tick, tick…BOOM!

Základ tohto jednoduchého príbehu je pomerne výrazne poháňaný hroziacim odpočítavaním blížiacich sa narodenín divadelného skladateľa. Bum3 resizeSamotný Larson na seba i dokončenie svojej práce kladie obrovský tlak, pretože chce svoj prvý muzikál dopísať ešte do dovŕšenia svojich 30.narodenín. Práve tento deadline pomáha príbehu posúvať sa vždy dopredu z jedného momentu do iného. Ak práve nevidíme časť Larsonovho naliehavého vystúpenia, v pozadí tichých scén počujeme neustále tikanie hodín alebo metronómu. Tie zvyšujú urgenciu a udržiavajú ju vždy prítomnú.

Filmový muzikál tick,tick…BOOM! je pomenovaný podľa rovnomenného divadelného muzikálu napísaného samotným Larsonom. Ide o režijný debut amerického režiséra Lin-Manuela Mirandu. Je potrebné podotknúť, že aj napriek tomu, že ide o jeho režijnú prvotinu, vytvoril ho v pomerne inovatívne. Na plátne totiž sledujeme proces tvorby Bum4 resizemuzikálu samotným Jonathanom Larsonom v podaní Andrewa Garfielda. Zároveň nám táto biografická snímka ponúka pohľad na životnú cestu mladého tvorcu. Väčšinou sa režisér trápi s napísaním poslednej piesne do jeho muzikálu v priestoroch new yorkského bytu. Sem-tam sa presunieme do divadelných priestorov, kde skúša a prezentuje svoj muzikál. No a napokon s ním zdieľame jeho každodenného povinnosti bežného človeka pracujúceho v reštaurácii. Všetky tieto lokácie nám ponúkajú celistvý pohľad na kľúčové momenty z Larsonovho života.

Plynule tak prechádzame nielen medzi jednotlivými miestami, ale pohybujeme sa aj z obyčajného života skladateľa do imaginárneho alebo budúceho predstavenia jeho niekoľko Bum9 resizerokov pripravovaného muzikálu. Počas jedného nedeľného dopoludnia sa tak z podniku, v ktorom pracuje ako obsluha, stáva nablýskané divadelné pódium s rozbehnutou hrou a zo zákazníkov sa stávajú spievajúci herci. Muzikál tak repetitívne odkazuje na to, že je iba fikciou na filmovom plátne s množstvom chytľavých piesní, choreografických pohybov postáv a veľkolepým finále.

Kto by si tipoval, že sa z bývalého Spidermana vykľuje celkom schopný spevák, no nie? Aj keď som pred pozretím filmu ani len netušila, kto bol Jonathan Larson, Andrew Garfield zosobnil postavu mladého frustrovaného skladateľa na moje počudovanie celkom dobre. Miestami pôsobí dospelo, inokedy nezodpovedne, infantilne, arogantne a Bum8 resizenarcisticky. Nie vždy s ním ako s postavou sympatizujeme. Nie vždy súhlasíme s jeho názormi. Niekedy nás dokonca poriadne irituje. Divák si ho aj tak po čase zamiluje a bude oddane sledovať všetky jeho útrapy na ceste k vytúženým cieľom. Príbeh je výrazne melancholický, no oplýva aj poriadnou dávkou viery. Viery v to, že jedného dňa to tento mladý umelec naozaj dotiahne až na kultové divadelné dosky.

Za svoj výkon Garfield nepochybne vďačí aj ostatným hereckým kolegom, Vanesse Hudgens a Joshuovi Henrymu, ktorí mu robili vokály. Tí nielenže vystupovali s Garfieldom na pódiu počas práve premiérovanej a tvorenej divadelnej hry, ale aj počas jeho workshopu. Jedno (možno aj viacero) z vystúpení Garfielda a Hudgens však pôsobila tak trochu strašidelne. A myslím si, že to nebol ich priamy zámer. Spievajú na Bum7 resizepódiu svoju pieseň sprevádzanú epickou choreografiou, no v lámavých pohyboch pôsobia ako umelé bábky z hororu. Možno za to môže aj fakt, že obaja herci majú v akejkoľvek polohe vždy neprirodzene vyvalené oči. Bez týchto mierne hororových vizuálov by to bola celkom dobá pesnička. Akokoľvek komicky to môže znieť, verte mi, nie je.

tick, tick…BOOM! je filmom o urputnej snahe dosiahnuť svoj cieľ napriek akýmkoľvek prekážkam, ktoré sa na tejto ceste objavia. Vrátane zlyhania. Režijný debut Lin-Manuela Mirandu nám ponúka reflexiu zložitého a neľahkého divadelného sveta v celej svojej kráse i škaredosti. Nie som si však istá, či by som si ho pozrela znova. Skôr nie.

Bum2 resizetick, tick...BOOM!, USA, 2021
Dĺžka: 115 minút
Réžia: Lin-Manuel Miranda
Scenár: Steven Levenson
Kamera: Alice Brooks
Strih: Andrew Weisblum, Myron I. Kerstein
Scénografia: Alex DiGerlando
Kostýmy: Melissa Toth
Producenti: Brian Grazer, Ron Howard, Lin-Manuel Miranda
Hrajú: Andrew Garfield, Alexandra Shipp, Robin de Jesus, Vanessa Hudgens, Bradley Whitford, Joshua Henry, Jonathan Marc Sherman, Judith Light, Joanna Adler, Mj Rodriguez, Laura Benanti, Utkarsh Ambudkar, Danny Burstein, Richard Kind, Sheila Tapia, Roger Bart, Joel Grey, Ken Holmes, Noah Robbins, Lin-Manuel Miranda
Distribúcia: Netflix