Filmy o slovenských partizánoch sa predstavia na Viennale

Viennalelogo resizeUž dnes 24. októbra 2019 sa začne Medzinárodný filmový festival Viennale, ktorý okrem nových filmov z celého sveta vo svojom programe uvádza aj rozsiahle retrospektívy filmov z histórie svetovej kinematografie. V tohtoročnom programe jeho retrospektívnej časti, zameranej na európske filmy s partizánskou tematikou, budú uvedené aj dve slovenské diela Kapitán Dabač Paľa Bielika a Zvony pre bosých Stanislava Barabáša.

Viennale je najdôležitejším medzinárodným filmovým podujatím v Rakúsku a zároveň jedným z najstarších a najznámejších festivalov v nemecky hovoriacom svete. Retrospektíva je nazvaná O partigiano! Pan-European Partisan Film sa koná v spolupráci s Rakúskym filmovým múzeom (Österreichisches Filmmuseum) a ponúkne až 42 KapitanDabac resizeeurópskych filmov s partizánskou  tematikou z obdobia rokov 1942 až 1985. Slovenské snímky Zvony pre bosých (1965) Stanislava Barabáša a Kapitán Dabač (1959) Paľa Bielika sa divákom predstavia popri svetoznámych filmoch, ako sú Rím, otvorené mesto (1945) Roberta Rosselliniho, Kanály (1957) Andrzeja Wajdu či Choď a pozeraj sa (1985) Elema Klimova. Dvojmesačná retrospektíva začne počas Viennale a po jeho skončení bude pokračovať až do 4. decembra 2019, všetky filmy sa premietnu na pôde Rakúskeho filmového múzea.

Za výberom slovenských filmov stojí Rastislav Steranka, riaditeľ Národného kinematografického centra Slovenského filmového ústavu (SFÚ), ktorý obe snímky vo Viedni osobne uvedie. „Keď ma oslovil Jurij Meden, riaditeľ programového oddelenia Rakúskeho filmového múzea vo Viedni, požiadal ma, aby som mu odporučil slovenské filmy s partizánskou tematikou reprezentujúce dve línie: filmy oslavujúce hrdinstvo a filmy, ktoré sa pozerajú na vojnu zo všeobecnejšej perspektívy hodnoty ľudského života bez ohľadu na to, na ktorej strane človek stojí,“ opisuje Steranka kritériá výberu. „Heroický Bielikov Kapitán Dabač s westernovým a zároveň mýtotvorným jánošíkovským pôdorysom a existenciálne vypäté Zvony pre bosých Stanislava Barabáša, ktoré vyjavujú podstatu človeka ohlodanú na animálnu a pudovú úroveň, sú ideálnymi prototypmi požadovaných kategórií.“

ZvonyprebosychVojnová dráma Zvony pre bosých Stanislava Barabáša sa odohráva na konci 2. svetovej vojny a zobrazuje postoje vojakov z dvoch nepriateľských táborov, ktorí sa ocitnú uprostred beznádejne pustých hôr. Bielikov Kapitán Dabač je zasa drámou mladého dôstojníka slovenskej armády, ktorý si počas bojov na Ukrajine postupne uvedomuje hrôzy fašizmu. Po návrate na Slovensko sa zapojí do Slovenského národného povstania, no nedokáže prekonať postoj samotára, ani pochybnosti o zmysle partizánskej činnosti.

Súčasťou rozsiahlej retrospektívy filmov je aj prednáškový cyklus zameraný na partizánske filmy z východoeurópskych krajín. So svojimi prednáškami vystúpia hostia z Rakúska, Slovinska, Chorvátska, Nemecka a Slovenska, našu krajinu bude zastupovať Rastislav Steranka s prednáškou nazvanou Odboj v slovenskom hranom filme 1945 – 1989. Podľa neho prednáška „poskytne prierez dejinami slovenskej kinematografie so zameraním na filmy s tematikou domáceho odboja počas 2. svetovej vojny. Priblíži filmy s partizánskou tematikou, spoločensko-politický kontext ich vzniku v rôznych historických obdobiach, ktorý zároveň ovplyvňoval aj ich ideové vyznenie. Bude sa venovať obdobiam: tesne po skončení 2. svetovej vojny (obdobie spontánnej radosti z víťazstva), 50. rokom 20. storočia (éra vykonštruovaných politických procesov), revizionistickým 60. rokom, normalizačným 70. rokom a 80. rokom, keď došlo k uvoľneniu smerujúcemu k neodvratnému rozpadu socialistického zriadenia.“ Prednáška sa uskutoční 4. decembra 2019 na Inštitúte slavistiky na Viedenskej univerzite.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.