Žena v čiernom (The Woman in Black)

Jeho réžie sa ujal britský režisér a scenárista James Watkins (1978), ktorý upútal svojím debutom Jazero smrti (2008) – hororom o manželoch, ktorých terorizuje dvojica tínedžerov. Nakrútil ho podľa vlastného scenára. V prípade svojho druhého filmu však dal prednosť scenáristke Jane Goldmanovej, ktorá sa preslávila spoluprácou na scenári filmu Hviezdny prach, za čo získala cenu Hugo. V porovnaní s literárnou predlohou dej trochu pozmenila a rozšírila, dodala Žena v čiernom 9 resizepríbehu „šťavu“ , rozvinula niektoré dejové línie a prehĺbila psychologickú vierohodnosť jednotlivých charakterov.

V knihe starý advokát Arthur Kipps spomína na najotrasnejší príbeh svojej kariéry, ktorý zažil ešte ako začínajúci a slobodný mladý muž. Poslali ho na vzdialený vidiek, aby vybavil pozostalosť po zosnulej pani Drablowovej. Nechce sa mu opustiť snúbenicu, ale má tam byť iba tri dni. Udejú sa však veci, ktoré poznamenajú celý jeho život. Na rozdiel od knihy vo filme mladý Arthur hneď od začiatku rieši životnú traumu: manželka mu zomrela pri pôrode syna, ktorého vychováva, a o to má Žena v čiernom 8 resizeväčšie problémy plniť si pracovné povinnosti. Jeho šéf vyhlási, že síce chápe situáciu mladého vdovca, ale advokátska kancelária nie je charita a prípad pozostalosti na vidieku  je jeho poslednou šancou, inak ho vyhodí. Arthur teda odcestuje do zapadnutej dedinky Crythin Gifford  s tým, že o tri dni za ním príde na víkend štvorročný syn Joseph s pestúnkou. Netuší, že obyvatelia dedinky zaujmú k votrelcovi z Londýna od prvého okamihu nepriateľský postoj. Navyše, dom pani Drablowovej - sídlo Eel Marsh na ostrovčeku uprostred  močarísk -  skrýva zlovestné tajomstvo , ktoré ohrozí jeho i jeho blízkych

Bonusom príbehu je skutočnosť, že postavu Arthura stvárňuje Daniel Radcliffe, ktorý sa Žena v čiernom 12 resizepreslávil úlohou mladého čarodejníka Harry Pottera v ôsmich filmových pokračovaniach svetoznámeho príbehu. Na jednej strane  je „ťahákom“ pre mladých divákov, na druhej strane presvedčuje o tom, že nie je márny herec a vie si poradiť aj so zložitejšími hereckými situáciami. Ako sám hovorí: „Musím dokázať, že to s herectvom myslím vážne a domnievam sa, že je na čase začať si vyberať čo najzaujímavejšie úlohy“. Zatiaľ  sa mu to darí. na javisku napríklad v dráme Equus či  na muzikálovej scéne, ale aj v nových filmových úlohách. Dôkazom je aj Žena v čiernom. Mimochodom, postavu Arthura v televíznej adaptácii z roku 1989  vytvoril predstaviteľ Harryho otca Jamesa Pottera – Adrian Rawlins. No a do úlohy svojho filmového malého syna Josepha si Daniel Radcliffe presadil svojho skutočného krstného syna Mishu Handleya, lebo ako  tvrdí, príbuzenský vzťah napomáha prirodzenosti hereckého prejavu. Väčší priestor dostávajú bohatí manželia Sam a Elizabeth Dailyovci, ktorí prežili osobnú tragédiu – stratu syna - ale napriek tomu sa ako jediní, v nepriateľskom prostredí dediny, Arthura ujmú. Zaujímavo ich vytvorili Ciarán Hinds a Janet McTeer.

Žena v čiernom 3 resizeAsi najväčší strach vzbudzuje v divákovi to, čo nevidí, ale iba tuší. Scény, v ktorých len z očí protagonistu vycítite, že sa deje niečo  nevysvetliteľné a hrozivé. Cesta, ktorá spája  usadlosť  s pevninou je romantická, ale aj nebezpečná, ak z nej zídete, zahyniete v bahne. A to sa môže stať, keď ju  zaplaví  príliv, alebo  nečakane hmla, ktorá všetko  skryje. Vystrašia aj záhadné zvuky, ktoré sa  z nej ozývajú. Podobne ako zvuky starého domu. Pani Drablowová je len mesiac mŕtva, ale  dom pôsobí zanedbane a strašidelne. Spoznávame ho očami Arthura v ponurom osvetlení sviečok. Okultizmus ho kedysi nezaujímal, ale odkedy mu zomrela manželka, cíti, že rozprávanie o duchoch nie je iba výmyslom. Teraz sa dokonca s jedným stretáva osobne: vidí Ženu v čiernom a postupne  zisťuje, že ide o Jennet, Žena v čiernom 1 resizesestru majiteľky panstva. Drablowovci ju kedysi pripravili o malého syna. Teraz ona pripravuje celé okolie o nevinné deti. Je to povera alebo skutočné zlo zasahuje do reality? Zomierajú deti náhodne, alebo ich ona zo záhrobia manipuluje k tragickému koncu?
Stupňované napätie podčiarkuje pôsobivá kamera Tima Maurice-Jonesa, hudba Marca Beltramiho a výborná výprava Kave Quinnovej.  Mechanické hračky, ktoré sa spúšťajú samé od seba, rozhojdané hojdacie kreslo v miestnosti, kde nikto nie je, dvere, ktoré sa nedajú otvoriť  a zrazu sú dokorán,  a samotný prízrak Ženy v čiernom, ktorá nevie a nechce odpustiť živým. Objavila sa skutočne, alebo sú to iba výplody bujnej predstavivosti, ovplyvnené strachom a úzkosťou? A na čo, či na koho šteká pes v prázdnej záhrade?

Ale viac ako triky a kulisy pôsobí ten pocit zúfalstva z nenávratnej straty blízkeho človeka. Dá sa s ním vôbec vyrovnať? A podarí sa Arthurovi zachrániť vlastného syna? Divák nemusí byť priaznivcom „duchárskych“  príbehov, aby si uvedomil, že v tomto žánri vznikol kultivovane urobený film, ktorý zaujme aj bez toho, aby  nejako mimoriadne drasticky vystrašil. I keď ľudia sa vraj boja radi.

Žena v čiernom 10 resizeŽena v čiernom (The Woman in Black), Veľká Británia, Kanada, 2012
Dĺžka: 95 minút
Réžia: James Watkins