Pocta poctivej žurnalistike

na_odstrel1V záverečných titulkoch, ktoré zriedkakedy diváci dočítajú až do konca, sa pri filme NA ODSTREL (v origináli STATE OF PLAY) uvádza okrem iných aj meno ochrankára hlavnej hviezdy. Zdá sa však, že väčšiu ochranu ako austrálsky herec Russell Crowe by potrebovala postava, ktorú stvárnil, investigatívny novinár denníka The Washington Globe Cal McAffrey, keď sa pri svojej práci zamieša do vysokej hry politicko-finančných kruhov.

Na začiatku bola úspešná šesťhodinová britská televízna miniséria, na konci je vydarený americký film. Nemôžem porovnávať, pôvodnú verziu z pera Paula Abbota nepoznám, niet však dôvodu neveriť režisérovi Kevinovi Macdonaldovi, ktorý tvrdí, že s predlohou sa zhodujú len v absolútnych základoch, inak spejú k cieľu úplne inou cestou. Nie všetky prenosy filmových námetov z Európy do Spojených štátoch bývajú úspešné, tentoraz má však príbeh dvoch priateľov zo štúdií, novinára a kongresmana, veľmi presvedčivé pozadie, americké vojnové ťaženia v Afganistane a Iraku, ktoré na jednej strane prinášajú utrpenie a smrť tamojším ľuďom i prostým americkým vojakom, na druhej strane sú takmer nevyčerpateľným zdrojom bohatstva pre firmy, ktoré na tejto invázii finančne profitujú. Vyšetrovanie korupcie v jednej takejto vojenskej firme rozpúta škandál okolo hlavného predstaviteľa komisie, kongresmana Stephena Collinsa v podaní Bena Afflecka, na začiatku ktorého stoja zdanlivo nesúvisiace náhodné úmrtia troch ľudí. Vďaka Calovmu novinárskemu nosu sa postupne zisťuje, čo tieto obete spájalo a ako súvisia s dianím v kongrese.
na_odstrel2Keďže ide o thriller, ktorý má aj výrazné črty dobrej detektívky, nepatrí sa prezradiť viac, aby potenciálni diváci neboli ochudobnení o premyslené budovanie napätia prostredníctvom logicky nadväzujúcich i neočakávaných zvratov deja. Treba však vzdať hold scenáristom Tonymu Gilroyovi a Matthewovi Michaelovi Carnahanovi za majstrovstvo, s akým vybudovali dramatický oblúk filmu a udržali jeho napätie až do úplného konca. Stačí si však spomenúť, že prvý z nich bol nominovaný na Oscara za scenár k filmu Michael Clayton a druhý má na tvorivom konte Kráľovstvo i Hrdinov a zbabelcov, a hneď je jasné, že ide o autorov s veľkou invenciou a skúsenosťami práve v tomto žánri. Predlohe okrem napätia nechýba ani tvrdý humor, frekventovaný najmä v redakčnom prostredí, napríklad v ostrých stretoch Cala so šéfredaktorkou v podaní Helen Mirrenovej, oscarovej Kráľovnej, ktorá si zachovala istú noblesu z predchádzajúcej postavy, hoci prostoreký slovník tomu nenasvedčuje.
Je dobré, že postavu úspešného reportéra odmietol usmievavý fešák Brad Pitt, a tak uvoľnil priestor pre ďalšieho nositeľa Oscara Russella Crowea. Jeho Cal je novinár každou bunkou a hoci podľa toho, ako vyzerá jeho auto, byt či pracovný priestor v redakcii vidno, aký je to bordelár, hoci svojou neokrôchanosťou ľudí irituje a občas je naozaj neznesiteľný, musíte si ho obľúbiť a držať mu palce. Je to totiž človek, ktorý vie, čo chce, a tvrdo ide za svojím cieľom. Cal, to je pri všetkých svojich nedostatkoch prototyp poctivého, čestného žurnalistu, ktorého vedie zmysel pre hľadanie pravdy. Napriek bohatým skúsenostiam stále verí v spravodlivosť i v to, že ľudia, ako vraví, ešte stále „rozoznajú dôležité veci od kravín“, a preto noviny potrebujú. V jeho spore s kolegyňou Dellou, predstaviteľkou nastupujúcej novinárskej generácie, ide aj o konflikt medzi printovými médiami a ich internetovou podobou, pričom napokon víťazí tradícia, keď aj Della uzná, že sú články, ktoré si zaslúžia byť vytlačené. Mimochodom, Della v podaní Rachel McAdamsovej je skvelou Croweovou partnerkou pri vyšetrovaní. Z outsiderky sa postupne, cez omyly i pochybnosti, stáva rovnocennou členkou tímu, ktorá navyše z Cala stiera časť vonkajškovej drsnosti.
na_odstrel3Aj Ben Affleck má na svojom konte Oscara, hoci nie za herecký výkon, ale za scenár. Jeho kongresman Stephen Collins je na rozdiel od bohémskeho novinára s dlhými neučesanými vlasmi a zreteľnou nadváhou z fast foodov a whisky uhladený elegán v značkovom obleku so sympatickou tvárou, za ktorej pokerovou meravosťou burácajú vášne vedúce k neštandardnému správaniu. Herecké obsadenie vôbec je dôkazom toho, akú dôležitosť pripisoval režisér svojmu filmu a ako dôkladne sa naň pripravil. Do tvorivého štábu patrí aj kameraman Rodrigo Prieto (všimnúť si treba dynamiku vynikajúco strihaných akčných častí i veľké detaily tvárí v rozhodujúcich okamihoch) a Alex Heffes, zodpovedný za hudobnú zložku, výrazne pomáhajúcu budovať a udržiavať dramatické napätie. Výsledkom ich súčinnosti je film, pri ktorom si nemožno nespomenúť na slávnych Všetkých prezidentových mužov, možno aj preto, že v už spomínaných záverečných titulkoch tvorcovia ďakujú aj denníku The Washington Post. Jeho dvaja reportéri odhalili pred rokmi reálnu aféru Watergate a spôsobili pád Nixonovej vlády. Vo filme Na odstrel ide o fikciu, ale kto vyráta, koľko percent reality z nedávneho Bushovho „boja proti terorizmu“ sa za ňou skrýva?

NA ODSTREL, USA 2009
Scenár: Tony Gilroy, Matthew Michael Carnahan
Réžia: Kevin Macdonald