Občan šialenejší ako štát

ctihodny_obcan_03Môže muž, sediaci za mrežami väzenia, viesť vojnu proti celému svetu? Áno, ak je geniálny. Len škoda, že hranica medzi genialitou a šialenstvom je taká veľmi tenká. Rovnaká, ako medzi filmom skvelým a priemerným.

Kurt Wimmer sa predlohami pre sci-fi thrillery Guľa, Equilibrium či pre kriminálne drámy Aféra Thomasa Crowna, Test a Street Kings etabloval ako autor kvalitných, originálnych, napínavých – a s výnimkou sci-fi Ultraviolet aj inteligentných príbehov. Niektoré si sám režíroval, réžia však v takých prípadoch výrazne zaostávala za scenárom. Hoci pôvodne sa s novým projektom spájalo meno Franka Darabonta, režisérom kriminálnej drámy Ctihodný občan sa napokon stal Felix Gary Gray. Za sebou má hviezdne obsadené kriminálne drámy Vyjednávač, Lúpež po taliansky a Buď cool. Ústredné postavy Ctihodného občana stvárnili Gerard Butler (300) ako geniálny pomstiteľ Clyde Shelton a Jamie Foxx (Miami Vice) v úlohe ambiciózneho prokurátora Nicka Ricea.

Clyde Shelton sprvu pôsobí ako prostý človek, manžel a otec, zlomený násilnou smrťou svojich blízkych, sklamaný nevymožiteľnosťou spravodlivosti. Až keď sa vydá na krvavú cestu neľútostnej pomsty, vysvitne, že je v skutočnosti je odborníkom na tajné akcie, sprisahania, atentáty, diverzie a vôbec – násilie, ktoré americká vláda presadzuje na dosiahnutie svojich cieľov, ale nikdy nepriznáva. Shelton má všetko premyslené, pripravené do posledného detailu, vždy je o niekoľko krokov pred protivníkmi. Prokurátor Nick Rice zasa najskôr vyzerá ako typický právnik, stavajúci svoj prospech a kariéru nad spravodlivosť. Ak hrozí, že by ním vznesené obvinenie porota pri procese zamietla, radšejctihodny_obcan_22 pristúpi na mimosúdnu dohodu s obžalovanými, i keď to často znamená, že zločinci uniknú zaslúženému trestu. Len postupne, pod vplyvom rozpútaného násilia, sa začína meniť.

Tvorcovia rozohrali zaujímavú partiu pre náročnejších divákov, ktorí v kine radi uvažujú. Niet tu čierno-bieleho delenia na dobrých a zlých, hlavné postavy sú obsadené do značnej miery nápadito a proti typológii hercov, film pútavo vykresľuje zvrátenosť právneho systému, v ktorom je spravodlivosť nepodstatná. Neobyčajná je práca s humorom. Hoci sa to nezdá, je ho tu nemálo, počnúc Sheltonovými čudnými požiadavkami až po milý detail, že postavu asistenta filmovej starostky Filadelfie stvárnil skutočný filadelfský starosta.

Postupne však akoby scenáristovi i režisérovi ubúdalo invencie a tým pádom i atmosféry, napätia aj zaujímavosti – a ak záver napokon predsa niečím prekvapí, tak len neoriginalitou a umelosťou. Náročná a netradičná kriminálna dráma so silnými prvkami spoločenskej kritiky sa stáva priemerným thrillerom, v ktorom sa opäť americký systém definuje ako najlepší z možných a víťazí nad jednotlivcom, ktorý sa mu postavil na odpor. Foxx dokáže túto málo uveriteľnú násilnú premenu uhrať, Butler však postupne stráca na intenzite, stáva sa čoraz menej zaujímavým a presvedčivým. Napokon končí ako tuctový filmový zloduch.

Neprirodzená zmena optiky má zvláštny následok: ak si sprvu sympatie získal pomstiteľ Sheldon a jeho zločiny chápeme sťa akt spravodlivosti, postupne sa čoraz prijateľnejším stáva právnik Rice. A všetko to vyhrážanie sa, mučenie, vraždenie, utrpenie, umieranie zostáva bez emocionálneho náboja.

Ctihodný občan napokon nenaplnil svoj potenciál a stal sa štandardným kriminálnym thrillerom. Lenže „štandard“ nie je nič negatívne alebo odsúdeniahodné. Skrátka, je tu jeden celkom fajn film, ktorý však mal na viac.

ctihodny_obcan_32

Ctihodný občan (Law Abiding Citizen)

USA 2009, 108 minút

Scenár: Kurt Wimmer. Réžia: F. Gary Gray. Kamera: Jonathan Sela. Strih: Tariq Anwar. Hudba: Brian Tyler. Účinkujú: Gerard Butler, Jamie Foxx, Viola Davis, Leslie Bibb, Regina Hall, Bruce McGill, Colm Meaney, Josh Stewart, Richard Portnow, Christian Stolte, Dan Bittner, Annie Corley, Michael Kelly, Roger Bart a ďalší.