Novodobý Mesiáš Daniel Craig

odpor_resizeS menom amerického režiséra Edwarda Zwicka sa spájajú predovšetkým snímky zamerané na strety rôznych kultúr, civilizácií, rás, ale aj charakterov (za všetky spomeňme vynikajúcu Slávu o prvej černošskej jednotke v armáde Únie počas občianskej vojny alebo Posledného samuraja, kde už sám názov napovedá, že ide o zrážku medzi americkou a japonskou kultúrou). Zwick je skrátka rozprávač veľkých epických príbehov, ktoré sa už na malé výnimky z kín vytratili. Inak tomu nie je ani v jeho najnovšom opuse – v dráme z druhej svetovej vojny Odpor, ktorá sa pred niekoľkými dňami dostala aj do našich kín.

Ak by sme si mysleli, že o najtragickejšom období minulého storočia už bolo v kinematografii povedané všetko, opak je pravdou. Námetom Zwickovho filmu sa stal skutočný príbeh troch bratov Bielských – Tuviu (Daniel Craig), Zusa (Liev Schreiber) a Asaela (Jamie Bell) – , ktorí nezostali v čase bezprávia a krutého zabíjania len pasívnymi obeťami, ale dokázali sa postaviť na odpor. Zachránili nielen seba, ale aj stovky svojich židovských spoluobčanov, z ktorých vytvorili komunitu ukrývajúcu sa v hlbokých bieloruských lesoch. Z Tuviu sa stal prirodzený vodca komunity, hrdina, pre ktorého je prednejšie ochraňovať ako dať priechod osobnej nenávisti, na rozdiel od Zusa, čo sa neskôr prejaví v okamihu, keď výbušný Zus prejde radšej na stranu ruských partizánov. Tuvia vytvorí z tej vyše tisícky ľudí fungujúce spoločenstvo, ktorému sa darí prežiť napriek ustavičnému ohrozeniu, hladu, zime i občasnej beznádeji a rezignácii.
Tosadne_7_resizeo by bolo všetko v poriadku, keby... Keby aj divák znalý histórie nemal zo všetkého, čo sa pred ním odohráva, tak trochu „hokej“. Treba totiž vedieť, že časť „bieloruských“ lesov, kde sa príbeh odohráva (reálne sa nakrúcalo v Litve), patrila pred vojnou teritoriálne Poľsku. Najprv po nej chňapol Sovietsky zväz, ktorý vystriedalo nacistické Nemecko. A potom je už ľahšie pochopiť, že Bielski sú poľskí Židia (hoci na plátne hovoria po anglicky s akýmsi kvázi poľským prízvukom), ktorí bez ostychu okrádajú o potravu bieloruských vidiečanov a ich partizánsku skupinu má tá ruská v zuboch, lebo ich považuje len za poľských zabijakov. Treba však podotknúť, že dialógy v ruštine ovládajú herci veľmi dobre (zistí najmä ten, pre koho bola ruština povinným predmetom na základnej škole či gymnáziu).
V súvislosti s inými Zwickovými filmami však Odpor akosi zostáva na povrchu, chýba mu ono chvenie, ktoré tak povýšilo napríklad Posledného samuraja na skutočne veľký Príbeh. Súčasne prekáža aj občasné pokĺznutie sa smerom k hollywoodskym rozprávkam o takmer bezchybných a dokonalých hrdinoch, či zbytočný pátos a najmä veľmi plochý a chladný záver. Je to tým, že budget filmu bol veľmi obmedzený (32 miliónov dolárov), a tak aj Zwick šiel len na pol plynu?
Na tomto mieste však treba napísať aj to, že v porovnaní so súčasnou hollywoodskou produkciou je Zwickov film stále nadpriemerný, skrýva v sebe silné emócie, akcie a napätie, hrdinovia nie sú čiernobiele figúrky, k čomu obrovskou mierou prispeli hereckí predstavitelia. Na prvom mieste je, pravdaže, Daniel Craig, ktorému rola Tuviu „sadla“ väčšmi ako postava agenta 007 – v Odpore totiž jeho drsnosť a neotesanosť vyniká lepšie ako v bondovkách, pretože ju vyvažuje ďalšia vlastnosť – pokora.

odpor_2_resizeV Odpore sa Craig stáva akýmsi Mojžišom, ktorý svoj ľud vedie z nebezpečenstva k vytúženej slobode. Je hlboko ľudský, v jeho očiach čítame nielen obavy, ale aj pevné odhodlanie nevzdať sa. Vynikajúco mu sekundujú tak Liev Schrieber ako Zus, ktorý svojho „zúrivého“ pomstiteľa stelesnil bez prehrávania, ako aj Jamie Bell v úlohe najmladšieho brata Asaela.
Zdalo by sa, že k tematike šoa sa nedá v kinematografii nič nové vytvoriť. A predsa, v americkej vojnovej dráme Odpor sa odohráva príbeh, ktorý nerozpráva o Židoch ako len trpiacom „stáde“, ktoré pokorne a bez odporu prijíma svoj údel plynovej komory, ale ukazuje ich ako ľudí aktívnych a schopných bojovať za svoju slobodu.

Odpor (Defiance), USA 2008
Vojnová dráma, 137 minút
Réžia: Edward Zwick
Scenár: Clayton Howard, Edward Zwick
Hudba: James Newton Howard
Kamera: Eduardo Serra
Strih: Steven Rosenblum
Hrajú: Daniel Craig, Liev Schreiber, Jamie Bell, Allan Corduner, Alexa Davalosová, Mark Feuerstein, Tomas Arana, Mia Wasikowská, Iben Hjeljeová, George MacKay, Jodhi Mayová, Iddo Goldberg, Ravil Isyanov