Biely tiger (The White Tiger)

Tiger11 resizeTrojica mladých Indov sa vezie v rozjarenej nálade autom. Šoféruje madam Pinky (Priyanka Chopra), jej manžel Ashok (Rajkummar Rao) na mieste spolujazdca spomína niečo o popíjaní tequily a spieva narodeninovú oslavnú pieseň, zatiaľ čo výstredne maharadžovsky naobliekaný Balram (Adarsh Gourav) v tichosti sleduje celé dianie zo zadného sedadla s pokorným úsmevom. Vyhýbajú sa sochám indických osobností, vrátane Mahátmá Gándhího, autám, ktoré v neskorých nočných hodinách na prázdnej ceste zablúdili do nesprávneho jazdného pruhu, či posvätnej krave. Len to malé dieťa, čo im náhle vbehne do cesty, si asi všimnú až príliš neskoro...

Tak sa začína životopisný príbeh úspešného podnikateľa vystupujúceho pod zmeneným menom Ashok Sharma, ktorému sa podarilo vymaniť z bludného kruhu živorenia v jednej z najnižších spoločenských kást v Indií. Hovorí o trvalom otroctve v službách najbohatších Indov bez šance na únik, pričom mu ako Tiger resizevhodné prirovnanie napadá len život v kurníku. Práve sa dozvedel o blížiacej sa návšteve krajiny čínskym premiérom Wenom Jiabaom. Kontaktuje ho prostredníctvom e-mailu s jasným úmyslom stretnúť sa s ním. Obdivuje ho tak, ako už od jeho chlapčenských liet všetci v jeho rodnej dedine obdivovali takých politických lídrov ako napríklad Veľkú Socialistku (Swaroop Sampat).

Vtedy malého Balrama Halwai kvôli schopnosti dobre čítať označili za Bieleho tigra – osobnosť, ktorá sa vraj rodí len raz za generáciu. Podarilo sa mu získať štipendium na štúdium v Díllí, avšak kvôli otcovým dlhom u miestneho gazdu Bociana (Mahesh Manjrekar) a naliehaniu až príliš dominantnej babičky (Kamlesh Gill) sa musel svojich snov vzdať. Otec zomrel na neliečenú tuberkulózu bez toho, žeby ho naučil aspoň čokoľvek o živote – dokonca ani to, ako si správne čistiť zuby. A preto mu v detstve nezostávalo nič iné len pracovať v miestnej čajovni pod posmešným dohľadom ostatných závistlivých členov vlastnej početnej rodiny. Keď však po rokoch opäť uvidel Bociana aj s jeho synom Ashokom, ktorý sa práve vrátil s dlhoročného pobytu v Amerike – človeka vzhľadovo a spoločenským vystupovaním tak odlišného od všetkého, čo do tej doby mal vôbec možnosť vidieť na indických uliciach -, rozhodol sa skúsiť šťastie a byť šoférom v jeho službách. Jediné, čo potreboval, bolo presvedčiť čo najšikovnejTiger2 resizešie babičku, aby mu finančne prispela na získanie vodičského preukazu a veriť, že následne dokáže pokorne zniesť to, čo od neho bude požadovať na oplátku.

Biely tiger v réžií Ramina Bahraniho adaptuje rovnomenný oceňovaný román Aravinda Adiga z roku 2008. Je to epicky štruktúrovaný sled životných zážitkov hlavnej postavy, začínajúci pomerne ironicky, priam satiricky, aby neskôr pozvoľna „vykročil“ vážnejším smerom nesentimentálne stvárnenej sociálnej kritiky. Hoci sa javí ako osobný príbeh konkrétnej postavy, prostredníctvom jej životných peripetií mapuje zložité vzťahy medzi rozličnými kastovými triedami v Indií. Dokonca sa niekedy zdá, že práve podrobný popis spoločenských väzieb a bludného kruhu, z ktorého sa nedá len tak uniknúť, príbehu dominuje. Predstavuje to hlavné, čo sa tvorcovia snažia ako čitateľovi knihy, tak divákovi filmu povedať. Pričom hlavná postava nimi tlmočeného príbehu im na to funkčne poslúži ako vhodný tvorivý „nástroj“. Dôležitú rolu pri tom hrajú tiež kultúrne tradície, náboženské Tiger3 resizepostoje, úzka prepojenosť rodinných vzťahov a najmä očakávaná bezvýhradná podriadenosť jej najstaršiemu členovi.

Česť rodiny je neustále preverovaná, dokonca v prípade, žeby zamestnanec svojho zamestnávateľa nejako poškodil, je na rodine nemilosrdne vykonávaný trest. Film ukazuje koľkými možnými spôsobmi je podriadenosť človeka tej najnižšej spoločenskej triedy voči vyššie postaveným vynucovaná, aj to, ako všetka podriadenosť závisí na nedostatku inteligencie človeka a vôbec neschopnosti uvedomiť si, aké možnosti mu život ponúka. Úvodná zrážka auta s malým dieťaťom, hoci šoféroval niekto iný, sa stane pre Balrama osudnou. Musí dokonca podpísať priznanie pre políciu. Prípad nakoniec kvôli nedostatku svedkov pred súdom neskončí, no zamestnávateľ s podpísaným priznaním vo vrecku môže Balrama vydieraním donútiť prakticky k čomukoľvek, čo si zmyslí. Na druhej strane, príbeh nezostáva vo vzťahoch medzi jednotlivými vrstvami takTIger4 resize jednostranný. Aj na zamestnávateľa je vedený tlak zo strany dôležitých politikov. Tých treba čas od času nemalou sumou podplatiť kvôli udržaniu si len zdanlivo trvalého postavenia v spoločenskej hierarchií. Vo vzťahu mladého Ashoka k manželke je tiež naznačená kultúrne požadovaná podriadenosť žien voči mužom. Pinky však rebelantsky vzdoruje zastaraným názorom po tom, čo zažila odlišný, nie až tak diskriminačný prístup počas svojho štúdia v Amerike. A je jednou z mála postáv, ktorým sa vzdor jednoznačne vyplatí.

