Neverte filmu Dvojitá hra!

duplicity2Väčšina filmov robí všetko pre to, aby im divák podľahol. Aby uveril príbehu, dialógom, postavám, hercom. Sugestívnosť je podstata kinematografie. Dvojitá hra je opačná: vyvoláva a rafinovaným spôsobom udržiava nedôveru. Aj vo chvíli, keď ste presvedčení, že už naozaj neveríte nikomu a ničomu, vám dokáže, ako veľmi sa mýlite.

Neverte tomu, že Duplicity je špionážny thriller. Scenárista a režisér Tony Gilroy je síce podpísaný pod snímkami ako Dolores Claiborne, Armageddon i pod bourneovskou trilógiou a novinka Dvojitá hra zobrazuje svet obchodnej špionáže vo veľkom biznise na spôsob jeho Michaela Claytona, ale pre nekompromisný štipľavý humor, ba chvíľami i satiru, je presnejšie označenie komédia.
Neverte ani reklame, ktorá Dvojitú hru prirovnáva k Dannyho jedenástke, dvanástke aj trinástke. Rozhodne nejde o tuctovú komerčnú zábavu. I pomenovanie „romantická‟ nie je celkom presné. Atmosférou snímka viac pripomína Po prečítaní spáľte a Neznesiteľnú krutosť bratov Coenovcov, je podobne cynická, no chýba jej ich štylizácia a svojráz, ba dokonca je chvíľami až príliš odmeraná, studená. Azda jediná láska, ktorá tu nepochybne je, je samoľúbosť hlavných postáv.
duplicity3Neverte postavám. I napriek tomu, že sú dobre napísané a kvalitní herci podávajú adekvátne výkony. Kladných hrdinov tu niet. Ba ani sympatických. Spochybňuje sa tu i samotné hrdinstvo. Ray Koval (Clive Owen) a Claire Stenwyck (Julia Roberts) síce o sebe tvrdia, že sú bývalí tajní agenti CIA a MI6, ale správajú sa ako úplní amatéri. Milujú jeden druhého, ale zároveň chcú byť opatrní a nedôverčiví voči každému a obaja vedia, že by jeden druhého neváhali pre drobný osobný prospech zradiť. V skutočnosti sú arogantní, pyšní sami na seba, trpia na prehnanú sebadôveru. Ani ich spolupracovníci nie sú takí, ako sa javia. A obchodní konkurenti, magnáti Howard Tully (Tom Wilkinson) s Dickom Garsikom (Paul Giamatti)? Sotva jestvuje odlišnejší pár, no obaja sú rovnako neľútostní podnikatelia, presvedčení, že v mene biznisu možno spáchať čokoľvek – ak vás pri tom neprichytia.
Neverte rozprávaniu. Je poučené. Výdatne čerpá z Hitchcocka. Začína sa skvelou úvodnou sekvenciou. Celé sa odvíja v retrospektívach. Vracajú nás do rôznych bodov minulosti Raya a Claire. Na spôsob Shrekových vrstiev cibule odlupujú jednu lož za druhou. Zakaždým keď padne ďalšia ilúzia, vyzerá celý príbeh ináč. Z nepriateľov sú spojenci, zo spojencov rivali, z prostáčikov rafinovaní intrigáni, z rafinovaných intrigánov hlupáčikova. Takáto hra si vyžaduje pozorného diváka. Film nie je vhodný pre pasívnych konzumentov. Aktívni diváci síce čoskoro nadobudnú nedobytný pocit, že presne vedia ako sa to celé skončí – a majú pravdu –, no nemenej zaujímavé je sledovať, ako sa film prepracuje k záveru. Netušíte, ktorý detail sa stane kľúčovým.
Neverte však ani kritikám, ktoré film vyhlasujú za príliš komplikovaný, náročný, prekombinovaný a únavný. Nejde o žiadne filozofické či psychologické veľdielo s hlbokými závažnými posolstvami, len o trošku odlišne formovanú filmovú zábavu bez vyšších ambícií.

Napokon: neverte ani tomuto textu. Choďte do kina, pozrite si Dvojitú hru, doprajte si sami zážitok a spravte si vlastný názor!

Dvojitá hra (Duplicity)
USA – Nemecko 2009, 125 minút
Scenár a réžia: Tony Gilroy. Kamera: Robert Elswit. Strih: John Gilroy. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Clive Owen, Julia Roberts, Tom Wilkinson, Paul Giamatti, Denis O'Hare, Thomas McCarthy, Dan Daily a ďalší.