Dráma s príchuťou popkormu

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

gran_torino_2_resizeKdeže sú tie časy, keď Clint Eastwood ako objav režiséra Sergia Leoneho hrával neohrozených hrdinov v talianskych spaghetti-westernoch. Dnes takmer 79-ročný herec sa medzitým usadil aj na režisérskej stoličke a vo vlastnej réžii si vyberá úlohy, ktoré sú mu ako šité na telo. Pravda, kladným hrdinom byť neprestal, či to už bol šarmantný postarší fotograf v ľúbostnej dráme Madisonské mosty, alebo tréner boxu za zenitom v snímke Million Dollar Baby – aby sme spomenuli aspoň tie nedávne. S „kladným hrdinstvom“ v jeho najnovšom filme Gran Torino je to trochu inak.

 

Waltovi Kowalskému práve zomrela manželka. V domčeku na úhľadnom vilovom predmestí mestečka na americkom stredozápade zostáva úplne sám – nielen vo fyzickom, ale aj v psychologickom zmysle. S dvoma dospelými synmi, ktorí majú vlastné rodiny, si veľmi nerozumie. Vnúčatá, obvyklá slabosť každého starého rodiča, mu idú na nervy – správaním, oblečením, pírsingom, fajčením, ba možno i samotnou mladosťou. Do kostola už roky nechodí a neodbytného mladého farára, ktorého jeho nebohá žena poverila, aby sa staral o jeho dušu a donútil ho ísť na spoveď, viackrát vypoklonkuje, lebo ho – azda čiastočne i právom – považuje za zatrpknutého panica, ktorý nemôže nič vedieť o živote ani o smrti, iba ak z príručky pre katechétov. Okrem toho, že sám Walt je zatrpknutým vdovcom, je to – zdá sa – aj nacionalista, šovinista a rasista, ktorý ťažko znáša, keď sa do jeho susedstva nasťahuje rodina ázijského pôvodu – nemá pre nich iné pomenovania ako šikmookí, barbari alebo „rákosníci“ (čo – na margo slovenských titulkov – rozhodne nie je po slovensky ani ako slang). Takisto si myslí, že Američania by si mali kupovať iba americké autá, hoci sám má v garáži automobil značky Gran Torino z roku 1972, na ktorom už nejazdí. Vyzerá to, že Walt Kowalski nemá rád nič a nikoho – azda okrem svojej sučky Daisy.
Kgran_torino_1_resizeeď sa jeho nový sused Thao (Bee Wang) pokúsi ukradnúť mu vzácne auto z garáže, zdá sa, že je to voda na Kowalského mlyn – veď čo už možno očakávať od šikmookého tínedžera? Lenže táto udalosť paradoxne spôsobí, že Kowalski sa začne na Thaa a jeho rodinu pozerať inými očami, a keď sa Thao ocitne v ohrození ázijským gangom, ktorý vyčíňa v ich štvrti, Kowalski zasiahne. Jeho zmysel pre spravodlivosť je silnejší než neznášanlivosť k inej rase, ktorú dáva ostentatívne najavo. Vďačnosť, ktorú mu potom typicky ázijsky okázalo prejavuje Thaova rodina, znamená ďalší posun v jeho myslení a nazeraní na svet (s dávkou humoru v tom možno zohrajú úlohu aj chutné ázijské lahôdky) – a z problematického šikmookého chlapca od susedov sa postupne stáva Kowalského chránenec a priateľ, ktorému začne pomáhať vo všetkých životných otázkach – od hľadania zamestnania až po zbalenie kamarátky, ktorá sa mu páči. A keď gang zostruje nátlak a Thaovi začne hroziť reálne nebezpečenstvo, zvolí Kowalski veľmi radikálny spôsob, ako chlapcovi pomôcť...
gran_torino_3_resizeClint Eastwood nakrútil film Gran Torino podľa scenára Nicka Schenka. Rozprávanie sa sústreďuje na hlavnú postavu, ktorú sám Eastwood stvárňuje bezpochyby s veľkou dávkou hereckej i životnej skúsenosti, no napriek tomu zvrat v jej zmýšľaní nepôsobí práve presvedčivo, čo je zrejme už nedostatkom scenára. Trauma z kórejskej vojny, na ktorej sa Walt Kowalski musel zúčastniť a v ktorej vlastnou rukou zabil trinásť ľudí, pri polstoročnom odstupe nevysvetľuje dostatočne jeho averziu k Ázijčanom a rovnako málo motivovaný je aj náhly zlom v jeho postoji. Pravdupovediac, neverím na takéto prerody ani v živote a o to menej vo filme, hoci ako východisko dramatickej zápletky tento moment bezpochyby poslúžil. Pointa príbehu je prekvapujúca i dojemná, za pozornosť stojí i viacnásobné využitie motívu historického vozidla, pôsobivá je vizuálna stránka príbehu i hudba.
Výber zmysluplnej témy určite vybočuje z hollywoodskych klišé a jej spracovanie je vysoko profesionálne. Aj tak sa však – napriek krutosti pointy a absencii happyendu – nemôžeme zbaviť dojmu, že film Gran Torino je predsa len tak akosi americky uhladený, aby uspokojil široké spektrum divákov: aby ničím neurazil tých náročnejších a príliš neznepokojil tých, ktorí si ho vybrali preto, že začiatok predstavenia v multiplexe ladil s časom ich príchodu a ešte si stihli kúpiť aj kýbeľ popkornu.

Gran Torino, USA/Austrália, 2008
Réžia: Clint Eastwood
Scenár: Nick Schenk
Hrajú: Clint Eastwood, Christophe, Bee Vang,
Ahney Her, Dreama Walke, Brian Howe,
John Carroll Lynch, William Hill

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.