Nie až takí rýchli, nie až takí zbesilí

rychli_a_zbesili_1Pestrá zmes všakovakých naháňačiek pravdepodobne i v čase dominancie videohier zostane najrozšírenejšou formou filmovej zábavy. Vždy sa nájde komerčne zaujímavá skupina ľudí, túžiacich po absolútnom výplachu hlavy v kinosále, za prispenia pukancov, koly a mobilných telefónov. Rýchli a zbesilí sa môžu stať jej tohtoročným favoritom. Najvhodnejšie totiž je nečakať od tohto filmu nič – potom vaše očakávania nielenže naplní, ale i prekoná!

Snímok o takých či onakých nelegálnych pretekoch na život a na smrť sa každoročne vyrojí hneď niekoľko. Tvoria subžáner hrubozrnnej filmovej zábavy, ktorú zvykneme nazývať dnes už prekonaným označením „kategória B‟. Rýchle, silné, burácajúce nablýskané autá, svalnatí chlapi deklamujúci drsné repliky, krásne a pokiaľ možno čo najviac odhalené ženy, rocková hudba. Odvážni hrdinovia, trošku divokí a neskrotní, ale s čistým srdcom. Odporní zloduchovia. Všetko je tu prosté, jasné a dané raz navždy. Zlo je potrestané, dobro víťazí. Aký príjemný oddych od komplikovanosti skutočného sveta!
rychliObsadenie i výkony hercov sa v tomto subžánri celkom podriaďujú potrebe výrazných typov, s vedomím skutočnosti, že dôležitejšia je „choreografia‟ automobilových naháňačiek. Scenár má za úlohu iba priniesť pre ne zámienku a zglejiť ich nejako dohromady.
To všetko si nepochybne uvedomuje každý divák, ktorý sa vyberie na film tohto druhu. No ak sa vyberá na Rýchli a zbesilí (v originále Fast & Furious), je si vedomý aj toho, že uvidí tretie pokračovanie hitu Rýchlo a zbesilo z roku 2001. Trojica snímok producentom vyniesla len na vstupnom do kín dovedna vyše pol miliardy dolárov. Rýchli a zbesilí už druhý týždeň po svetovej premiére pridali ďalších 121 miliónov
Po ôsmich rokoch sa vraciame opäť na začiatok. Starí rivali/priatelia dobrodruh Dominic Toretto (Vin Diesel) a agent FBI Brian O'Conner (Paul Walker) sa stretajú prvý raz po tom, čo sa v závere prvého filmu v zlom rozišli. Dom sa chce pomstiť za vraždu milovanej ženy. Brian túži zatknúť šéfa drogového gangu. Okolnosti ich donútia spolupracovať, pretože, ako vysvitne, ide o jedného a toho istého lotra.
Frychli_a_zbesili_2ilm otvára veľkolepá akčná scéna s krádežou benzínových cisterien. Je to najlepšia a najsilnejšia časť celého dielka, vyrovná sa jej azda iba pešia naháňačka Briana a bezmenného lotra. Zvyšok filmu i jeho hlavnej zložky – automobilových pretekov – neprináša vonkoncom nič nového či originálneho, je štandardnou ukážkou poctivého remesla, občas až s prílišným nádychom videohier.
Jedno však úvodná sekvencia predznamenáva dokonale: akcii, napätiu a efektu je v tomto filme podriadené úplne všetko. I logika, zdravý rozum a fyzikálne zákony. Preto najväčšou a základnou slabinou je, že tempo občas zvoľní, zastane a prenechá priestor divákovmu rozumu. V tej chvíli čaro mizne, ako keď odhalíte triky nešikovného kúzelníka.
A pôžitok z príjemne vyprázdnenej hlavy je fuč.

Rýchli a zbesilí (Fast & Furious)
USA 2009, 107 minút
Námet: Gary Scott Thompson. Scenár: Chris Morgan. Réžia: Justin Lin. Kamera: Amir M. Mokri. Strih: Fred Raskin, Christian Wagner. Hudba: Brian Tyler. Hrajú: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Michelle Rodriguez, John Ortiz, Sung Kang, Laz Alonso, Shea Whigham, Liza Lapira, Greg Cipes a ďalší.