ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Ako Princ z Perzie o zuby prišiel

Hodnotenie filmu podľa čitateľov
pppAnglický režisér Mike Newell má síce za sebou kariéru dlhú 43 rokov, no poznáme ho najmä ako tvorcu romantickej komédie Štyri svadby a jeden pohreb. Preto môže jeho príklon k akčnej komerčnej zábave azda prekvapiť. V skutočnosti však oddávna, ešte ako televízny režisér, nakrúcal striedavo komerciu i „vážne“ diela. Pozornosť si získal televíznou verziou Muža so železnou maskou (1977) a thrillerom podľa Brama Stokera Prebudenie. Predchádza ho povesť zručného rozprávača, rešpektujúceho hercov, skôr konzervatívca, ktorý nepodlieha lákaniu dynamického strihu a roztrasenej ručnej kamery. Zdalo by sa, že niet menej vhodného adepta na režírovanie akčného filmu podľa videohry.

Po romantickom prepadáku s Juliou Roberts Úsmev Mony Lisy (2003) a najslabšom pokračovaní Harryho Pottera (2005) si do tretice vylámal zuby na pokuse sfilmovať klasiku majstra magického realizmu Gabriela Garcíu Márqueza Láska v čase cholery (2007), keď snímka s rozpočtom 45 miliónov dolárov utŕžila len 31 miliónov. Tým viac odvahy prejavil legendárny producent Jerry Bruckheimer, lebo práve Newellovi zveril réžiu akčného veľkofilmu inšpirovaného klasickou sériou videohier Princ z Perzie. Prvá z nich vznikla už pred 21 rokmi a dodnes mala trinásť pokračovaní. Pôvodne bezmenné postavy postupne dostali mená, charaktery, vypestovali si spletité vzťahy – a svojmu autorovi Jordanovi Mechnerovi vyniesli milióny, takže sa mohol stať koproducentom filmu.

princeProjekt filmu podľa hry The Sands of Time z roku 2003 (s motívmi hier Warrior Within a The Two Thrones) vznikol s odhadovanými výrobnými nákladmi 150 až 200 miliónov pre spoločnosť Walt Disney Pictures, čo značí: žiadny sex, nijaké drastické scény, bez provokatívnych myšlienok ba čo i len hrubých výrazov. Rodinná zábava adresovaná deťom z amerických konzervatívnych stredných vrstiev. Za prevratné možno považovať snáď len to, že v USA je táto disneyovka prístupná mládeži do 13 rokov len v sprievode rodičov! Druhý raz v disneyovskej histórii – po Pirátoch Karibiku.

Úsilie nadviazať na úspech Pirátov Karibiku či Transformerov priam kole oči. Lenže producenti sa tentoraz rozhodli zaobísť bez kontroverznej, no pre väčšinu divákov príťažlivej postavy nejednoznačného a problémového hrdinu typu kapitána Jacka Sparowa aj bez svojhlavých hercov z rodu Johnnyho Deppa. A, bohužiaľ, i takmer úplne bez svojráznosti, originality, vtipu, nadhľadu a hravosti.

princ_22Bruckheimer zariskoval aj pri výbere scenáristov. Boaz Yakin, Doug Miro ani Carlo Bernard nemajú za sebou významnejšie scenáristické úspechy ani skúsenosti. No práve oni mali tú najťažšiu úlohu. Vo videohre je divák – hráč priamo zaangažovaný a motivovaný. Vedením postavy si dokazuje svoje schopnosti. Napínavým sa stáva i naoko neveľmi pôsobivé prekonávanie prekážok, skákanie po strechách, vyhýbanie sa strelám. Je podstatou hry, v ktorej príbeh tvorí len zámienku na rozohranie situácií. No film je opakom videohry: potrebuje silný príbeh a výrazných hrdinov, ale aj osobitú atmosféru, danú zmesou postáv, vzťahov, príbehov, hereckým obsadením, kamerou a strihom. Iba tak dokáže pasívneho diváka aktivizovať, zaujať a vtiahnuť ho do deja, pripútať na sedadlo v kine, motivovať ku kúpe DVD aj k návšteve prípadných pokračovaní.

Riskantné je i herecké obsadenie bez populárnych superhviezd, pre tento žáner typických a potrebných. Najväčšou hviezdou je veterán Ben Kingsley vo vedľajšej role kráľovho brata. Pán herec tu pôsobí nevyužito, cudzorodo až strateno. Predstavitelia princa Dastana a princeznej Taminy Američan Jake Gyllenhaal i Angličanka Gemma Arterton sú síce známi, no sotva niekto príde do kina kvôli nim. Najmä ak medzi nimi nevzniká a s ohľadom na disneyovské zameranie ani nesmie vzniknúť nijaké napätie, žiadna chémia. Pri ich výbere akoby najviac zavážila fyzická podoba s hernými predobrazmi. O Alfredovi Molinovi v úlohe šejka Amara ani nehovoriac.

princ_01V akčnom žánri nie je úplne doma ani skúsený kameraman John Seal (Oscar za Anglického pacienta, tri ďalšie nominácie za filmy Svedok, Rain Man a Návrat do Cold Mountain) či skladateľ Harry Gregson-Williams (Mravec Z, Slepačí úlet, Shrek, Spláchnutý). Odvádzajú však prinajmenšom štandardnú prácu hodnú profesionálov.

Pre úspech stačilo použiť recept Pirátov Karibiku, najať remeselníkov so skúsenosťami z akčného žánru, populárnych hercov - a celé to odľahčiť hravým nadhľadom. Jerry Bruckheimer chcel ozvláštniť tradičný akčný film tým, že preň vybral tvorcov z iných žánrov. Výsledok je nejednoznačný a rozporuplný. Chabý príbeh, pozliepaný hlava-nehlava zo všemožných, často protikladných motívov je (podobne ako v Indiana Jones 4) vyrozprávaný formou sledu „videoherných“ akčných scén bez akýchkoľvek nápadov. prekvapení či aspoň ozvláštnení. O postavách sa dozvieme najmä to, ako vedia skákať zo strechy na strechu či ako ovládajú meč. A, prirodzene, ako veľmi im záleží na tradičných hodnotách. Marocké exteriéry sú úchvatné, trikové zábery zvládnuté, ale, úprimne, podobných sme už videli tucty.

Celkový dojem: dobre spravená, politicky extrémne korektná rozprávková videohra pre menej náročné deti.

Len kde, dočerta, je k nej ovládač?!

image002Princ z Perzie: Piesky času (USA 2010)
Prince of Persia: The Sands of Time
116 minút
Námet: Jordan Mechner. Scenár: Boaz Yakin, Doug Miro, Carlo Bernard. Réžia: Mike Newell. Kamera: John Seale. Strih: Mick Audsley, Michael Kahn, Martin Walsh. Hudba: Harry Gregson-Williams. Účinkujú: Jake Gyllenhaal, Gemma Arterton, Ben Kingsley, Alfred Molina a ďalší.
Premiéra 20. mája 2010


Foto: Saturn

Share/Save/Bookmark