Podľa Balramových slov musí byť indický podnikateľ „zároveň čestný aj podvodník, uštipačný aj dôverčivý, úprimný ale zároveň ľstivý.“ Sám zosobňuje spomínaný paradox vlastností a tvorcovia tiež neváhajú provokatívnu ambivalentnosť v charakteristike jeho postavy naplno využiť vo svoj prospech. Celý príbeh je prerozprávaný z Balramovej subjektívnej perspektívy. Divák nevidí objektívny pohľad na problematiku, ale to, ako ju on prežíva aj s prípadnými mylnými interpretáciami odTIger10 resizeohrávajúcich sa udalostí. Veľa počiatočných omylov pôsobí v inak pomerne serióznom, až tragicky vyznievajúcom príbehu príjemne komicky a odľahčujúco. Až pozvoľna sa „prebúdzajúca“ inteligencia hlavnej postavy umožňuje kľúčových momentoch akési správne uvedomenie si celkovej situácie. vPočiatočný ironický tón zvážnie vždy, keď Balram pochopí, že nemusí konať tak, ako to má inými postavami nalinkované. A nemusí byť vždy tým manipulovaným. Sám môže rafinovane manipulovať s ostatnými, keď bude chcieť. S motívom sebapoznania a postupného uvedomenia si, že na prežívané situácie nemusí reagovať pasívne, nadobúda príbeh existenciálny rozmer. V závere film prekvapivo zmení svoje náladové vyznenie spôsobom, ktorý neindický, spravidla skeptický a večne nad určitými hodnotami pochybujúci divák nemusí len tak bezvýhradne prijať. Scenár TIger6 resizeRamina Bahraniho však podobné dejové ukončenie nenápadne predpripravil.

Kamera Paola Carneru dokumentaristicky estetizuje škaredosť života najbiednejších spoločenských kást v Indií, aby ešte viac zdôraznila priepastný rozdiel medzi nimi a ich v luxusných naleštených obydliach zabývanými zamestnávateľmi. Hudba Dannyho Bensiho a Saundera Jurriaansa jemne dotvára emócie v životných zážitkoch hlavnej postavy, aby v určitom kontrapunktickom prístupe sarkasticky situáciu okomentovala náladovo kontrastnými piesňami.

Adarsh Gourav ako Balram dokáže pobaviť svojím naivným výrazom aj získať sympatie publika vo chvíľach, kedy si už poučený vlastnými zážitkami na tvár „nasadí“ masku zdanlivo pokorného posluhovača. Rajkummar Rao ako Ashok vnáša do indického kultúrneho prostredia uvoľnený životný štýl, ktorému si privykol počas svojich štúdií. Dokáže si získať obdiv hlavnej postavy svojou inakosťou, no zároveň dosť sklamať, keď sa pokúša s prehnane tragickou pózou popísať, ako sa musel vzdať svojho sna o hudobnej TIger8 resizekariére. Vnáša do príbehu správnu mieru ľudsky vierohodného, postupne odhaľovaného pokrytectva. Pinky Priyanky Chopra zas pre zmenu pôsobivo prechádza z pokryteckého módu k čoraz úprimnejšiemu boju za vlastné sebavyjadrenie. Vhodne poslúži scenáru v snahe o pútavú hru s diváckymi očakávaniami, aby sa nakoniec stala inšpiráciu aj pre samotného Balrama. O tom, či má ich príbeh poslúžiť ako inšpirácia pre diváka sa dá skôr polemizovať. Zamysleniu sa nad tým, či sa niečo podobné predsa len nedeje aj v rámci sociálnej štruktúry krajiny, kde žije divák – otázke, ktorú mu nahlas kladie Balramova postava už ako úspešný podnikateľ tesne pred koncom – sa však len tak ľahko vyhnúť nedá.

Tiger5 resizeBiely tiger (The White Tiger), India, 2021
Dĺžka: 125 minút
Réžia: Ramin Bahrani
Predloha: Aravind Adiga (kniha)
Scenár: Ramin Bahrani, Todd Field (pôvodný scenár)
Kamera: Paolo Carnera
Hudba: Danny Bensi, Saunder Jurriaans
Strih: Tim Streeto
Scénografia: Chad Keith, Yasmin Sethi (set dekoratér), Tiya Tejpa (set dekoratér)
Masky: Matthew Smith
Producent: Ramin Bahrani
Hrajú: Adarsh Gourav, Priyanka Chopra Jonas, Rajkummar Rao, Aaron Wan, Vedant Sinha, Nalneesh Neel, Mahesh Manjrekar,Kamlesh Gill
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz. a Netflix

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.