ISSN 1339-4762

Nedodržaný sľub

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

nedodran_szb_1_resizeOživovať pamäť národa a národov je dôležité. Svedčí o tom aj film Nedodržaný sľub režiséra Jiřího Chlumského, ktorý vznikol podľa životného osudu Martina Friedmanna Petráška, ktorý opísal do knihy vo svojom novom domove v USA.

Martin Friedmann Petrášek pochádza z početnej židovskej rodiny z Bánoviec nad Bebravou, väčšina jeho príbuzných zahynula v koncentračných táboroch. Dobrí, bohabojní ľudia nerátali so zverstvom svojich blížnych Slovákov , ktorí slepo plnili vyhladzovací likvidačný program. Martin mal šťastie v nešťastí, šťastie, že stretol na svojej životnej ceste slušných ľudí, ktorí mu pomohli, ale aj to šťastie, že mal silnú vôľu, pohotovosť a energiu prežiť, keď sa stretol zoči voči ľuďom, ktorú svoju chuť vraždiť ani neskrývali.

nedodran_sub_2_resizeSilný príbeh je dramaticky stvárnený viac menej klasickým filmový prepisom, ktorý by mohol pripomínať vojnové filmy slovenskej kinematografie. Ale nemá ten pátos a nános hrdinstva. Naopak, zachytáva vnútornú obludnosť nedávneho historického obdobia. Dejová línia sa pohybuje po hrebeni významných udalostí, z ktorých sa komorne skladá Martinovo životné obdobie v rokoch 1939-1945. Niektoré scény sú svojou atmosférou až divadelne ladené a viem si predstaviť, že by mohla vzniknúť podľa filmu aj divadelná verzia.
Spôsob chronologického rozprávania udalostí dlhými zábermi jednou kamerou asi chcel vyvolať u diváka dojem, že on sám je prítomným pozorovateľom. Niektoré dlhšie sekvencie pôsobia na divákov, ktorí sú dnes zvyknutí na krátke strihy a skratky, retardačne. Hudba ladí dramatické udalosti a nastavuje emocionálnu hladinu. Herecké výkony hlavných predstaviteľov dávajú príbehu vnútornú autentickosť a herecké stotožnenie sa s postavou umocňuje výpoveď. Niektoré scény sú možno pridlhé, ale v konečnom dôsledku preváži skutočný význam a zmysel diela. Treba spomenúť herecký výkon talentovaného Samuela Spišáka, jeho filmový debut predznamenáva sľubnú kariéru.nedodran_sub_resize Hoci je len študentom gymnázia, vo svojich šestnástich rokoch dokázal prirodzene zahrať mladého muža z celkom iného sveta a s inými problémami.

Film vzniká v čase, keď je stále menej pamätníkov, ktorí mali šťastie a prežili vražedné hrôzy druhej svetovej vojny a obludnú formu rasizmu. Po zhliadnutí Nedodržaného sľubu si človek uvedomí, že dnes, keď sa rozrastá neofašizmus a genocídy rôzneho druhu stále jestvujú, takýchto filmov nikdy nie je dosť, a preto treba oceniť odhodlanie Vlada Černého, ktorý po prečítaní knihy knihy Martina Petráška inicioval jeho produkciu.

Nedodržaný sľub, SR, ČR, USA, 2009
Námet :Martin Petrášek
Scenár: Jan Novák