ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Kvalitná komercia

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

zvppČeský režisér Jiří Vejdělek (1972) patrí medzi tých šťastných tvorcov, ktorým sa darí skĺbiť kvalitu s komerčnosťou. Taký bol jeho filmový debut Účastníci zájezdu (2006), nakrútený podľa románovej predlohy bestsellerového autora Michala Viewegha, ktorý sa stal s 800 tisícmi divákov najúspešnejším filmom roku, ďalej road movie Roming i tragikomédia Václav, obe nakrútené podľa scenára Mareka Epsteina v roku 2007. Tento priaznivý osud zrejme čaká aj štvrtý Vejdělkov film Ženy v pokušení (2009), pri ktorom sa počet divákov v Čechách šplhá k miliónu. Je to úspech o to väčší, že režisér si po prvý raz napísal sám aj scenár.

Ako povedal na tlačovej konferencii po bratislavskej novinárskej predpremiére, vyrastal v rodine s bohatým ženským príbuzenstvom, a tak mu problematika žien nie je vzdialená. Kým hrdinky v jeho najnovšom filme sú „archetypmi ženských vlastností“, mužské „trapasy“ pozná z vlastných skúseností. Podľa postáv, ktoré vytvoril, sa zdá, že ženy sú mu akoby bližšie, že im lepšie rozumie, že má pre ich životné peripetie väčšie pochopenie. Trom herečkám troch generácií ponúkol roly, na ktorých koexistencii stojí celý film, oscilujúci medzi romantickou komédiou a rodinnou melodrámou. Prvý žáner zdôrazňujú už úvodné titulky, ktoré sú mimoriadne vydarené, v obrazovej skratke naznačujú charakter nasledujúceho rozprávania a nechýba im vtip. Po nich odštartuje na pohľad banálny príbeh. Štyridsiatnička Helena, psychoterapeutka, ktorá sa špecializuje na partnerské vzťahy, pristihne manžela in flagranti. Možno vďaka početným svedkom 38_resizesa v kritickom okamihu ovládne a nehodí mu na hlavu narodeninovú tortu, ktorú s láskou upiekla k jeho päťdesiatke (hoci divák s poučením z nemých grotesiek to očakáva), no potom už zabudne na všetky poučky, ktoré vtĺka do hlavy svojich pacientov, a správa sa ako ktorákoľvek iná podvedená manželka: raz hystericky, inokedy urazene, občas porazenecky. Pomôcť jej z tejto situácie sa rozhodnú dve najbližšie bytosti – dvadsaťročná dcéra Laura, užívajúca si práve jeden zo svojich bezproblémových vzťahov, a najmä šesťdesiatročná matka Vilma, bývalá operetná zboristka, umelkyňa života, ktorá chce aspoň teraz odovzdať dcére svoje prebohaté milostné skúsenosti a pomôcť jej pri hľadaní nového partnera. Lenže Helena sa proti akémukoľvek zásahu do svojho súkromia bráni, dcéru pokladá za naivnú a neskúsenú, matku raz za nehanebnú, inokedy trápnu hedonistku, ktorej receptom neverí. Keďže muži sa predsa len v bezprostrednom okolí vyskytujú, trojgeneračné ženské trio zažije nejednu veselú i napätú chvíľu, pričom dochádza k milostným rošádam, ktoré menia situáciu, vzťahy i hrdinky samotné.

Jiří Vejdělek mal šťastie, že získal najmä pre ženské postavy top obsadenie. (Skvelý casting a práca s hercami sú prednosťou všetkých eny_v_pokuen_resizejeho filmov, stačí si spomenúť na Američanmi ocenenú Evu Holubovú z Účastníkov zájazdu či Ivana Trojana ako Václava, nevraviac o Mariánovi Labudovi a Bolkovi Polívkovi v Romingu.) Lenka Vlasáková ako Helena prekonáva najväčší vývinový oblúk. Na začiatku je to zradená manželka, ktorá hľadá dôvody zlyhania dlhoročného vzťahu a súčasne v sebe živí nádej, že manžel zmúdrie a vráti sa k rodinnému kozubu. V jej vzťahu k matke (otca nepoznala, ba ani nevie, kto to bol) je isté napätie, spôsobené zrejme traumami z detstva, ale najmä odlišnosťou charakteru i temperamentu. Až keď Helena prejde krátkym, ale krásnym obdobím zamilovanosti a sexuálneho očarenia z mladého Jakuba, lepšie pochopí matkine celoživotné eskapády a napokon sa s ňou nielen zmieri, ale preberie aj jej pozitívne črty, najmä samostatnosť v rozhodovaní, radosť zo života a schopnosť užívať si jeho príjemné stránky naplno. Lenka Vlasáková skvele vyjadrila všetky premeny svojej dramatickej postavy, pričom prejavila aj výrazný komediálny talent.

