ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

S láskavou iróniou o nevere

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

kamila_maglov_resizeČeská režisérka Marie Poledňáková, autorka úspešných televíznych a celovečerných filmov, sa po roku 1989 na dlhší čas odmlčala. Napriek tomu, že mala na konte tak úspešné snímky ako Jak dostat tatínka do polepšovni, Jak vytrhnout velrybě stoličku, ale predovšetkým film S tebou mě baví svět, ktorý sa stal najúspešnejšou komédiou storočia. Našťastie jej rozhodnutie dať filmu zbohom nebolo konečné, a tak sa v roku 2005 vrátila so snímkou Jak se krotí krokodýli a v týchto dňoch má na Slovensku premiéru jej najnovší film Líbáš jako Bůh. V Česku má snímka mimoriadny úspech a predpokladám, že aj slovenskému divákovi bude jej humor blízky.


Žiada sa mi však vrátiť do minulosti k filmu S tebou mě baví svět (1982), ktorý kritika prijala vlažne, ale o to srdečnejšie diváci. Komédiou storočia sa zrejme nestala náhodou. A preto, že som tiež patrila k tým, čo si vtedy povedali: slušná komédia a nič viac, som o niečo už poučenejšia. Teda čím si Poledňáková dokáže tak získať diváka ? Odpoveď je dnes pre mňa už jednoduchá. Pozerá sa na svet bez predsudkov s otvorenými očami, nič ľudské jej nie je cudzie, dokáže presne charakterizovať svojich hrdinov a umne pospájať nitky zápletiek. A navyše, čo je najdôležitejšie robí to všetko s ľahkosťou a s nadhľadom. Tempo jej rozprávania je svižné, nie však ohurujúco divoké, práca s hercami bravúrna, poradí si aj s tou najlascívnejšou témou, neprekročí hranicu vkusu a diváci sa v jej príbehoch nájdu. Vo filme Líbáš jako Bůh je ústrednou témou nevera na všetky spôsoby a ako sa s ňou aktéri vyrovnajú. A ani na chvíľu vás nenapadne moralizovať, lebo režisérka vie čo hovorí a tiež vie, ako to podať. Osobne si najviac cením na tomto filme, že vyjadruje pocity , správanie a myslenie súčasníkov. Hlavnou rekvizitou je mobil a internet, cez ne si hrdinovia vyznávajú lásku, robia problémy a strpčujú život. A súčasťou vyrozprávania ich životných peripetii nie sú vodopády módnych slovných vulgarizmov. Ide to aj bez nich.
bartoska_resizeÚstrednou postavou je šarmantná profesorka francúzštiny a literatúry, Helena, ktorá býva v jednom byte so svojím permanentne neverným exmanželom, spisovateľom Karlom. Toho ani náhodou nenapadne sa odsťahovať ( zrejme to ani nikdy neurobí), zdá sa, že svoju bývalú manželku má rád, čo mu však neprekáža milovať aj ostatné. Prosto notorický neverník a jeho gény zdedí aj syn, čo Helene ku šťastiu tiež nepridá. Počúvať reptajúcu nevestu, ešte nešťastnejšiu ovdovelú sestru a „mladosťou“ sršiacu mamičku ( nikto z rodiny nemá tu odvahu pripomenúť jej vek). Prababička si navyše privedie do rodiny aj ďalšieho životného partnera. Helena má všetkého plné zuby. Všetko sa však zmení, keď sa náhodou zoznámi s lekárom záchranky Františkom. Preletí iskra a svet je pre tých dvoch gombička. Rozchádzajú sa a schádzajú a ani na všetko schopná Františkova žena nič proti tomu nezmôže. Nádej a túžba po láske je leitmotívom tejto kultivovanej, milej a úsmevnej komédie.


Poledňáková si k filmu napísala aj scenár a jej silnou stránkou sú aj vtipné dialógy. S tými sa najviac a schuti pohrala Kamila Magálová v úlohe Heleny, ženy v zrelom veku. Keď objekt jej lásky zavolá je Helena zrazu šantiaca pubertiačka, aby vzápätí padla do depresie alebo zlosti na niektorého člena rozporuplnej rodiny. Raz výska od šťastia, raz by najradšej ušla od všetkého. Herečka sa priznala, že úlohu vlastne nehrala, ale si ju užívala. Bodaj by nie, keď sa jej konečne ušla rola plnokrvnej hrdinky a mohla rozohrať širokú škálu svojho zrelého herectva. Režisérka povedala, že keby jej oko nebolo padlo šťastnou náhodou na ňu, nebola by film nakrútila, lebo v Česku takú herečku nenašla. A tu sa žiada podotknúť: Musia všetkých našich dobrých hercov objaviť v zemiach českých ? Asi áno, lebo my nevieme čo doma máme.


kamila_a_kaiser_resizeNerada používam výraz herecký koncert, ale výstižnejšie sa výkon štvorice hlavných predstaviteľov nazvať nedá. Jiří Bartoška v úlohe záletného exmanžela je šarmantný, zvodný a rafinovaný. Zamilovaný František Oldřicha Kaisera je nerozhodnosť a bezbrannosť sama, ale neskoré citové vzplanutie mu dodá sebavedomie i odvahu. A nakoniec manželka, ktorá všade bola a všetko vie, „herdegbaba„ Bohunka, v podaní Evy Holubovej bravúrne doplňuje zohratú štvoricu, v ktorej nezaznejú falošné tóny. Okrem nich sa síce na menšej ploche tiež blysli Jaroslava Adamová, Martha Issová, Nela Boudová a mnohí iní.

Marie Poledňáková zasa len potvrdila, že tento žáner je jej blízky, vie s bravúrou rozohrať rafinovanú hru medziľudských vzťahov, výber a práca s hercami je jej najsilnejšou stránkou a v neposlednom rade má talent dať dohromady taký orchester (kamera, strih, kostýmy), ktorý hrá bez falošných tónov. A dodať, že dobrú komédiu, rodinný film (nazvite si to ako chcete) nie tak jednoduché nakrútiť, ako sa zdá. Keď to má byť kultivovaná zábava je to ťažké. A film Líbáš jako Bůh ňou je.


Líbáš jako Bůh , 2008 FALCON, a.s.
Producent: FALCON a.s., Jan Bradáč, Svatka Peschková
Scénář: Marie Poledňáková
Režie: Marie Poledňáková
Kamera: Martin Duba
Zvuk: Jiří Klenka
Hudba: Petr Malásek
Střih : Adam Dvořák
Architekt: Martin Vackář
Kostýmy: Věra Kocová
Hrají: Kamila Magálová, Oldřich Kaiser, Eva Holubová,
Jiří Bartoška, Milan Šteindler, Martha Issová,
Jaroslava Adamová, Nela Boudová, Roman Vojtek,
Václav Postránecký a další
Share/Save/Bookmark