Oldboy

Spike Lee, celým menom Shelton Jackson Lee, sa narodil v Atlante v meste Georgia. Počas štúdia na univerzite nakrútil svoj prvý film s názvom Last Hustle in New York. New York veľmi často vyobrazuje vo svojich dielach, odkedy sa tam ako tínedžer presťahoval spolu so svojou rodinou. V roku 1982 sa stal absolventom newyorskej univerzity umenia. Odbor, ktorý študoval nemohol byť nič iné ako film, a preto aj jeho záverečnou prácou sa stalo dielo s Old Boy 5 resize - kópianázvom Joe´s Bed Stuy Barbershop: We Cut Heads. Prvý naozaj väčší úspech zaznamenal s komédiou Ona to musí mať (She´s Gotta Have It, 1986). Tento film sa mu podarilo nakrútiť za necelé dva týždne a jeho počiatočný vklad bol 175 000 dolárov. Ten sa mu však vrátil niekoľkonásobne, keďže vďaka nemu zarobil 7 miliónov dolárov. Prvú nomináciu na Oscara získal za film Konaj správne (Do The Right Thing, 1989)a taktiež bol nominovaný aj na Zlatý Glóbus za najlepší scenár a réžiu. Svetoznámy herec Denzel Washington získal nomináciu na Oscara  za stvárnenie hlavnej roly vo filme Malcolm X (1992). Okrem filmovej produkcie sa taktiež stal aj tvorcom viacerých reklamných spotov a podarilo sa mu presadiť aj v dokumentárnej Old Boy 6 resize - kópiatvorbe. Nomináciu na Oscara získal za dokumentárny film s názvom 4 dievčatká (4 Little Girls). K jeho posledným filmom patrí Red Hook Summer (2012), muzikál Passing Strange (2009), Zázrak vo Svätaj Anne (Miracle at St. Anna, 2008) a film, ktorý k nám prišiel práve v tomto čase, Oldboy (2013).

Príbeh sa začne odohrávať v roku 1993. Joe Doucett (Josh Brolin) na začiatku vystupuje ako muž, ktorého jediným zmyslom života je alkohol a ženy. Aj napriek tomu, že má manželku a krásnu trojročnú dcéru, nezaujíma sa o ne. Dni trávi nezmyselným Old Boy 9 resize - kópiapotĺkaním sa a pitím. Všetko sa však z minúty na minútu zmení, keď sa po jednej takejto jeho party ocitne v uzavretej miestnosti, bez akejkoľvek možnosti odísť. Z televíznej obrazovky sa dozvie, že jeho manželku surovo znásilnili a zavraždili, no a hlavné podozrenie padá na neho. Uvedomí si, že jediné čo mu zostalo je jeho dcéra a musí urobiť všetko, aby jej dokázal, že to neurobil. Plynulým chodom sa film presúva až do roku 2013, a tak ako sa postupne menili prezidenti USA, menilo sa aj jeho zmýšľanie. Z ničoho nič sa prebudí na slobode a má šancu vykonať, čo si zaumienil. Avšak osoba, ktorá sa s ním 20 rokov zahrávala, ešte ani zďaleka neskončila. Ako bude hra pokračovať?

Old Boy 10 resize - kópiaOkrem hlavnej postavy, ktorú stvárnil Josh Brolin, uvidíte vo filme aj ďalšie herecké hviezdy ako Samuel L. Jackson, známeho z filmov ako Divoký Django, Horúčka Ďzungle (Jungle Fever, 1991), ktorý mimochodom taktiež režíroval Spike Lee a dokonca si v ňom aj sám zahral, Thor (2011), Avengers: Pomstitelia (2012) a v mnohých ďalších. Ďalšiu kľúčovú postavu si zahrala americká herečka (sestra dvojčiat Mary-Kate a Ashley Olsenových) Elizabeth Olsen. Objavila sa vo filmoch ako Slobodné umenie (Liberal Arts,2012), Červené svetlá (Red Lights,2012) a taktiež si zahrala v americkom horore s názvom Silent House (2011).

Old Boy 3 resize - kópiaAk ste videli prvú verziu tohto filmu, jeho základná myšlienka zostala nezmenená. Ako tvrdí pôvodný autor Chan-wook Park, ide najmä o úvahu o pomste a túžbe, ktorú každý pocíti, ale len málokto uskutoční, pretože spoločnosť ju odsudzuje ako niečo negatívne. Režisér Spike Lee teda ponechal celkový príbeh, ktorý sa pokúsil vylepšiť prepracovanejšími, modernejšími scénami. Sama za seba musím povedať, že film odporúčam len pre ľudí so silnými žalúdkami. Jedna vec, ktorej naozaj nerozumiem je Old Boy 7 resize - kópiaprístupnosť filmu. Tá je uvádzaná od pätnástich rokov. Oldboy určite nepatrí k filmom, ktorý by mal byť prístupný neplnoletým osobám. Okrem veľkého množstva vulgarizmov, ktoré patria do základného slovníka hercov, je tu aj veľké množstvo krvavých a vskutku nechutných scén, pri ktorých sa slabším povahám určite neraz zdvihne žalúdok.

Veľkým prekvapením pre mňa bolo vyjadrenie Josha Brolina, z ktorého bolo jasné, že veľmi neverí úspechu filmu, najmä preto, že ide o remake a teda priklonil sa skôr k pôvodnému stvárneniu príbehu. Myšlienka a samotný príbeh je však naozaj kvalitne prepracovaný, autor diváka až do poslednej chvíle drží v napätí. Zo sledu udalostí nie je absolútne možné vytušiť, ako sa to skončí. A koniec bude pre diváka naozaj prekvapením...

Old Boy resizeOldboy, USA, 2013
104 minút
Réžia: Spike Lee