Dvanásty ročník FIFFBA 2010

FIFFBAFilmy z Cannes, Berlinale, Rotterdamu, exkluzívne slovenské predpremiéry aj domáce snímky ponúkne od 8. do 13. apríla12. ročník Medzinárodného festivalu frankofónneho filmu Bratislava.

FIFFBA patrí tradične do jarnej festivalovej ponuky hlavného mesta. Tento rok prinesie vyše 50 najnovších celovečerných aj krátkych filmov z frankofónnych krajín, ktoré diváci nemajú možnosť bežne vidieť v slovenských kinách. Na festivalové plátna sa dostanú filmové lahôdky z krajín ako Francúzsko, Belgicko, Švajčiarsko, Rumunsko, Srbsko, Kanada, Luxembursko, Maroko či Libanon

,,Frankofónia nám dovoľuje zostaviť rôznorodý program bohatý na netradičné filmové krajiny a koprodukcie. Práve odlišnosť jednotlivých kinematografií robí náš festival jedinečným," zdôrazňuje Eva Porubanová, riaditeľka festivalu a dodáva: ,,FIFFBA je určený každému, kto má rád dobrý film, nielen fanúšikom frankofónnej kinematografie. V období, kedy slovenským kinosálam dominuje jeden typ americkej produkcie, ponúkame širokému obecenstvu pestrú alternatívu.“

V sekcii Predpremiéry premietne festival exkluzívne slovenským divákom filmy, ktoré sa ešte nedostali do domácej kinodistribúcie.

Sekcia Panoráma predstaví najlepšie filmy z aktuálnej produkcie frankofónnych krajín. Návštevníci festivalu si budú vyberať z filmov uvedených na najprestížnejších medzinárodných festivaloch v uplynulom roku. Nebudú chýbať veľké mená francúzskeho filmu ako sú François Ozon, Claire Denis, Gaspar Noé, Vanessa Paradis, Isabelle Huppert či Gérard Depardieu.

Sekcia Nové svety naopak upozorní na mladých talentovaných tvorcov, ktorým nie je venovaná výrazná pozornosť zo strany kritiky a médií. Výber sekcie sa zameriava na debuty, ktoré zaujali jedinečnosťou filmového spracovania príbehov.

Tento ročník pribudne aj samostatná sekcia venovaná filmovému dokumentu s názvom Dokufilm. Prinesie angažované pohľady na aktuálne témy politiky, ekológie i každodenného života.

Úplnou novinkou bude sekcia Všetko, čo mám rád venovaná domácej produkcii. Keďže Slovensko patrí tiež do Medzinárodnej organizácie frankofónie, festival mal vždy v programe aspoň jeden slovenský film. Tento rok ich diváci uvidia podstatne viac. FIFFBA predstaví výber toho najhodnotnejšieho, čo sa na Slovensku v poslednom období nakrútilo. Nebudú chýbať tituly slovenských dokumentaristov, ktorí získali ocenenia na svetových festivaloch - Petra Kerekesa, Jara Vojteka či Marka Škopa.

V sekcii Kraťasy uvidia diváci výber toho najlepšieho z množstva francúzskych krátkych filmov, ktoré sa na festival prihlásili.

Atmosféru festivalu budú opäť dopĺňať sprievodné podujatia: populárna Filmová noc, hudobné koncerty, tanečné párty, špeciálne projekcie, VIP večierky, workshopy a umelecké výstavy.

12. ročník Medzinárodného festivalu frankofónneho filmu FIFFBA 2010 organizuje v spolupráci s Francúzskym inštitútom v Bratislave po prvýkrát novovzniknutá nezisková organizácia FIFFBA, založená za účelom šírenia frankofónnej kultúry na Slovensku na poli audiovizuálneho umenia.

Prorok
Un prophète, Francúzsko/Taliansko, 2009
Réžia: Jacques Audiard
Malik El Djebena, odsúdený na šesť rokov väzenia, nevie čítať ani písať. Do väznice prichádza úplne sám a pôsobí mladším a krehkejším dojmom ako ostatní trestanci. Má devätnásť rokov. Šéf korzického gangu, ktorý vládne i vo väzení, si ho okamžite zoberie na paškál a poverí ho niekoľkými „úlohami “, vďaka ktorým sa Malik nielen zocelí, ale zároveň si začne získavať šéfovu dôveru. Ale Malik je odvážny a učenlivý, a tak tajne začne spriadať vlastné plány…
Ocenenia: 9 Césarov v roku 2010, francúzska nominácia na Oscara v kategórii najlepší cudzojazyčný film, Grand Prix v Cannes 2009, BAFTA Awards 2010, European Film Awards 2010, Lumière Awards 2010, IFF London 2010 – Best film Award

Mammuth
Mammuth, Francúzsko, 2010
Réžia: Gustave de Kervern, Benoît Delépine
Hlavný hrdina oslávil 60-tku a od svojich 16-tich každodenne pracoval. Keď sa blíži k dôchodkovému veku a chystá si užiť penziu, začnú sa problémy. Zistí, že niektorí z jeho zamestnávateľov zabudli vydokladovať jeho zárobky. A tak vyťahuje svoju motorku zo 70. rokov - Mammutha, ktorá sa postarala o jeho prezývku. Sadá na ňu a vydáva sa na výlet do firmičiek, v ktorých ako mladík pracoval. Cestou si uvedomí, že ho vždy všetci mali za imbecila. Snímka je humorným, ale zároveň citlivým rozprávaním o mužovi, ktorého moderná spoločnosť vylučuje. V hlavných úlohách Gérard Depardieu a Isabella Adjani. Snímka súťažila na tohtoročnom Berlinale. Premiéra vo Francúzsku až 21. apríla 2010

Biely materiál
White Material, Francúzsko, 2009
Réžia: Claire Denis
Najnovší film slávnej režisérky Claire Denis sa odohráva v súčasnosti v nemenovanej africkej krajine zmietanej rebéliou. Na roľníckom vidieku, rodisku jedného z rebelov, Mária, vášnivá a nebojácna biela žena, odmieta opustiť rodinné kávové plantáže. Nechce zobrať na vedomie vážne nebezpečenstvo, ktorému vystavuje svoju rodinu. Pre Máriu je útek gestom prehry, znakom slabosti a zbabelosti. V titulných úlohách tejto obdivuhodnej africkej drámy dominujú Isabelle Huppert a Christopher Lambert. Film prináša na plátno magické obrazy plné krásy a utrpenia.

Útek
Le Refuge, Francúzsko, 2009
Réžia: François Ozon
So špeciálnou cenou z festivalu v San Sebastiane prichádza do Bratislavy snímka slávneho režiséra Françoisa Ozona. Hlavné postavy Mousse a Louis sú mladí, krásni, bohatí a zaľúbení ľudia. Lenže idylka sa nekoná, pretože ich život ovplyvnia drogy. Chlapec na ne doplatí životom, a dievča sa stáva utečencom vo svete, v ktorom sa cíti stratená. Navyše zisťuje, že je tehotná. Ozon sa v snímke zaoberá témou sily a vôle ženy. Režisér slávnych snímok ako sú Bazén, 8 žien, Čas, ktorý zostáva či Ricky, opäť dokazuje svoje filmové majstrovstvo.
Ocenenia: San Sebastian, Toronto, Dubai, Rotterdam