Anna Karenina

Zakázaná láska Anny a Vronského láka filmárov odjakživa, nakrútilo sa vraj už 20 filmov podľa tohto slávneho románu, najznámejší je z roku 1927 pod názvom Láska v hlavnej úlohe s Gretou Garbo a Johnom Gilbertom. Neviem, či štatistika, ku ktorej som sa dopracovala, zahŕňa aj ruské snímky, keď nie, tak ich je rozhodne viac. Najnovšia verzia Anny Kareniny obdivovateľov románovej predlohy možno pobúri, ba až rozčúli. Nie preto, že by sa zásadne rozchádzala s predlohou, ale k vôli forme, akú si režisér zvolil. Všetko je kulisa – Petrohrad a Moskvu nahrádzajú divadelné rekvizity, v Anna Karenina 4 resizektorých sa, ako na otáčajúcom javisku hrdinovia pohybujú. Prechádzajú, vstupujú a vystupujú z jednej miestnosti (kulisy) do druhej, navyše často v ladnom baletnom rytme. Plesy sú krásnou a precíznou baletnou inscenáciou na hony vzdialenou od reálneho sveta. Príbeh sa „vznáša“ väčšinou v bielych tónoch, hrdinovia, až na niektoré výnimky, sú odetí do pompéznych bielych kostýmov. Herci hrajú divadlo a hrajú ho dokonale. Na počudovanie sa v tomto divadelne – baletnom prevedení nestratili emócie - pocity, vášne a tragika je prítomná. Len v jednom prípade sa tvorcovia rozhodli „skočiť“ do reality, a to v ľúbostnom príbehu, ktorý bol doteraz zatlačený do úzadia. Komplikovaný vzťah a láska mladej, Anna Karenina 3 resizeVronským sklamanej Kitty (Alicia Vikander) a jej oddaného obdivovateľa Konstantina Levina (Domhnall Gleeson), je zasadený do romantického vidieka, dom je skutočný, príroda reálna, tak ako aj posledný záber filmu – Karenin s Anninými deťmi v lone rozkvitnutej prírody. No to už predbieham, ale nemusím sa ospravedlňovať, veď príbeh je notoricky známy, azda každý vie, že Anna nevydržala tlak odmietnutia spoločnosti a rozhodla sa dobrovoľne odísť zo sveta.

Pri adaptáciách tak známych diel ako Anna Karenina je zaujímavé skôr, čo nového priniesol Anna Karenina 9 resizerežisér pri ich prepise na filmové plátno. Preto hádam neuškodí, keď si v krátkosti zopakujeme o čo ide. Príbeh sa odohráva koncom 19. storočia v čase, keď cudzoložstvo bolo vo vysokej ruskej spoločnosti hriechom. Anna (Keira Knightley) žije so synom v usporiadanom, ale nudnom manželstve s vplyvným štátnym úradníkom Alexejom Kareninom (Jude Law). Keď nastanú v manželstve jej brata (Matthew Macfayden) v Moskve problémy rozhodne sa ich hasiť, no netuší, že sama sa dostane do ešte väčších. Vo vlaku sa zoznámi s grófkou Vronskou a zároveň aj s jej mladším synom (Aaron Taylor-Johnson). Okamžite medzi nimi Anna Karenina 2 resizepreskočí iskra, ktorá prerastie v požiar. Situácia sa jej vymkne spod kontroly a po narodení Vronského dcéry, čo je Karenin ochotný tolerovať a tušovať, ho opúšťa a odchádza s milencom. Po návrate jej spoločnosť túto zradu neodpustí, opovrhne ňou a ani láska Vronského už nie je už tak pevná, čo privedie hrdinku k smutnému koncu. Zaujal ma tvorcov malý posun v charaktere ľahkomyseľného dôstojníka grófa Vronského. Modrooký fešák Annu úprimne miluje, nie je vykreslený ani nepôsobí ako notorický záletník, skôr nevyzretý chlapec, manipulovaný matkou. Sám by sa zrejme k ničomu neodhodlal, ostal by s nespokojnou a neurotickou Annou, keby Anna Karanina 5 resizemamička rázne nezasiahla. Vronský je slaboch, charakter a ľudskosť prischla postave Karenina. Karenin bol doteraz vždy prezentovaný ako strohý a chladný človek, v tomto filme má však viac ľudskosti a porozumenia ako ostatní. Tak tolerantného Karenina, ktorý síce Annu tiež odsúdi, ale keby sama nepracovala na svojej skaze, je ochotný ju zachrániť, som ešte v nijakej adaptácii nevidela. Čo sa však z príbehu vytratilo, bola komplikovaná atmosféra vtedajšej  ruskej spoločnosti, ktorá je okrem milostného príbehu, v knihe veľmi dôležitá. Joe Wright sa sústredil len na dva ľubostné príbehy – jeden končí tragicky, druhý happy endom. Aby sme však veci vyjasnili Anna Karanina nie je melodráma a ani Wright do nej neskĺzol, to čo však z Anna Karenina 13 resizerománu vynechal nahradil precíznou choreografiou jednotlivých výjavov a scén. Ľúbostné sekvencie, tance, pečiatkujúci úradníci, miniatúrny detský vláčik predierajúci sa závejmi snehu – všetko sa deje v baletnom rytme a tempe. A musím priznať, že mi to neprekážalo. Diváci, ktorí majú radi experimenty si prídu na svoje a pre fajnšmekrov to bude aj lahôdka. Že sa z románu vytratil duch doby je už iná kapitola.

