O politikovi s víziou

milk21Keby film Milk nepriniesol nič iné, iba oscarový herecký výkon Seana Penna, aj tak by bol dôvod ísť do kina a zážitok z neho si zapamätať. Dráma postavená na skutočných udalostiach však prináša oveľa viac. Už to, že sa režisér Gus Van Sant snažil o jej nakrútenie pätnásť rokov, svedčí o tom, že mal presný cieľ, na naplnenie ktorého sa dobre pripravil.

Meno Harveyho Milka, prvého amerického politika s otvorene priznanou homosexuálnou orientáciou, je u nás pomerne neznáme, avšak v Amerike, obzvlášť v San Francisku, kde tento charizmatický človek pôsobil, je kultovou osobnosťou hnutia gayov a lesbičiek. Právom, lebo záverečnú časť svojho života, ktorá tvorí náplň filmu, venoval ich zjednocovaniu a boju za ich ľudské práva. Nečudo, že v masových scénach účinkovali obyčajní ľudia z ulice s veľkou chuťou a navyše zadarmo.
milk1Titulná postava filmu prechádza veľkým dramatickým oblúkom. Na začiatku je to malý úradník z Wall Street, potom, po osudovom stretnutí s milencom, sa zmení na hipisáckeho obchodníka v sanfranciskej štvrti Castro, aby sa po troch neúspešných kandidatúrach a zmene volebného zákona napokon stal uznávaným členom mestskej rady a rešpektovaným protivníkom fundamentalistických odporcov štvorpercentnej menšiny. Sean Penn, ktorého prerobený nos, zuby, účes a kontaktné šošovky zmenili na nepoznanie, dokáže vyjadriť všetky tieto polohy komplikovanej osobnosti. Hoci nie vždy vzbudzuje svojím správaním sympatie, musíte ho rešpektovať. Keď predstúpi pred davy so sloganom „Volám sa Harvey Milk a a prišiel som vás získať pre vec“, určite ho budete pozorne počúvať, lebo je to človek s víziou. Dokáže stanoviť diagnózu chorej spoločnosti, dokáže nájsť recept na jej liečenie, a čo je najdôležitejšie, dokáže tento recept uplatniť v praxi. Hoci je do istej miery egoistom s mesiášskymi sklonmi, ktorému sa páči mať moc a hriať sa v teplých lúčoch obdivu, predsa len v jeho živote prevažuje potreba pomáhať ľuďom a meniť veci, ktoré nepokladá za správne a spravodlivé. Milk bojuje proti diskriminácii gayov a lesbičiek, ale je to vlastne boj za práva akejkoľvek menšiny, akýchkoľvek outsiderov, ktorých väčšinová spoločnosť vytláča na svoj okraj.
Milk má pochopiteľne aj osobný život, točiaci sa okolo dvoch osudových lások – obetavého, vyrovnaného Scotta (James Franco) a psychicky labilného Jacka (Diego Luna), avšak vzhľadom na ich menší priestor v scenáristickej koncepcii nie sú tieto vzťahy dostatočne rozvinuté, a preto ani ich zakončenie odchodom, či už dočasným alebo tragicky neodvolateľným, nepôsobí dosť výrazne. Režisérovi sa však podarilo ukázať aj intímny život aktérov veľmi decentne, rovnako ako sa darí Pennovi neskĺznuť pri tvorbe postavy do karikatúry gaya, hoci sa občas pohybuje na samotnej hranici.
milk2Film sa sústreďuje takmer výhradne na obdobie od Milkovej štyridsiatky až po jeho tragický skon. Je iróniou, že ho nezavraždí nikto z vyhrážajúcich sa názorových protivníkov, ale kolega z mestskej rady, zakomplexovaný a frustrovaný Dan White (výborný Josh Brolin, nominovaný za túto postavu na Oscara), ktorý zastrelí aj miestneho starostu. Evokovanie atmosféry sedemdesiatych rokov minulého storočia patrí k veľkým prednostiam filmu, k čomu nepochybne prispieva aj polodokumentárny charakter nakrúcania, do ktorého sú vložené archívne snímky i fiktívne reportáže, televízne debaty i prenosy zo zasadnutí. Svoju úlohu pri podčiarkovaní autenticity zohráva aj časté používanie ručnej kamery a rámcovanie filmu nahrávkou, v ktorej Milk v predtuche blízkeho konca rozpráva svoj životný príbeh. V kontraste s vecnosťou snímky je jej patetický záver, ktorý však možno chápať aj ako politikov testament.
Snímka Milk, ktorá mala v USA premiéru 26. novembra 2008, deň pred 30. výročím politikovej smrti, je rozhodne nadštandardným biografickým dielom, oceneným ôsmimi nomináciami na Oscara, z ktorých dve premenil na ceny. O jeho kvalitu sa postaral inšpiratívny scenár Dustina Lancea Blacka, výborný casting, vychádzajúci, ako ukazujú záverečné titulky, aj z fyzickej podoby hercov s reálnymi postavami, mimoriadny herecký výkon Seana Penna a premyslená réžia Gusa Van Santa. Výsledkom ich súhry je film, ktorý nielen rozšíri naše vedomosti o politikoch a ich zápasoch v „najdemokratickejšej krajine sveta“, ale aj prinúti diváka otestovať si mieru vlastných predsudkov či tolerancie.

MILK, USA 2008
Scenár: Dustin Lance Black
Réžia: Gus Van Sant