ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Dlhý víkend s austrálskou kinematografiou

Lumierelogo resizeNa Slovensku je málo príležitostí vidieť austrálske filmy. Túto možnosť ponúka prvý júnový víkend v bratislavskom Kine Lumière, napriek tomu, že ide len o zlomok z tvorby našich protinožcov. Pod názvom Dlhý víkend kurátori Filmotéky prinášajú štvoricu filmov z rozsiahlej prehliadky austrálskej kinematografie, ktorú zorganizovalo rakúske Filmmuseum. Premieta sa v sobotu a nedeľu vždy o 18.15 a 20.15 hod.

Miniretrospektíva Dlhý víkend predstaví štyri austrálske filmy, ktoré „tematizujú temnú dichotómiu slobody a neslobody. Protagonisti vybraných filmov chcú žiť slobodne, no v ich svete sa dá slobodne žiť iba mimo zákona,“ vysvetľujú kľúč výberu kurátori Michal Michalovič a Rastislav Steranka. Ide o diela, ktoré počas apríla a mája uviedlo Österreichische Filmmuseum vo Viedni ako súčasť veľkej retrospektívy austrálskej kinematografie z rokov 1919 – 2015 pod názvom Filmový kontinent Austrália. Snahou jej organizátorov bolo zodpovedať na otázku, aká je austrálska kinematografia prostredníctvom diel zameraných na protiklady, ako sú sloboda a otroctvo, systém a ľudia mimo neho, mesto a vidiek, civilizácia a divočina, čierne a biele, známe a cudzie. Na túto dramaturgiu nadväzuje aj slovenský výber.

Filmy austrálskej miniretrospektívy rozprávajú o pomste, zrade a túžbe po spravodlivosti. Western Besný pes Morgan (1976) je inšpirovaný skutočnou postavu Daniela Morgana, ktorý do Austrálie prišiel s vidinou nájsť šťastie, no po tragických udalostiach v zlatokopeckom tábore sa stal lúpežníkom a rozhodol sa pre cestu pomsty. Vojnová dráma „Krotiteľ“ Morant (1980) sa odohráva v Južnej Afrike v roku 1902, v čase anglo-búrskej vojny. Jej hlavnými hrdinami sú austrálski vojaci slúžiaci v britskej armáde, obvinení z vraždy zajatcov, o ktorých osude rozhodne politická korektnosť. Životopisná dráma Spev Jimmieho Blacksmitha (1978) sa zaoberá otázkou postavenia austrálskych domorodcov na konci 19. storočia a postojom väčšinovej spoločnosti. Film ukazuje, ako diskriminácia a ponižovanie doženú hlavného hrdinu až za hranicu „civilizovanosti“. Súčasnú kinematografiu vo výbere predstavuje western Stopár (2002), ktorý tiež tematizuje problematiku domorodých obyvateľov a rasových praktík. Odohráva sa v austrálskom vnútrozemí v roku 1922 a jeho ústrednou postavou je utečenec, obvinený z vraždy „bielej“ ženy.

Prehliadka Dlhý víkend sa koná 1. a 2. júna v Kine Lumière a  jej pomenovanie odkazuje na jedno z pozoruhodných diel austrálskej kinematografie. „Názvom nášho programu vzdávame poctu rovnomennému austrálskemu ekohororu Colina Egglestona z roku 1978,“ vysvetľujú kurátori Filmotéky. Podujatie organizuje Slovenský filmový ústav v spolupráci s Österreichische Filmmuseum a National Film & Sound Archive of Australia s podporou Veľvyslanectva Austrálie pre Slovenskú republiku. Filmy sa premietajú z archívnych 35 mm filmových kópií v pôvodnom znení bez slovenských titulkov.

Share/Save/Bookmark