Až 28 slovenských filmov v Zlíne

Logo_Zln_resizeMedzinárodný festival filmov pre deti a mládež Zlín má dlhoročnú tradíciu, miesto jeho konania sa vďaka festivalu považuje za hlavné mesto detského filmu. V termíne od 30. mája do 6. júna 2010 sa v Zlíne uskutoční už jubilejný, 50. ročník festivalu a bohaté zastúpenie v jeho programe bude mať práve slovenská kinematografia. Tri naše filmy budú dokonca súťažiť o festivalové ceny.

Tohtoročná dramaturgia zlínskeho festivalu sa skladá z piatich súťažných a z trinástich informatívnych sekcií. Do dvoch súťažných sú zaradené aj tri slovenské filmy. V Súťaži celovečerných hraných debutov – európske prvé filmy nás bude reprezentovať debut režisérky Miry Fornay Líštičky a v Súťažnej prehliadke tvorby krajín Višegrádu snímky Pokoj v duši Vlada Balka a Nedodržaný sľub Jiřího Chlumského.

Najviac slovenských filmov sa v programe festivalu v Zlíne však premietne v sekcii Dni českej a slovenskej kinematografie. Festivaloví diváci uvidia až 25 slovenských filmov z obdobia od 50. rokov minulého storočia do roku 1989. Sú medzi nimi najmä diela tvorcov, ktorí sa venovali prevažne detskej a mládežníckej problematike, ďalej filmy režisérov, ktorých téma detí sa v ich tvorbe objavila len okrajovo, ale aj ďalšie snímky. Ich celkový výber je reprezentatívny. Premietať sa budú napríklad Pieseň o sivom holubovi a Zvony pre bosých Stanislava Barabáša, Slnko v sieti Štefana Uhra, Ružové sny Dušana Hanáka, Kristove roky Juraja Jakubiska, Boxer a smrť Petra Solana, Štyridsaťštyri a Kapitán Dabač Paľa Bielika, ale aj rozprávky Kráľ Drozdia brada Miloslava Luthera, Soľ nad zlato Martina Hollého či Perinbaba a Pehavý Max a strašidlá Juraja Jakubiska, ďalej mládežnícke filmy Slané cukríky Evy Štefankovičovej, Vlakári a Sojky v hlave Juraja Lihosita, tiež sci-fi film Tretí šarkan Petra Hledíka, animovaný Zbojník Jurko Viktora Kubala a mnohé iné. Väčšinu z nich si prídu uviesť tvorcovia osobne. Do Zlína zavítajú režiséri Eva Štefankovičová, Juraj Lihosit, Peter Hledík, Miloslav Luther a tiež herci Ivan Palúch (Perinbaba, Vlakári), Marián Slovák (Tretí šarkan), Ivan Krivosudský (Pieseň o sivom holubovi, Soľ nad zlato), Štefan Kvietik (Boxer a smrť), Zita Furková (Koliesko), Soňa Valentová (Perinbaba) a pri príležitosti uvedenia filmu Kapitán Dabač aj legenda slovenského herectva Ladislav Chudík.

Bohaté zastúpenie slovenských tvorcov na zlínskom festivale doplnia aj dvaja naši zástupcovia vo festivalových porotách. V porote Súťaže celovečerných hraných debutov – európske prvé filmy bude o víťazovi rozhodovať režisér Dušan Hanák a v porote Súťažnej prehliadky tvorby krajín Višegrádu zasa študent VŠMU, dokumentarista Miro Remo.

Účasť slovenskej kinematografie na 50. MF filmov pre deti a mládež Zlín 2010 zabezpečuje Slovenský filmový ústav (SFÚ), ktorý sa bude podieľať aj na organizácii česko-slovenskej Opening Party. Pri tejto príležitosti pripravil na podujatie vystúpenie ľudovej hudby Mlynári z Trenčína. Viac o festivale na www.zlinfest.cz.

ZOZNAM FILMOV :

Súťaž celovečerných hraných debutov – európske prvé filmy

Líštičky, r. Mira Fornay, 2009