Hlavnú úlohu si zahrala Keira Knightley, s ktorou má už režisér dobré skúsenosti z práce na filme Pýcha a predsudok a tiež v Pokáni. Herečka sa svojej úlohy, krásnej, zraniteľnej a zamilovanej Anny zhostila s citom a presvedčivo. Aj vďake jej precítenému herectvu veríme v tragédiu ženy, ktorá chcela byť len šťastná, nič viac, a to jej spoločnosť Anna Karenina 10. jpg resizeodoprela. Aaron Taylor - Johnson, ako som už spomenula, nie je v pravom zmysle ten necitlivý a egoistický zvodca, skôr ľahkomyseľný mladík, zasiahnutý láskou, s ktorou si nevie rady. Aj vzhľadom, aj hereckým výkonom zodpovedá tomuto tvrdeniu. Najsympatickejšie z trojice vyznie Karenin v podaní na nepoznanie maskovaného Juda Lawa. Karenin je dôstojný, chápavý, zranený, tolerantný, ale konvenciami spútaný človek. To, čo mu mravy tej doby ako- tak povolia to aj využije na záchranu rodiny a dvoch nevinných detí. Osobitnú zmienku si zaslúži druhá dvojica Kitty a Kosťa. Alicia Vikander, sklamaná odmietnutím Vronského, ktorý sa zahľadel do Anny, zo začiatku odmieta statkára Konstantina Levina, po čase však zistí, že je to pre ňu ten pravý. Zmenu vo Anna Karenina 7 resizesvojom postoji a nekonvenčnosť svojej hrdinky zahrala Alicia mimoriadne vierohodne a pôsobivo. Nezaostal za ňou ani Domhnall Gleeson ako Kosťa, ktorý si potrpí na to, že je racionálny človek a len keď sa ho jeden z robotníkov opýta, či si rozumom vyberal aj ženu, príde na to, že je to len ilúzia a polopravda. Mimoriadne sympatická dvojica bola v kontrapunkte s príbehom Anny a Vronského obohatením filmu a zároveň uzemnením celého príbehu do reality.

Či už divák príjme alebo zavrhne tento výklad Tolstého románu, nič nemení na fakte, že je na ňom veľa pozoruhodného. Napríklad  invenčná réžia Joea Wrighta, všetkými farbami divadla i reáliami hýriaca kamera Seamusa Anna Karenina 12 resizeMcGarveya, pôsobivá hudba Daria Marianelliho, exelentná choreografia Sidi Larbi Cherkaoui, precízna práca kostýmovej výtvarníčky Jacqueline Durran a, samozrejme, herecké výkony. Aj keď musím dodať, že prílišná pompéznosť a pastva pre oči trochu prekryla podstatu diela velikána svetovej literatúry. A preto neviem koľká verzia Anny Kareniny iste vyvolá veľa diskusií pre a proti. Štylizácia pomocou divadelných kulís mienená tak, že celý svet je jedno veľké divadlo, je však pokus, ktorý podľa mojej mienky, nie márny.

Anna Kareninas 14 resize

Anna Karenina, Anglicko, USA, 2012
Réžia: Joe Wrigh