Zóna: zelená a naivná

zelenazonaPoručík Miller z filmu Zelená zóna má po invázii americkej armády hľadať v Iraku zbrane hromadného ničenia. Nenájde nič, ale namiesto toho zistí, že celá americká invázia je len podfuk, špinavá hra. A o svojich zisteniach priamo z frontu informuje celý svet. Aká škoda, že v skutočnosti takých Millerov niet, žilo by sa nám určite oveľa lepšie. Lenže Miller patrí do tej istej fajty ako Pavka Korčagin či Timur aj s jeho družinou. Skrátka k tým hrdinom, ktorým neveríme ani nos medzi očami.

Paul Greengrass odmalička nakrúcal amatérske filmy, animované horory, ale aj dokumenty. Po absolvovaní univerzity v Cambridgei absolvoval školu televízie Granada a pre tú istú spoločnosť celé roky pripravoval televízny program World in Action o neuralgických bodoch nášho sveta. Známe boli najmä jeho reportáže zo Severného Írska. Spolupracoval s Petrom Wrightom na škandalóznej a zakázanej knihe Spycatcher o britskej tajnej službe MI5. Roku 1989 získala jeho filmová dráma Resurrected o britsko-argentínskom konflikte na Falklandských ostrovoch viacero vedľajších ocenení berlínskeho filmového festivalu. Trinásť rokov nato si z Berlína odniesol hlavnú cenu Zlatý zelena_zona0224medveď za Bloody Sunday – drámu o masakre v meste Derry. Napriek tomu ho dnes poznáme najmä vďaka komerčne mimoriadne úspešným thrillerom Bournovo ultimátum a Bournov mýtus.

Temné sprisahania, stojace za mocenskými snahami veľmocí, tvoria i základ Zelenej zóny, adaptácie bestselleru šéfa bagdadskej redakcie denníka Washington Post Radžíva Čandrasekarana Imperial Life in the Emerald City: Inside Iraq's Green Zone. A pretože v hlavnej role účinkuje predstaviteľ Bournea Matt Damon, Zelenú zónu označujú aj ako Bournov Bagdad. Na rozdiel od mnohých iných drám s témou Iraku celkom šikovne a úspešne spája realistickú vojnovú drámu s politikou a čistokrvným thrillerom. Šikovne však neznamená dobre.

Greengrass zdokonalil svoj povestný vycibrený akčný štýl. Hoci filmové exteriéry nakrúcali v Maroku a mnohé z reálií i zbraní (vrtuľníky Black Hawk) vznikli až počas dokončovania filmu digitálne v počítačoch, obraz nezaprie Barryho Ackroyda, nominovaného na Oscara za kameru vojnovej drámy z Iraku Smrť čaká všade. No kým snímka Kathryn Bigelow skúmala vplyv vojny na dušu jednotlivca, Zelená zóna využíva realitou zatraktívnenú fikciu na zabávanie publika dobrodružným príbehom. Hrdinom je poručík Roy Miller (štandardne dobrý Damon), poverený pátraním po irackých skladoch zbraní hromadného ničenia, ktoré pre USA boli hlavným argumentom vpádu do Iraku. Postupne však zisťuje, že Irak sa stal predovšetkým miestom stretu záujmov rôznych konkurenčných, prevažne amerických mocenských štruktúr, kde pravda, spravodlivosť ani česť nemajú nijaké miesto.

zelena_zona0225Šťastný bol nápad obsadiť vedľajšie postavy amerických vojakov nehercami – veteránmi irackej vojny. Nehrajú, predvádzajú autentický vojenský drill a výsledkom je nekašírovaná, nehraná, skutočná vojna. Lenže na presvedčivom realistickom pozadí sa až príliš vyníma vykonštruovanosť, umelosť, nedôveryhodnosť a naivita ústredného príbehu zanovitého a svojhlavého dôstojníka, ignorujúceho rozkazy, nariadenia, zdravý rozum i pud sebazáchovy. Miller v mene hľadania pravdy opustí vlastnú jednotku, napriek rozkazom nadriadených i sprisahaniu mocných sa osamote vydá do rúk vysokých predstaviteľov Saddámovho režimu – a všetko prežije takmer bez škrabnutia.

Millerova zásadovosť, odvaha a spravodlivosť v kontraste voči sugestívne rekonštruovanej realistickej vojnovej atmosfére nadobúdajú neúprimný, tézovitý až patetický tón. Hoci scenár napísal ostrieľaný Brian Helgeland (Oscar za L. A. - Utajené skutočnosti), postavy sú príliš ploché a zápletka, hoci sa odvíja svižne a podľa všetkých pravidiel, nielenže nemá čím prekvapiť – je i príliš naivná až neuveriteľná.zelena_zona0226

To, čo uveríme štylizovanému hrdinovi typu Stallonovho Ramba či Schwarzeneggerovho Johna Matrixa z Komanda, uveríme v rámci hry, ktorú s nami filmári hrajú podľa istých pravidiel. Patria medzi ne štylizácia, úzke zaostrenie na hlavného hrdinu a často i priznanie tejto hry prostredníctvom určitého odstupu, či aspoň sprisahaneckého požmurkávania. Greengrass to však popiera. Vojna je v jeho snímke zlá, ale vojak je dobrý. Bojuje sa len preto, že to tak celé zmanipulovali tajomní zlosynovia kdesi v úzadí.

Greengrasov film vlastne obrátil naruby Pollackove Tri dni Kondora. Ak sme tam Robertovi Redfordovi v role literárneho analytika Joe Turnera verili, lebo nehral za veľké idey ale sám za seba a nič neospravedlňoval, Mattovi Damonovi v úlohe poručíka Millera sa veriť nedá, lebo chce ospravedlňovať neospravedlniteľné. Pollack kritizoval zvrhlý systém, Greengrass tvrdí, že systém je v poriadku, zlyhávajú len niektoré jeho súčasti v podobe konkrétnych ľudí. Preňho, pre jeho film i pre nás - divákov by asi bolo lepšie, ak by svoj thriller nevtláčal nasilu do politického kabáta.

Zelená zóna je film, ktorý klame telom. Po formálnej stránke je obraz vojny nakrútený tak dobre, až pôsobí ako dokumentaristická vojnová dráma so silným a závažným politickým podtextom. V skutočnosti však príbeh, ktorý rozpráva, nie je nič iné ako bežný akčný thriller, okorenený istou dávkou politickej paranoje.

A preto, hoci to znie paradoxne, čím je presvedčivejší, tým menej mu veríme

zelena_zona0223Zelená zóna (Fr.-USA-Špan.-UK 2010)

Green Zone

115 minút

Námet: Rajiv Chandrasekaran. Scenár: Brian Helgeland. Réžia: Paul Greengrass. Kamera: Barry Ackroyd. Hudba: John Powell. Účinkujú: Matt Damon, Greg Kinnear, Amy Ryan, Jason Isaacs, Brendan Gleeson a ďalší.

Premiéra 3. júna 2010