Rosomák čara zbavený

wolverine1Ťažko určiť, kto povedal filmovým štúdiám Twentieth Century Fox, že práve juhoafrický režisér Gavin Hood je ideálny na adaptáciu komiksových dobrodružstiev kultového nožnicovorukého Rosomáka Wolverina do filmovej podoby. Hood predsa začínal svoju oslnivú filmársku púť vážnymi náročnými drámami, sfilmoval Sienkiewiczov klasický román Púšťou a pralesom, Oscara získal za psychologickú drámu Tsotsi a aj jeho Unesený, hoci šlo o thriller, stál najmä na vážnej a spoločensky závažnej téme pochybení amerických tajných síl pri boji proti terorizmu.

Aj David Benioff je známy ako scenárista onakvejším filmov – 25. hodina, Stay, Majster šarkanov. Azda len Trója naznačuje jeho afinitu k hrubozrnnej schematickej komercii. Zato druhý scenárista Skip Woods je jasný: Štvrtok, Swordfish aj Hitman stoja na sto ráz otrepaných zápletkách, nenápadito rozvíjaných všemožnými klišé, príbeh je predvídateľný a dejové zvraty neprekvapivé. Napriek tomu v kombinácii s hviezdnym obsadením a silnou reklamou dokázali zarobiť – a o nič iné nejde ani v tomto prípade. Rozhodne nie o posolstvá, novodobú mytológiu či nedajbože baladickosť priam biblických rozmerov. V náznakoch sa síce mihne oidipovský komplex, otcovražda a celým filmom sa tiahne kainovsko-ábelovský súboj Logana – Wolverina s bratom Victorom, ale dominuje prostoduché rozprávanie, osviežené niekoľkými výraznými replikami,digitálnym čarovaním s obrazom a priemernými akčnými scénami.

wolverine5Rozprávanie o mužovi, ktorý chcel byť dobrý, no krivda, volajúca po pomste, z neho (takmer) spravila zviera. Čím viac sa toho o Wolverinovi dozvedáme, tým menej nás zaujíma, tým zvedavejší sme na jeho brata a súpera Victora Creeda, alias Sabretootha. V tomto bode film zlyháva najviac. Neobratné scenáristické i filmové rozprávanie, naivnú (a v rámci sveta X-Menov často nelogickú) fabuláciu by sme dokázali akceptovať. I skutočnosť, že celý film ako keby bol vystavaný z bazarových, už viac ráz použitých dielov. Niektoré súčiastky akoby sem vôbec nepatrili a tvorcovia ich do celku zamontovali nasilu. Fakt, že vedľajšia postava je silnejšia ako hlavná, však ospravedlniť nemožno. Pretože to znamená, že filmu chýba nielen originalita, ale i atmosféra a čaro.
Hugh Jackman v hlavnej úlohe nie je o nič slabší ako Liev Schreiber v postave Victora, jeho Wolverine však celým tým opisom pohnútok a motivácií, väčšinou plytkých a prostých, stráca charizmu. To, čo bolo v mysliach a imaginácii fanúšikov tajomným hrdinom - charakterom, sa mení na tuctovú figúrku. Postava bez tajomstva je postavou bez príťažlivosti. Zostáva priemerná filmová zábava, ktorej úplne chýba svojráz, pečať tvorcu. Nenadchne, ani neznechutí.

Čo by sme však chceli v časoch, keď aj komerčné rádiá zostavujú playlisty podľa toho, čo je publikum schopné počúvať bez preladenia na inú stanicu. Kým teda diváci neutekajú zo sály a nepýtajú si naspäť vstupné, je to úspech.

Asi.

X-Men Origins: Wolverine
USA – Kanada – Nový Zéland – Austrália 2009, 107 minút
Scenár: David Benioff, Skip Woods. Réžia: Gavin Hood. Kamera: Donald McAlpine. Strih: Nicolas De Toth, Megan Gill. Hudba: Harry Gregson-Williams. Hrajú: Hugh Jackman, Ryan Reynolds, Liev Schreiber, Dominic Monaghan, Lynn Collins, Danny Huston, Daniel Henney, Taylor Kitsch a ďalší.