Valčík s guľometom uprostred Bejrútu

bachir4Nepozdáva sa vám, že pod informáciou o animovanom filme uvádzame účinkujúcich? V tomto prípade skutočne nejde len o hercov, ktorí prepožičali postavám svoje hlasy. Izraelský režisér a scenárista Ari Folman, ktorý sa pred trinástimi rokmi uviedol filmovou adaptáciou knihy Pavla Kohouta Nápady svaté Kláry, nakrútil Valčík s Bašírom ako paradokumentárny animovaný film so živými hercami!

Roku 2006 režisér Richard Linklater sfilmoval klasickú antiutopickú románovú predlohu majstra Philipa K. Dicka Temný obraz tak, že podliehanie hlavného hrdinu drogám stvárnil digitálnou úpravou obrazu – postupným prechádzaním z klasického hraného filmu k digitálnej manipulácii a napokon až animácii. Izraelský scenárista a režisér Ari Folman pracuje s opačným princípom. V autobiografickej dokumentárnej dráme zobrazuje seba, svojich spolubojovníkov a účastníkov vojny v Libanone roku 1982 formou animovaného filmu. On, oni, izraelská spoločnosť, celý svet akoby podľahol droge samoľúbosti, arogancie, apatie. Akoby svet stratil pamäť. Hrdina filmu – filmár Ari Folman – sa rozhodne znova ju nájsť, nech sú spomienky hocako kruté. Alebo práve preto.
bachir2Dnes si sotva niekto okrem odborníkov a pozostalých spomenie na to, ako v Libanone kresťanské falangy, verné zavraždenému prezidentovi Bašírovi Džamáilovi za asistencie izraelskej armády spáchali v septembri 1982 masakru v tamojších palestínskych utečeneckých táboroch Sabra a Šatíla. Prekryli ich odvtedy desiatky nových zločinov, masakier, zverstiev, násilností a neprávostí. Médiá nám ich prinášajú takmer každodenne až do domu, takže sme si už dávno prestali uvedomovať, že vraždenie, to nie sú Drišľakoviny. Stratili sme mieru, schopnosť rozoznávať, hodnotiť – a najmä: nedokážeme cítiť. Hrôz a neprávostí, na ktoré by sme mali reagovať pocitmi, sa na nás každodenne valí toľko, že jedinou možnosťou ako prežiť, je nechať si narásť hrošiu kožu. Len jedno sa nezmenilo: trojuholník moslimovia-židia-kresťania je plný násilia, napätia a hrozieb pre celý svet.
bachir1Filmový Folman na popud priateľa, trápeného nočnými morami, precitne z apatie, uvedomí si, že zabudol – a začne oživovať vlastnú dávnu vojnovú minulosť. Navštevuje spolubojovníkov, psychiatrov, odborníkov na posttraumatické stresové poruchy, televíznych reportérov. Pátra po tom, na čo zabudol, ale chce vedieť i to, prečo zabudol. Aj pri klasických dokumentárnych „hovoriacich hlavách‟ film zachováva takmer komiksovú obrazovú štylizáciu, založenú na vyváženom, harmonickom abstrahovaní a koncentrovaní. Nezjednodušuje však a dodržiava aj dokumentárnu autenticitu. Vzhľadom na tému spomienok, ilúzii a snov ju zákonite kombinuje s poetickým a surrealistickými prvkami. Atraktívny, provokatívny obraz dopĺňa hudba Maxa Richtera, oceneného za ňu Európskou filmovou cenou. Z animovaného dokumentu sa stáva pocitová koláž, filmová esej, nielen na tému pamäte. Valčík s Bašírom nie je ani tak dokument o udalostiach a faktoch, ako skôr o emóciách, ľudskej duši a svedomí sveta.
bachir3Folman nie je politický. Neodsudzuje, nestavia sa na žiadnu stranu, ani neútočí na city lacnými zbraňami. O tom, aký je Izrael dnes, rozpráva cez udalosti, ktoré dnešní štyridsiatnici zažili na prahu dospelosti – a spomienky na ne vytlačili z vedomej pamäti, lebo žiť s nimi je príliš ťažké. Spolieha sa na diváka, jeho kultivovanosť, vzdelanosť, imagináciu, aktívny prístup, citlivosť.
Peržanka Marjane Satrapi vo svojom animovanom filme Persepolis (2007) zvolila pre stvárnenie spomienok z rodného Iránu štylizáciu na spôsob detských kresieb. Ari Folman si vybral pre svoj road-movie z bludiska duše pôsobivú, drsnú kombináciu flashovej, klasickej a 3D animácie – a citovo najvypätejšie scény tvoria autentické televízne spravodajské zábery. Vzniklo tak inteligentné, pôsobivé, osobité, originálne dielo, ktoré nemá vo svetovej kinematografii obdobu. Svedčia o tom i Zlatý glóbus, nominácia na Oscara v kategórii najlepších zahraničných snímok a desiatky ďalších prestížnych ocenení.

Vals im Bashir
Izrael – Francúzsko – Nemecko – USA – Japonsko – Fínsko – Švajčiarsko – Belgicko – Austrália 2008, 91 minút
Scenár a réžia: Ari Folman. Animácia: Bridgit Folman Films Gang. Strih: Nili Feller. Hudba: Max Richter. Hrajú: Ari Folman, Ori Sivan, Rony Dajag, Šmuel Frankel, Zahava Solomon, Ron Ben-Jišaj a ďalší