Život pred sebou (La vita davanti a sé /The Life Ahead)

Zivot9 resizeMedzi legendárne herečky talianskeho filmu patrí rozhodne Sophia Loren. Teraz sa už 86-ročná herečka sa objavuje vo filmoch sporadicky, napríklad pred jedenástimi rokmi sme ju mohli vidieť v epizódnej úlohe filmu Nine. Ponuka prijať hlavnú úlohu vo filme Život pred sebou o starej prostitútke Madame Rose, ktorá sa stará o deti svojich mladších kolegýň, sa ťažko dala odmietnuť. Téma filmu sa neobjavila na filmovom plátne po prvý raz. Je to adaptácia známeho románu Romaina Garyho Život pred nami (La vie devant soi – 1975, ocenený Goncourtovou cenou), ktorý ako prvý objavil francúzsky režisér izraelského pôvodu Moshé Mizrahi a v roku 1977 nakrútil snímku pod názvom Madame Rosa. V nasledujúcom roku získal Oscara ako najlepší zahraničný film a hlavná predstaviteľka, takisto legendárna francúzska herečka, Simone Signoret Cézara za najlepší herecký výkon. Takže po rokoch zopakovať úspech filmu závisel od zrelého hereckého výkonu a Edoardovi Pontimu neostalo nič iné len prehovoriť svoju slávnu matku, aby sa toho ujala.

Sophia Loren sa po rokov vrátila vZivot3 resize plnej paráde a opäť sme sa presvedčili, že si dlhoročný obdiv zaslúži. Pontiho film je zasadený do súčasnosti a do iného prostredia. Prvý (v roku 2010 vznikol ešte televízny film) sa odohráva v Paríži a okrem iných detí sa Rosa (Simone Signoret) stará aj o dospievajúceho alžírskeho chlapca Moma (Samy Ben Youb). Rosa prežila holokaust, pracovala ako prostitútka, chlapca vydáva za 11- ročného i keď má viac a vychováva ako moslima. Len pre zaujímavosť vraj manžel Simone Signoret Yves Montand ju od tejto úlohy zo začiatku odhováral, dlho váhala, ale nakoniec súhlasila. Všetko je prvej adaptácii trochu inak ako v Pontiho filme, povedala by som trochu komplikovanejšie a dramatickejšie, čo však najnovšej filmovej verzii neuberá na kvalitách.

Život pred sebou v Pontiho poňatí sa odohráva v malebnom talianskom prostredí, možno preto, aby mohli naplno vyznieť aj krásne scenérie, čím film nadobudol ďalší rozmer aj vďaka kamere Angusa Hudsona. RosZivot7 resizea (Sophia Loren) sa s 12- ročným senegalským chlapcom Momom (Ibrahima Gueye) stretne v momente, keď ju okradne. To sa znepáči jej okoliu, ktoré Rosu, aj keď bola prostitútka a teraz sa stará o deti svojich mladších kolegýň, uznáva a váži si ju. Dr. Coen (Renato Carpentieri) ju požiada, aby sa o neho postarala a pokúsila sa ho pacifikovať. Veľmi sa jej do toho nechce, ale nakoniec privolí. Momo si medzitým zarába ako díler drog a darí sa mu. Nie je nadšený, že tam musí žiť aj druhým chlapcom a robí Rose len nepríjemnosti, až do chvíle kým v pivnici neobjaví jej tajnú skrýšu, jedinú kde sa cíti bezpečná. Tam nemá strach z apelu v koncentračnom tábore, nebojí sa, že ju znovu odvedú, prosto je to jej miesto útechy.

Chlapec a stará žena sú si v mnohom podobní, obaja majú nezahojené rany na duši a život si s nimi kruto pohráva. RosZivot6 resizea vidí čo chlapec vyvádza a snaží sa ho zachrániť, pošle ho k pánovi Hamilovi (Babak Karimi), dobrému a láskavému obchodníkovi, aby mu vypomáhal. Spoločnosť „rodiny“ dopĺňa aj mladá susedka Lola (Abril Zamora), ktorej dieťa je tiež sem - tam v starostlivosti domácej panej. Počiatočné problémy sa pomaly strácajú, ale rany osudu zanechali na zostarnutej prostitútke svoju stopu. Starecká demencia sa zhoršuje, Rosa často nevie kde je, niekedy nespozná už ani Moma, ktorý jej v kritickej chvíli sľúbi, že nikdy nikomu nedovolí, aby sa dostal do rúk lekárov, lebo ona vie čo hovorí. To si chlapec vysvetlí po svojom a podľa toho sa aj správa.

