Febiofest bude od 26.3. do 27.4.2010

Medzinárodná prehliadka filmu, televízie a videa Febiofest je partnerským, avšak dramaturgicky nezávislým podujatím rovnomenného festivalu v Českej republike a na Slovensku sa uskutoční už po sedemnástykrát. Filmová prehliadka s dlhoročnou tradícou opäť prinesie množstvo kvalitných titulov nekomerčnej kinematografie, ktoré počas jedného mesiaca (26.3.-27.4.) predstaví divákom v ôsmich slovenských mestách.

Prvý týždeň bude tradične patriť bratislavskej časti a po jej skončení vybrané filmy poputujú do siedmich slovenských miest. Febiofest celkovo zavíta do trinástich kinosál a bude sa konať v ôsmich mestách: Bratislava (26.-31.3.), Poprad (5.-9. 4.), Košice (6.-11. 4.), Banská Bystrica (12.-16. 4.), Prešov (13.-15. 4.), Martin (19.-24. 4.), Trenčín (21.-25. 4.), Nitra (26.-27. 4.)

17. ročník Febiofestu sa nebude od predchádzajúcich líšiť v hlavnom dlhoročnom zámere prehliadky – priniesť do filmových klubov to najzaujímavejšie, čo sa v uplynulom roku objavilo v kinách u našich českých susedov, najaktuálnejšie novinky z čoraz pestrejšej domácej kinematografickej tvorby a to najlepšie zo súčasnej nekomerčnej svetovej kinematografie. Vyše tridsať českých a slovenských noviniek – hrané, dokumentárne a animované filmy predstavíme v sekciách: Nový český a slovenský film, Český dokumentárny film 2009-2010, Novinky českej televíznej tvorby, To najlepšie z Febia, Slovenský animovaný film: Včera a dnes a Zvláštne uvedenie. V týchto sekciách diváci okrem iného uvidia film Marka Najbrta Protektor s jedenástimi nomináciami na ocenenie Český lev, ktorý bude zároveň otváracím filmom Febiofestu v Bratislave (26.3.2010). Ďalej sa môžu tešiť na Kawasakiho ruže (r. J. Hřebejk), ktorý si z Berlínskeho medzinárodného festivalu Berlinale odniesol cenu pre najlepší film v sekcii Panorama; inšpiratívnu vtipnú snímku kombinujúcu žáner dokumentu, animácie a videoklipu Auto*Mat (r. M. Mareček); zaujímavý trojpásmový blok slovenskej animácie 60-tych, 70-tych, 80-tych rokov konfrontovaných s najnovšími dielami mladých animátorov a mnoho ďalších titulov z česko-slovenského regiónu.

V sekciách, ktoré sa v programe prehliadky venujú filmom súčasnej európskej kinematografie organizátori podujatia prinášajú filmy v exkluzívnych predpremiérach. Sekcia Bonus: Novinky ASFK uvedie tituly ovenčené festivalovými nomináciami a oceneniami – Proroka Jacquesa Audiarda, ktorý získal hlavnú cenu poroty v Cannes (2009), na Oscara nominovanú animovanú belgicko-luxemburgsko-francúzsku komédiu Panika v mestečku (r. S. Aubier, V. Patar), trpkú komédiu z filmárskeho prostredia Whisky s vodkou (r. A. Dresen), či netradičný švédsky upírsky horor Nech vojde ten pravý (r. T. Alfredson). V sekcii tento rok diváci uvidia osem filmov.
Už teraz sa môže verejnosť tešiť aj na filmy zo sekcie Projekt 100-2010, ktorá je už šestnásty rok zárukou filmovej kvality. Prinesie výber klenotov filmovej klasiky i súčasnosti: Bielu stuhu Michaela Hanekeho ocenenú Zlatou palmou v Cannes (2009), čiernu, ale láskavú komédiu zo 70-tych rokov o excentrickom páre Harold a Maud (r. H. Ashby), film Akiho Kaurismäkiho z roku 1990 o mužovi, ktorý chcel umrieť a najal si na to muža, ktorý, naopak, nechcel umrieť – Najal som si vraha, či najnovší film svetoznámeho poľského režiséra A. Wajdu Svätá tráva, ktorý ojedinelým spôsobom prepája skutočný osud herečky (K. Janda) a životný príbeh hlavnej hrdinky Marty.

Tradičné profilové sekcie, v ktorých sa organizátori každoročne snažia priniesť prierez tvorbou výnimočných osobností svetovej kinematografie, sa tentokrát zamerajú na tvorbu dvoch európskych režisérov – Dána Larsa von Triera (Prvok zločinu, Európa, Prelomiť vlny, Tanečnica v tme, Idioti, Antikrist) a maďarského režiséra a scenáristu Miklósa Jancsó (Beznádejní, Svieži vietor, Červený žalm, Elektra a jej pravda). V sekcii Zvláštne uvedenie sa tento rok objaví aj výber filmov českého dokumentaristu Jana Špátu z projektu Jan Špáta: reštaurované filmy, ktorý je nominovaný na ocenenie Český lev v kategórii Audiovizálny počin roku.

Najmladšiu sekciu v programe – Kino-Ikon Plus komponujú filmoví kritici z filmologického časopisu Kino-Ikon, ktorí vyberajú päticu filmových titulov, ktoré zaujali ich odbornú pozornosť a zároveň rozvírili hladinu medzinárodných festivalov. Niektoré z nich sa na Slovensku objavia len exkluzívne – nízkorozpočtová belgická snímka Klamár (r. T. Geens) prinesie príbeh frustrovaného mladíka, ktorý sa pokúša zúfalými klamstvami získať zamestnanie; kanadský Polytechnique (r. D. Villaneuve) nezvyčajným spôsobom vyrozpráva skutočný príbeh “montrealského masakra” na technickej strednej škole; čínsko-honkgonský protivojnový veľkofilm Mesto života a smrti (Nanking!, Nanking!, r. Lu Chuan) získal Zlatú mušľu na MFF San Sebastian (2009) a neobyčajne podmanivým spôsobom vyrozpráva príbeh mesta Nanking po jeho dobytí Japoncami v roku 1937.

Program Febiofestu tento rok obohatí aj výberová sekcia Súčasný poľský film, ktorá slovenským divákom predstaví osem najnovších celovečerných poľských filmov a pásmo krátkych filmov.

Febiofest sa bude konať v nasledujúcich kinosálach: Bratislava: FK Nostalgia / DK Zrkadlový háj / Kino Mladosť / FK 35mm VŠMU / A4-nultý priestor Poprad: kino Tatran / Košice: FK Cinefil / Banská Bystrica: Europa Cinemas / Prešov: kino Scala / Martin: kino Strojár / Trenčín: Artkino Metro / Nitra: FK Univerzita

Viac informácií o pripravovanom 17. Febiofeste onedlho nájdete na: www.febiofestsk.sk, www.asfk.sk