Krach amerického sna

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

nudzovy_vychodŠtvrtý celovečerný film štyridsaťtriročného oscarového britského režiséra Sama Mendesa Núdzový východ má niekoľko zaujímavostí. Po prvý raz v ňom nakrúcala pod režijným vedením svojho manžela herečka Kate Winsletová, ktorá sa po rokoch stretla s hereckým partnerom z Titaniku Leonardom DiCapriom (pri ich erotických scénach bol vraj Mendes v inej miestnosti), po niekoľkých desaťročiach sa zrealizovala myšlienka dať filmovú podobu románu amerického prozaika Richarda Yatesa, ktorý časopis Time zaradil medzi stovku najlepších anglických kníh minulého storočia, no mne sa najpozoruhodnejšia zdá informácia, že jednotlivé filmové scény sa nakrúcali v tom istom poradí, v akom sú zoradené vo filme. Tento prístup sa odzrkadlil v práci hercov, v prepracovanosti detailov i v celkovej atmosfére filmu, pri sledovaní ktorého sa mi vynárali dojmy z divadelných predstavení dvoch amerických hier: Mačky na rozpálenej plechovej streche T. Williamsa a Kto sa bojí Virginie Woolfovej E. Albeeho.

 

ndzov_vchod_1_resizePravda, Núdzový východ má jasnú súvislosť najmä s Mendesovým filmovým debutom – Americkou krásou. Kým tá sa odohráva o niekoľko desiatok rokov neskôr, v jej podtexte cítiť kritiku celej spoločnosti a obsahuje aj nemalú dávku čierneho humoru, nový film zobrazuje so všetkou vážnosťou drámu vzťahov. Opäť sme na úhľadnom americkom predmestí s bielymi vilkami a upravenými zelenými trávnikmi, prežiarenými letným slnkom, kde je zrejme radosť žiť. Tu sa v päťdesiatych rokoch zabývali aj April a Frank Wheelerovci, sympatickí mladí manželia zo strednej vrstvy s dvoma deťmi. Ona, keďže jej pre nedostatok talentu skrachoval pokus o hereckú kariéru, sa stará o domácnosť, on dochádza do mesta za úradníckou prácou, akú vykonával už jeho otec, a ani jeden z nich nie je súčasným stavom vecí nadšený. Frank sa vymaňuje z nudy opakovanej každodennosti alkoholom a flirtom so sekretárkou, April sa rozhodne pre razantnejšie riešenie: predaj domu i auta a vysťahovanie sa do Paríža, kde ešte ľudia dokážu žiť naplno. Čo na tom, že je tento plán od začiatku nereálny a naivný, manželia v ňom napriek nepriaznivým reakciám okolia vidia jediné východisko z prázdnoty a beznádeje. Lenže osud už chystá pre nich tvrdé prekážky. Najprv Aprilino tehotenstvo, potom Frankovo povýšenie v práci poriadne zamiešajú karty. Napätie medzi manželmi narastá, atmosféra hustne, hádky sú čoraz častejšie, vzájomné útoky čoraz bezohľadnejšie, tragické finále sa blíži...
Kým iní obyvatelia predmestia sa bez väčších problémov prispôsobujú bezobsažnej rutine, ktorá sa skrýva pod závideniahodným povrchom takéhoto života, Wheelerovci majú s tým problémy najmä preto, že sami o sebe majú vysokú mienku. I keď nič nepotvrdzuje ich výnimočnosť, oni sami sú presvedčení, že sem nepatria, že Paríž im pomôže nájsť samých seba a svoje miesto pod slnkom. Človekom, ktorý jediný sa dostane až na dreň ich krízy, je niekdajší talentovaný matematik, teraz už len psychiatrický pacient John. Presne chápe bezvýchodiskovosť ich života, cestu do Paríža ako únik pred realitou a jej zrušenie ako rezignáciu na niekdajšie sny a ideály. John v skvelom podaní Michaela Shannona, nominovaného na Oscara vo vedľajšej úlohe, je katalyzátorom, ktorý urýchli konečné tragické riešenie.
ndzov_vchod_2_resizePríbeh sa sústreďuje na manželský pár (dve deti sú len vhodným doplnkom, ktorý zrejme nehrá ani v živote, ani pri rozhodovaní sa manželov žiadnu úlohu), čo bola vítaná príležitosť pre známych hercov Kate Winsletovú a Leonarda DiCapria. To, čo predviedli, sa nedá nazvať inak ako hereckým koncertom, hoci je to sprofanovaný výraz. Ich výkony sú vypracované do najmenších detailov, prechádzajú veľkým dramatickým oblúkom, ktorý sa odráža nielen v ich správaní, tóne reči, pohyboch, mimike, ale aj vo výzore. Zo šťastnej, bezstarostnej dvojice plnej plánov sa menia na uštvaných zúfalcov, pre ktorých už neexistuje ani núdzový východ. Pri ich kreáciách im veľmi pomáha kameraman Roger Deakins, ktorý zaznamenáva všetky ich citové a pocitové peripetie, ale dokáže vybudovať aj pôsobivý celok. Obdivuhodné sú jeho zábery davu takmer identických úradníkov na stanici, do ktorého zapadá aj Frank, hovoriace zrozumiteľne o každodennej rutine „človeka-milióna“, ktorý si len súkromne pestuje vedomie vlastnej výnimočnosti.
Mendesov film nie je na prvý pohľad taký pôsobivý ako Americká krása. Diváka neohúri, ale postupne – ako dobrá divadelná hra – vťahuje do príbehu. Nenúti ho stotožniť sa s niektorou z postáv, ani zaujať stanovisko, ale čistými prostriedkami sa mu pomaly dostáva pod kožu, spôsobujúc niečo oveľa dôležitejšie: konfrontáciu s vlastným životom. Ak to nie je povznášajúci pocit, ak bilancia nálezov a strát je pasívna, tvorcovia filmu sú v tom nevinne.

 

Núdzový východ, USA 2008
Scenár: Justin Haythe podľa románu Richarda Yatesa
Réžia: Sam Mendes
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Thomaw Newman
Hrajú: Kate Winslet, Leonardo DiCaprio, Kathy Bates,
Michael Shannon, David Harbour, Kathryn Hahn a ďalší

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.