Pre milovníkov klasiky na Art Film Feste

vizual_AFF2010_resizeArt Film Fest uvedie v dvoch nesúťažných sekciách celkovo šestnásť filmov, ktoré patria ku klasickým dielam svetovej kinematografie.

Žánrovo vyhranená je sekcia To najlepšie z komédie, ktorá prináša filmové legendy v podobe hercov, režisérov a ich nezabudnuteľných a časom overených diel, ktoré nestratili svoj šarm a vtip ani po niekoľkých desaťročiach. Sekciu zostavil prezident festivalu Milan Lasica. Medzi vybranými titulmi je okrem iných napríklad Byt (1960). Nakrútil ho Billy Wilder, režisér a autor mnohých úspešných titulov, ktorý v tomto prípade vedel s Jackom Lemmonom a Shirley MacLainovou rozohrať Ninotchka_Hollywood_Classic28_resizezaujímavú partiu pohybujúcu sa na hranici drámy a komédie. Film získal päť Oscarov, okrem iných za najlepší film, réžiu a scenár.
Billy Wilder stojí aj za scenárom k ďalšiemu filmu, ktorý festival uvedie. Ide o Ninočku (1939) režiséra Ernsta Lubitscha, príjemne vtipný pohľad na stret kapitalizmu s marxizmom za účasti súdružky Niny Ivanovny alias Grety Garbo, pre ktorú film predstavoval prvú komickú úlohu a zároveň nomináciu na Oscara.

Jedinečnú romantickú komédiu Stalo sa jednej noci (1934) má na svedomí Frank Capra. V neodolateľnom príbehu o milionárskej dcére a vypočítavom reportérovi excelovali Claudette Colbert a Clark Gable. „Špičková romantická komédia, akých sa nakrútili v Hollywoode v tridsiatych rokoch desiatky. Ale táto je výnimočná majstrovstvom režiséra Franka Capru, profesionalitou scenáristu Ropberta Riskina a v neposlednom rade hereckými výkonmi hlavných predstaviteľov,“ uvádza Milan Lasica. Film mal dlhé desaťročia ako jediný na svojom konte všetkých päť najdôležitejších Oscarov.

Muzikálová komédia Umelci a modelky (r. F.Tashlin, 1955) predstaví populárnu a úspešnú dvojicu amerických komikov Deana Martina a Jerryho Lewisa, pre ktorých titul znamená už štrnástu filmovú spoluprácu. Jeden sa snaží presadiť tvorbou komiksov, ale nevie písať, druhý je spisovateľ trpiaci nočnými morami. Čo sa stane, ak sa strašidelné sny a realita stretnú? „Dean Martin a Jerry Lewis vytvorili v povojnovom desaťročí veľmi populárnu komickú dvojicu. Martin ako príťažlivý elegán a spevák, niečo ako Cary Grant, a Lewis ako excentrický komik, agresívny, niečo ako dnes Jim Carrey. Skrátka šialenec,“ vraví Milan Lasica.

Sekcia Hviezdne spomienky je žánrovo rozmanitejšia, zameriava sa však na významné filmové diela, spojené s dôležitými režisérskymi a hereckými osobnosťami. Takým je napríklad film Malé životné etudy (1970) amerického režiséra Boba Rafelsona. Bol nominovaný na štyroch Oscarov, vrátane najlepšieho filmu a herca v hlavnej úlohe - Jacka Nicholsona, ktorý tu exceluje v postave talentovaného klaviristu, pracujúceho na ropných vrtoch.

Inferno (r. S. Bromberg, R. Medrea, 2009) je zas jedinečným dokumentom poskladaným zo spomienok spolutvorcov nedokončeného filmu významného francúzskeho režiséra a z dochovaného nakrúteného materiálu, v ktorom sa zaskvela Romy Schneider. Film získal Cézara pre najlepší dokument a na festivale v Sao Paulo vyhral medzinárodnú cenu poroty.

Nezabudnuteľnou klasikou je komédia Prázdniny pána Hulota (1953). Režisér a komik Jacques Tati tu po prvý raz predstavil postavu milého, ale nešikovného pána Hulota, ktorý sa objavil ešte v jeho troch ďalších filmoch.

Lahôdkou pre milovníkov hororu bude frankensteinovský film Oči bez tváre (r. G. Franju, 1960) považovaný za možno najelegantnejší horor všetkých čias. Príbeh chirurga, ktorý sa snaží za každú cenu vrátiť tvár svojej znetvorenej dcére, nakrútil režisér a spoluzakladateľ Francúzskej kinematéky Georges Franju. Filmy budú premietnuté z nových 35 mm kópií.