Eliška Balzerová, ktorú má väčšina divákov zafixovanú ako doktorku Alžbětu Čeňkovú z populárneho Dietlovho seriálu Nemocnica na okraji mesta a jeho menej úspešného pokračovania po dvadsiatich rokoch, dostala teraz, v zrelom veku, filmovú príležitosť, ktorá jej eny_Elikaumožnila ukázať ďalšie črty všestrannej hereckej osobnosti. Jej Vilma nie je jednoznačne kladná hrdinka, kritizovať by sa dalo isté zanedbávanie dcéry, márnivosť a občas až trápnosť pri lovení nových sexuálnych objektov, ale tieto nedostatky prekrýva stále prítomná vitalita, veselosť, schopnosť nerezignovať na nové podnety a zážitky, snaha zostať žiaducou ženou i v čase, keď ju ohrozujú nielen pribúdajúce a prehlbujúce sa vrásky, ale aj smrteľná choroba. Vilma je určite egoistická a cynická, ale jej temperament, inteligencia, zmysel pre humor a tolerantnosť vyvolávajú sympatie. Vo filme je nositeľkou tých najtvrdších právd, ktoré – sformulované ako vtipné až lascívne bonmoty – majú najväčší ohlas najmä u ženského publika. Herečka na tlačovej konferencii uviedla, že táto postava jej pripomenula už zosnulú kolegyňu, operetnú herečku a speváčku Laďku Kozderkovú, ktorá sa vo svojom nedlhom živote riadila podobnými zásadami. Pôvabná pani Balzerová v mohutnej reklamnej kampani k filmu nafotila decentné umelecké akty, ktoré – podľa jej vlastných slov – vyvolali v Čechách záujem zrelých žien o podobné aktivity. Ktovie, ako film bez tabu prijmú na Slovensku, o ktorom sa traduje, že je (aj na základe intenzívnejšieho vzťahu k náboženstvu) oveľa menej liberálne.

eny_resizeVydarenú trojicu dopĺňa menej známa Veronika Kubařová ako dcéra a vnučka Laura. V jej správaní možno nájsť ľahkú paródiu na zanietené charitatívne pracovníčky a ochranárky prírody, ktoré v zápale starostlivosti napríklad o deti v Afrike zabúdajú na potreby svojich najbližších. Laura, ktorá bezhranične obdivuje svoju bohémsku starú mamu a k matke sa správa skôr protektorsky, tiež prejde svojím súkromným peklom žiarlivosti, sklamania a bolesti, ktoré jej pomôžu citovo dospieť. Mladá herečka vytvorila vierohodnú postavu so sympatickým vývinom.

Mužskí hrdinovia napospol nedosahovali kvality svojich ženských partneriek a slúžili skôr ako pasívne objekty ich záujmu. Z trojice Jiří Macháček ako Michal, mladou dvojicou naorganizovaný Helenin potenciálny nápadník, Roman Zach ako novinár Dan, píšuci Vilmine pamäti a vzdorujúci jej sexuálnemu apetítu, a Vojtěch Dyk v úlohe dcérinho i matkinho milenca Jakuba, zaujal predovšetkým ten posledný, ktorý mal aj najväčší priestor na vytvorenie postavy mladého muža medzi dvomi príťažlivými ženami, zmietaného z tejto situácie vyplývajúcimi citovými i erotickými zmätkami. Herec a hudobník, ktorý sa dosiaľ 44.jpgprezentoval najmä v nekonečných televíznych seriáloch, svojou tvárnosťou milo prekvapil. V epizódnych úlohách sa mihli aj ďalšie známe tváre, napriklad komik Martin Zbrožek či spevák Jiří Helekal, ale tie mali len okrajový význam. Jiří Vejdělek, akoby si uvedomil, že mužským hrdinom venoval menšiu pozornosť, to chce napraviť v jednom z ďalších filmov. Nebudú to však Muži v pokušení, ale „v nádeji“.

Podrobnejším rozborom jednotlivých postáv filmu akoby sme kládli dôraz na druhú polovicu žánrového označenia, t.j. na rodinnú melodrámu, no tento film je predovšetkým vydarenou komédiou, ktorej hlavným poslaním je publikum príjemne pobaviť. Občas na hrane lascívnosti, miestami s ošúchaným klišé, sem-tam vykonštruovane, ale väčšinou inteligentne a vkusne, pričom ešte lepšie ako (mnoho)slovný humor vychádzali nemé situačné „gagy“.

Ženy v pokušení, ČR, 2009
Scenár a réžia: Jiří Vejdělek
Kamera: Martin Šácha
Hudba: Jan P. Muchow
Hrajú: Lenka Vlasáková, Eliška Balzerová, Veronika Kubařová, Vojtěch Dyk, Jiří Macháček, Roman Zach, Martin Zbrožek, Jiří Helekal a ďalší

Foto: Garfield Film

Share/Save/Bookmark