Prostredie, ktoré začína formovať spurného, zlostného a na celý svet nahnevaného chlapca, ktorému chýba predovšetkým matka, je naZivot4 resize rozdiel od drsnej ulice, láskyplné a plné porozumenia. Rosa by mohla lásku rozdávať, Dr. Coen vie čo chlapcovi chýba a starý obchodník Hamil je prototypom dobroty, porozumenia chápavosti k chýbam druhých. Prerod Moma ide pomaly, ale o to hlbšie prenikne do jeho uboleného vnútra. Uvedomí si, že cesta, na ktorú sa vydal nie je správna a že každý má možnosť voľby. Je len na ňom, ktorú cestu si vyberie.

Film Život pred sebou rozhodne patrí medzi najkvalitnejšie filmy, ktoré Netflix ponúka. A zároveň potvrdzuje aj starú neraz opakovanú pravdu, že základom dobrého filmu je príbeh a potom dobrý scenár. Edoardovi Pontimu a Ugovi Chitimu sa podarilo z témy vylúpnuť podstatu a preniesť dej do iného prostredia, inej doby, námetu neuškodilo. Prvý film, Oscarovu Madame Rosu, vraj v tom časeZivot10 resize ostro sledovali kvôli arabsko - izraelským konfliktom a nemal negatívne ohlasy. Natíska sa teda otázka, či Pontiho riskantný kúsok, zopakovať úspech tak ospevovaného filmu, nebola práve v súčasnosti dvíhajúca sa vlna antisemitizmu. Jeho film sa síce neodohráva na pozadí vojnových konfliktov, ale vo veľmi rozpoltenom a rozbúrenom svete. Rozhodne sa mu však podarilo niečo z toho do tohto dojemného filmu vpašovať. Život pred sebou však stojí a padá na bravúrnom hereckom výkone Sophie Loren, ktorá svojej ubolenej Rose vdýchla dušu a autenticitu. Vynikajúco jej nahrával aj talentovaný Ibrahima Gueye, ktorý je vo všetkých kľúčových scénach jej rovnocenným partnerom. Nič v ich spoznávaní, zbližovaní, nepôsobí ani falošne, ani pateticky. Emócie sú pravdivé a diváka zasiahnu. Vynikajúci výkon podali aj všetko chápajúci obchodník Baraki Karimi a tiež Renato Carpenieri v úlohe Dr. Coena. Zivot11 resizeBoli by nespravodlivé nespomenúť hudbu Gabriela Yareda, ktorá vhodne doplnila rozpoloženie hrdinov, ale najmä si ju zapamätáme kvôli záverečnej piesni, ktorú asi všetci diváci nedopočúvajú, lebo býva dobrým zvykom skončiť pozeranie filmu pri poslednom zábere. Škoda.

Snímka Život pred sebou Edoarda Ponteho je obohatením repertoáru streamovej ponuky a je len škoda, že ho neuvidia aj diváci v kinách - pre dobre napísaný scenár, bravúrne herecké výkony, najmä Sophie Loren. Ešte jedna poznámka: režisér sa správne rozhodol, že trochu ubral na dramatičnosti pôvodiny, príbeh je teda komornejší, ale má o to väčší ľudský rozmer.

Zivot resizeŽivot pred sebou (La vita davanti a sé /The Life Ahead) Taliansko, 2020
Dĺžka: 94 minút
Réžia: Edoardo Ponti
Predloha: Romain Gary (kniha)
Scenár: Edoardo Ponti, Ugo Chiti
Kamera: Angus Hudson
Hudba: Gabriel Yared
Scenografia: Maurizio Sabatini
Producenti: Carlo Degli Esposti, Nicola Serra
Hrajú: Sophia Loren, Ibrahima Gueye, Abril Zamora, Bábak Karímí, Renato Carpentieri, Massimiliano Rossi, Francesco Cassano
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.