Nekonečná láska (Endless Love)

Rodáčka s Los Angeles, režisérka a scenáristka Shana Feste (1975), debutovala s filmom The Greatest (2009), v ktorom hlavné úlohy stvárnili Susan Sarandon a Pierce Brosnan. Snímka mala veľký úspech na filmovom festivale Sundance. Po ňom nasledovala hudobná dráma Country Strong (2011) o country speváčke Kellie Canter, ktorá Nekonečná láska 12 resizepodľahla alkoholu. Jej rolu zverila tiež populárnej herečke Gwyneth Paltrow. Jej zatiaľ tretí film, Nekonečná láska, je remake z roku 1981 a bol nakrútený podľa rovnomenného románu Scotta Spencera. Žiaľ, režisérke sa „podarilo“ v zhustenej podobe previesť na filmovom plátno takmer všetky americké klišé, podfarbené naivitou a predvídateľnosťou.

Posúďte sami. Sympatický David (Alex Pettyfer) je počas celého štúdia na strednej škole tajne zamilovaný do krásnej Jade (Gabriella Wilde), ktorá je mĺkva, spolužiakov sa strání, s nikým nekomunikuje. Nekončná láska 6 resizePriateľov nemá, smúti za zosnulým bratom. Keď sa na konci štúdia v deň maturity náhodou stretne s Davidom preskočí medzi nimi iskra a požiar z nej je istý. Jade vyrastá v bohatej rodine, otec ju predurčil na kariéru lekárky a tomu nič nemôže stáť v ceste. Zatiaľ David pracuje u otca v autodielni a inú budúcnosť, ako sa opravovať autá ani neplánuje. Obaja však jeden druhému nedokážu odolať, čo prekáža najmä autoritatívnemu otcovi. Mladí si však nedajú povedať, rútia sa do neistej budúcnosti bezhlavo, neuvedomujúc si, že ich láske nemusí každý priať. A navyše David mal malý Nekonečná láska 3 resizestret so zákonom, čo svojej láske zatají. Nie je to vážny prečin, ale v príhodnom okamžiku to neprajníci využijú. Vlastne ten najhlavnejší, despotický otec, ktorý sa nedokáže zmieriť so smrťou jedného zo synov a tvrdou rukou riadi osud svojej milovanej dcéry. Druhého syna sa pokúša ešte viac zdeptať, no ten si z neho nič nerobí. Horšie znáša dirigovanie Jade, lebo sa trochu v otcovi vidí a nechce ho raniť. Ešte, že je tu všetko chápajúca matka, ktorú láska dcéry povzbudí a snaží sa mladým všemožne pomôcť.

Takže v príbehu lásky na prvý pohľad máme dievča z bohatej rodiny, ako protiklad chlapca vyrastajúceho v chudobných pomeroch, klamanú a všetko znášajúcu manželku, otca, Nekonečná láska 5 resizektorého despotickú povahu ešte viac zvýraznila a poznačila smrť syna, z ktorej sa nedokáže spamätať, odvrhnutá a zlomyseľná priateľka Davida, slušný a manželkou opustený majiteľ autodielne (otec Davida) a aby nič nechýbalo len tak mimochodom sa mihne aj téma rasizmu. Tak na okraj, aby nič nechýbalo. Hrdinovia sa prevážajú v luxusných autách, vidíme, ako sa žije v autodielni, luxusnom byte, idylickej chatke pri jazere, nechýba ani náznak notoricky obohranej balkónovej scény, prašťanie ohňa v krbe, skákanie do vody, prechádzky v daždi a letisko. Ak som niečo zabudla prepáčte...

Čo sa týka hereckých výkonov niet toho veľa Nekonečná láska 9 resizečo vytknúť. Sviežo pôsobil predovšetkým Alex Pettyfer, ako ešte neokukaná tvár a navyše svoj part zahral sympaticky. Šarm, no do istej miery i trochu unylosti, vniesla do postavy Jade pekná Gabriella Wilde. Ostrieľaný Bruce Greenwood si úlohu „zlého“ otca vychutnával do najjemnejších nuáns a dobre mu sekundovala Joely Richardson aj po rokoch stále milujúca a dúfajúca manželka v zlepšenie ich vzťahu. Divák s ňou bude súcitiť, jeho priam nenávidieť, ale aj prekvapenia sa dočká, veď život ani ľudia nie sú čiernobiely. Škoda, že v tomto filme sú skoro všetky postavy príliš presne zaškatuľkované a veľa prekvapení sa nedočkáme. Za zmienku z hereckého ansámblu stojí ešte Robert Patrick ako otec Nekonečná láska 8 resizeDavida, škoda, že mal tak malý priestor na rozohranie svojho herectva.

Niet už veľa čo dodať k tomuto úprimne mienenému, ale nie najvydarenejšiemu dielku, skôr sa natíska úvaha, či bude obohatením repertoáru našich kín. Osobne som mala pri jeho sledovaní po prvý raz unikátny zážitok. Bola som v kine sama, čo sa mi ešte nikdy nestalo. To, že vo veľkej kinosále sme dva až traja je pri popoludňajších premietaniach takmer norma, ale taký luxus, aby premietali len pre mňa sa mi ešte nedostal. Na nasledujúcej projekcii ma vystriedali dve dievčatá, koľko divákov ešte pribudlo sa mi už nechcelo zisťovať. Keď porovnávam návštevnosť kín napríklad so susedným Nekonečná láska 7 resizeČeskom, nie je to pre nás lichotivé. O Francúzoch (milujú film najviac) len toľko, že na vstupenky do kina dodnes stoja fronty. No aj v Rakúsku, Poľsku a Maďarsku je situácia oveľa priaznivejšia. Na to prečo je to tak je viacero príčin, ale rozpisovať sa o nich nie je vhodné pri recenzii. No žiada sa podotknúť, že o filmové umenie sme nikdy nejavili taký záujem ako spomínané krajiny.

Vrátim sa však k romantickej love story a pokúsim sa v krátkosti odpovedať na otázku, či bude Nekonečná láska obohatením nášho repertoáru. Pochybujem. Neduživá snímka si možno nájde vďačných divákov najmä v radoch mládeže. Mladým, čo túžia po hlbokých citoch a ešte ich nezažili, naivita a prvoplánovosť filmu prekážať asi nebude. Nekonečná láska 6 resizeNebudú uvažovať o nelogičnostiach, zbytočných schválnostiach, ale zaujme ich atraktívne prostredie, pekní mladí ľudia a ich ničím neodraditelná snaha po láske. Láske s prekážkami, ale o to lákavejšia a zaujímavejšia. Na túto tému sme videli od príbehu nesmrteľných milencov, Rómea a Júlie, nespočetné množstvo variant na túto tému, žiaľ, musím znovu zopakovať, že v oveľa invenčnejšom prevedení. Nekonečná láska je veľmi slabý a gýčový odvar o prvej veľkej a osudovej láske v živote mladého človeka.

Nekonečná láska 10 resizeNekonečná láska (Endless Love), USA, 2014
Dĺžka: 104 minút
Réžia: Shana Feste