Francúzska depeša Liberty, Kansas Evening Sun (The French Dispatch)

Naprieč svojej kariéry spolupracoval so širokou škálou slávnych hercov, ktorí sa v jeho projektoch stále objavujú. Bez tvári Billa Murraya, alebo Owena Wilsona si film Wesa Andersona vieme už iba ťažko predstaviť. Po viac ako roku odkladania premiéry sme sa konečne dočkali jeho Depesa3 resizeďalšej, opäť vysoko ambicióznej snímky. Francúzska depeša Liberty, Kansas Evening Sun sa nesie v duchu Andersonových predošlých filmov, avšak posúva jeho štýl na novú úroveň. Snímka bola pôvodne plánovaná ako muzikál, žáner, ktorý by mohol byť v Andersonovom poňatí mimoriadne zaujímavý. Avšak od tejto myšlienky sa v priebehu pre-produkcie upustilo, čo však nie je žiadne mínus. Francúzska depeša je stále jedným z najzaujímavejších a najlepších filmov tohto roka.

Anderson tentokrát vzdáva poctu žurnalistike. Konkrétne svojmu milovanému časopisu „The New Yorker“ a jeho histórii. Príbeh je situovaný v 20. storočí, vo fiktívnom francúzskom meste Ennui-sur-Blasé, v ktorom sa nachádza fiktívna americká redakcia „Francúzska depeša“. Film je zložený z troch príbehov, ktoré sú založené na reportážach novinárov pracujúcich vo Francúzskej depeši. Takmer všetky postavy sú viac či menej inšpirované skutočnými Depesa4 resizenovinármi a udalosťami. Príbeh šialeného umelca vo väzení a arogantného kupca obrazov, študentská revolúcia v malom Francúzskom meste a únos syna významného policajného komisára, ktorý započne sériu absurdných udalostí – tri príbehy, ktoré spolu s prológom a epilógom tvoria štruktúru celej snímky.

Žánrovo sa film len ťažko zaraďuje, avšak najbližšie má ku komédii. Z Andersonovej filmografie sa dá Francúzska depeša asi najbližšie prirovnať ku Grandhotelu Budapešť, keď film prechádza z drámy, kriminálky a komédie až ku skutočne absurdnej groteske. Rozprávanie príbehu je rýchle a plné postáv, ktoré prichádza a odchádzajú. Monológ rozprávača striedajú rýchle dialógy a dejové zvraty, ktoré je občas náročné sledovať – najmä Depesa6 resizepri tak úchvatnej mizanscéne, ktorá kradne všetku pozornosť pre seba a robí samotný príbeh len akýmsi „bonusom“. Avšak vnímanie občasne až príliš spletitého príbehu určite vyrieši druhé pozretie.

Ako to už u Wesa Andersona býva, aj Francúzska depeša je už len čisto z vizuálnej stránky až neuveriteľne kvalitne spracovaným filmom. Je to možno klišé, ale pri tomto filme skutočne platí, že každý jeden záber je umeleckým dielom. Premyslenosť jednotlivých obrazov je niekedy až zarážajúca. Z filmu je cítiť, že príprava takto opojnej mizanscény, ktorá tvorí estetiku úplne celého filmu musela trvať podstatne dlhšie, ako príprava samotného scenára. Snímka je jednoducho prehliadka filmovej mágie v pravom slova zmysle, ktorú treba vidieť na Depesa10 resizečo najväčšom plátne.

Krásny vizuál dopĺňa aj Andersonov dvorný skladateľ Alexander Desplat, avšak tentokrát iba čiastočne. Vo filme sa skôr tentokrát pracuje s klasickou hudbou, alebo dobovým francúzskymi skladbami. Francúzska depeša je plná filmových hviezd Bill Murray, Frances McDormand, Tilda Swinton, Benicio Del Toro, Jeffrey Wright, Adrian Bordy, Timothée Chalamet, Willem Dafoe a mnoho ďalších. Takmer všetky postavy, dokonca aj tie vedľajšie, ktorých úlohou je predniesť dve repliky, hrajú slávni herci, ktorí si svoje role veľmi užívajú. Francúzska depeša Liberty, Kansas Evening Sun je jeden z najlepších filmov roka, ktorý si jednoznačne zaslúži návštevu kina. A aj keď sa dá možno tvrdiť, že Andersonove filmy sú už dlhšiu dobu rovnaké, tak to „rovnaké“ je stále lepšie a ambicióznejšie, ako väčšina súčasnej kinematografie.

Depesa7 resizeFrancúzska depeša Liberty, Kansas Evening Sun (The French Dispatch), USA, Nemecko, 2021
Dĺžka: 108 minút
Réžia: Wes Anderson
Scenár: Wes Anderson
Kamera: Robert D. Yeoman
Hudba: Alexandre Desplat
Strih: Andrew Weisblum
Scénografia: Adam Stockhausen
Masky: Frances Hannon
Kostýmy: Milena Canonero
Produkcia: Wes Anderson, Jeremy Dawson, Steven Rales
Hrajú: Tilda Swinton, Frances McDormand, Bill Murray, Jeffrey Wright, Adrien Brody, Benicio Del Toro, Owen Wilson, Léa Seydoux, Timothée Chalamet, Lyna Khoudri, Steve Park, Mathieu Amalric, Liev Schreiber, Elisabeth Moss, Edward Norton, Willem Dafoe, Lois Smith, Saoirse Ronan, Christoph Waltz, Cécile de France, Guillaume Gallienne, Jason Schwartzman, Tony Revolori, Rupert Friend, Henry Winkler, Bob Balaban, Hippolyte Girardot, Anjelica Huston, Fisher Stevens, Griffin Dunne, Alex Lawther, Denis Ménochet, Wallace Wolodarsky, Vincent Macaigne, Stéphane Bak, Benjamin Lavernhe, Félix Moati, Sam Haygarth, Toheeb Jimoh, Anjelica Bette Fellini
Premiéra v SR: 11. novembra 2021