokovala. Waris sa totiž novinárkam Barbare Waltersovej z NBS a Laure Zivovej z časopisu Marie Claire, zverila s najväčším tajomstvom svojho života - ženskou genitálnou obriezkou.

Toto barbarstvo sa zachovalo najmä v Afrike, Ázií, v arabským krajinách, ale imigranti ho priviedli i do Európy, USA, Kanady a Austrálie. Hrdinka filmu sa rozhodla bojovať proti tomuto neduhu, ktorý oberá ženy o ľudskú dôstojnosť a generálny tajomník OSN ju menoval osobitnou veľvyslankyňou OSN. Waris sa rozlúčila s kariérou modelky a celý svoj život zasvätila boju proti takémuto ponižovaniu a zotročovaniu ženy. Tentoraz nemám výčitky, že som zrejme prezradila pointu filmu, veď kniha i príbeh Pn_kvet_10_resizesupermodelky zo somálskej púšte je známy. Skôr je zaujímavé, ako sa tvorcovia popasovali s predlohou a vdýchli tomuto smutnému, ale zároveň optimistickému príbehu autenticitu i dramatický rozmer.

V nehostinnej somálskej púšti dve deti strážia ovce, staršie dievča i malý chlapec. Sú nerozluční, najmä chlapec sestru priam zbožňuje. Musia sa však rozísť, lebo čo čert nechcel trinásťročnú Waris si vyhliadol za ženu muž, ktorý môže byť jej dedom, ale dobre zaplatil, a to sa neodmieta. Dievča sa vzbúri, neposlúchne otca, utečie pešo, naprieč krajinou, k starej matke do hlavného mesta Mogadišu. Tá v strachu pred občianskou vojnou pošle Waris do Londýna, kde upratuje na somálskom veľvyslanectve. Po vypuknutí vojny dievča stratí aj túto istotu, ocitne sa v ilegalite a na ulici. Náhoda chce, aby sa zoznámila v obchodnom dome s trochu výstrednou predavačkou, ktorá sa jej ujme. A vďaka tomuto priateľstvu jej život naberá iný smer. Obidve ženy túžia po lepšom živote a snažia sa uplatniť – to ich, aj keď si to neuvedomujú, najviac spája. Jedna z nich má však väčšie šťastie, je krásna a iná. Pn_kvet_5_resizeTo si všimne hviezdny fotograf Terry Donaldson a kariéra negramotnej krásky môže odštartovať. No nie bez problémov. Keď si už Waris myslí, že to najhoršie má za sebou, znovu dostane poriadnu facku, je totiž v Anglicku, z neznalosti byrokratickej mašinérie, nelegálne. Riešenie sa nájde, ale nie bez kompromisov. Waris akoby problémami rástla, zosilnela a dozrievala. „Si krásna navonok aj vnútorne“, hovorí jej Donaldson a má pravdu. Jej vnútorná krása a sila ju posúvajú ďalej. Príde však zlom, keď svoj najväčší žiaľ musí vykričať celému svetu.

Najväčším kladom filmu je však mimoriadne precízne, pravdivo a sugestívne vykreslený vzťah dvoch žien vyrastajúcich v úplne odlišných životných podmienkach, ktoré si napriek etnickým i kultúrnym odlišnostiam a z toho vyplývajúcim odlišným životným postojom, nájdu k sebe cestu. Energická predavačka Marylin, túžiaca po kariére tanečnice, sa dokáže vžiť do položenia zranenej ženy a Waris jej náklonnosť vracia úprimným priateľstvom. Je to vlastne jej jediná životná priateľka a dokáže si to vážiť. Sally Hawkinsová v úlohe trochu streštenej, ale všetko chápajúcej Ptn_kvet_3_resizeMarylin, znovu podala mimoriadne zrelý herecký výkon. Obdivovali sme ju už vo filme Happy-Go-Lucky (Zlatý glóbus a Strieborný medveďa z Berlína) a nie nadarmo sa považuje za najväčší súčasný talent v Anglicku. Jej Marylin je raz bláznivá, inokedy vážna, potom trochu ľahkomyseľná, ale vždy ľudský chápavá, prosto farebná osobnosť. Jej bravúrnemu hereckému výkonu výborne sekundovala Liya Kebedeová v úlohe Waris. Tá je zo začiatku plachá, ale aj neodbytná, svoje pocity raz zakrýva, inokedy zasa dovolí emóciám vyplávať na povrch. Waris sa vie aj hnevať, aj karhať, plakať aj smiať, ale z vytýčenej cesty neuhne. Je váhavá, ale keď ide do tuhého veľmi rozhodná. Liya Kebedeová, medzinárodná topmodelka, herečka a filantropka etiópskeho pôvodu, sa dokonale vžila do rozpoloženia svojej hrdinky a zdôraznila najmä jej nezlomnú vnútornú silu a sošnú krásu. Keby nebolo nič iné len tieto dve ženy na plátne stačilo by to k spokojnosti. K nim sa však pridal celý herecký ansámbel, či už to bola Soraya Omar-Scegová v úlohe 13- ročnej Waris, alebo Timothy Spall ako je objaviteľ Terry Donaldson, svojrázna majiteľka penziónu v podaní Meery Syalovej, Juliet Stevensonová v úlohe agentky Lucindy a Warisin záchranca, správca penziónu Neil v podaní Craiga Parkinsona.

Putn_kvet_9_resize„V detstve som snívala o mnohých veciach, ale nikdy mi nenapadlo, že by som svoj život raz mohla vidieť na plátne. Pri návrate do púšte sa mi vrátili všetky moje spomienky tak silne, že ma tento zážitok úplne ohromil“, povedala autorka románu Waris Dirieová. Vybrala som si túto pasáž preto, aby som sa pristavila pri kamere Kena Kelscha. K emotívne najpôsobivejším pasážam patria zábery púšte. Púšť je niečo čo vás uchváti, ohromí vtiahne do seba a viac nepustí. Myslela som si, že tento pocit nijaká kamera nedokáže zachytiť. A predsa sa to Kelschovi podarilo až do takej miery, že mrazovo krásny pocit z nedohľadných piesočných dún vo veľkej miery doplnia postoj a charakter hlavnej postavy. Clara Fabryová zasa, zrejme bez milosti, tak dômyselne použila nožničky, že keď sa už príbeh takmer blížil k banalite prestrihla ho a takisto si múdro počínala aj pri drastických scénach. Samozrejme, že výstavba príbehu a gradovanie bolo pevne v rukách režisérky Sherry Hormannovej, ktorá má najväčšiu zásluhu na tom, že si môžeme pozrieť film spĺňajúci tak umelecké, ako aj divácke kritériá.

Ptn_kvet_4jpg_resizePúštny kvet (Desert Flower), Veľká Británia, Nemecko, Rakúsko, 2009
Réžia: Sherry Hormann
Scenár: Smitha Bhide (úprava scenára), Waris Dirie (autorka románu)