Slovenský film Čas grimás na festivale v Kalifornii

Carmel_logoKrásne pobrežné mestečko Carmel v Kalifornii privítalo minulý týždeň po tretíkrát návštevníkov na Carmel Art and Film festivale. Od 12. do 16. októbra 2011 hostilo množstvo špičkových umelcov, filmárov a filmov, medzi ktorými saobjavil aj tohtoročný slovenský film Čas grimás v réžii Petra Dimitrova s vynikajúcim Marekom Vašutom v hlavnej úlohe. Jeho herecký výkon uchvátil nielen našich kritikov, ale aj  tamojších umelcov.

Zaujímavosťou je, že film figuroval v kategórii celovečerných hraných filmov medzi exkluzívnym výberom šestnástich diel, z ktorých trinásť bolo z domácej produkcie a po jednom bol zastúpený britský, fínsko–taliansko-britský a slovenský film. Debut Petra Dimitrova bol tak zaradený na jednu štartovaciu čiaru s režisérskymi počinmi Clinta Eastwooda alebo mladého Jamesa Franca. O existencii tohto filmu sa práve vďaka účasti na Carmel Art and Film festivale dozvedeli aj v J. Paul Getty múzeu v Los as_grims_3Angeles, kde následne prejavili záujem o Čas grimás v súvislosti s pripravovanou výstavou o F. X. Messerschmidtovi v roku 2012, ako o sprievodnú projekciu k výstave, s následným predajom DVD nosičov s týmto filmom. Carmel, ktorého korene siahajú do prvej polovice 19. storočia s umeleckou oblasťou nespája len samotný festival, ale napríklad aj pôsobenie mnohých spisovateľov a iných umelcov, ktorí v tomto malebnom prostredí nachádzali inšpiráciu.

Jednou s kľúčových osobností je Clint Eastwood, ktorý je nielen zakladateľom festivalu, ale v osemdesiatych rokoch tu pôsobil aj ako starosta. Carmel Art and Film festival, ktorého ambíciou je mapovanie toho najlepšieho z nezávislej kinematografie, súčasného umenia, hudby a fotografie prilákal viac ako 10 000 návštevníkov. Ako organizátori zdôraznili, pri výbere filmov sa nedávajú ovplyvniť výbermi iných festivalov, snažia sa naopak osobne vyselektovať naozaj to najlepšie. V oficiálnom výbere bolo tento rok 40 filmov, z toho 35 amerických, po jednom sa ušiel priestor filmárom z Japonska a Nového Zélandu. Starý kontinent reprezentovali dve diela z Veľkej Británie, Talianska a slovenský Čas grimás.

Film Petra Dimitrova mal premiéru 10. februára 2011 v Bratislave (o filme sme podrobne písali). Doteraz bol premietaný na festivaloch Kino na Hranici v Těšíne, na Art Film Feste v Trenčíne, IFF Lubuskie Summer Lagow v Poľsku, Avanca filmovom festivale v Portugalsku, na
Cinematiku v Piešťanoch a na Arts and Film festivale v Telči získal 2. miesto v kategórii Hudba, dramatické umenie, film a literatúra.

Príbeh excentrického sochára Franza Xavera Messerschmidta, ktorý žil 18. storočí, hovorí o živote a diele záhadného majstra, ktorého tvorba dodnes irituje a fascinuje zároveň. Film je 63 minútovým hraným dokumentom, v rámci ktorého sú súčasťou rozprávania príbehu zakomponované Messerchmidtove plastiky v poradí od rannej tvorby, cez prelom v jeho umeleckom názore až po veľkú sériu dnes už zlatého fondu európskej kultúry, tzv. „charakterových hláv“, ktoré tvoril na sklonku života v Prešporku. Film sa sústreďuje na posledné obdobie jeho života. Messerschmidtove charakterové hlavy sú v súčasnosti vystavené v New Yorku, v prvej polovici tohto roku sme výstavu mohli vidieť i v parížskom Louvri. Len pre zaujímavosť, jedna z jeho búst sa pred niekoľkými rokmi vydražila za neuveriteľných 4,8 milióna amerických dolárov!