Hitchcock/Truffaut

Hit5 resizeAsi málokto bude namietať, že meno Alfred Hitchcock je synonymom kinematografického absolutória a dokonalosti. Dodnes sa môžeme baviť o tom, či zaškatuľkovať jeho štúdiovú tvorbu ako komerčnú, alebo napriek produkčným okolnostiam za rýdzo autorskú. Túto otázku pokladá aj dokumentárny film Kenta Jonesa, ale nehľadá odpoveď, pretože by to nakoniec ani nemalo zmysel.

Dôležitejšie je rozhodne jeho bohatú tvorbu podrobnejšie analyzovať a k tomu Jonesovi slúžia komentáre takých veličín svetovej kinematografie, ako Martin Scorsese, David Fincher, Peter Bogdanovich, Wes Anderson, Richard Linklater, Paul Schrader alebo Kijoši Kurosawa. Začiatkom 60. rokov sa Alfred Hitchcock stretol s Francoisom Truffautom v Hollywoode a  "porozprávali sa spoločne trochu" o filme. Z tohto unikátneho stretnutia o pár rokov Hit2 resizeneskôr vzišla Truffautova kniha Rozhovory Hitchcock/Truffaut, na ktorú odkazuje názov filmu. Počas snímky do nej pravidelne nahliadame a režisér Jones si z nej sem tam vyberie nejaký zaujímavý citát a múdrosť. Pre vopred nepripravených a knihy neznalých chcem upozorniť na fakt, že film sa zaoberá predovšetkým detailnejším rozborom Hitchcockovej a až v druhom rade Truffautovej bohatej tvorby. To však neznamená, že sa nedozvieme niekoľko dôležitých informácií najmä o Truffautovom legendárnom debute Na konci s dychom (1959). Ale najmä počúvame, čo si o niektorých jeho scénach myslí Francúzov dvakrát starší kolega. Čo by na ňom zmenil?

Kniha vznikala na základe zvukových záznamov a tie sú umne použité aj vo filme. Pravidelne sa striedajú so spomínanými komentármi súčasných režisérov a asi si nebudeme klamať, že práve Fincherov alebo Scorseseho názor napríklad na Vertigo (1959) je to, na čo sa tešíme najviac. No a tu sa dostávame k miernej kontroverzii Jonesovho prístupu. Nie žeby sme sa nedozvedeli z ich úst a múdrych hláv dôležité Hit3 resizepostrehy, ale nemôžem sa zbaviť dojmu, že sme sa toho mohli dozvedieť viac. Ak je pre Scorseseho Vertigo poetickým dielom, kde ho nezaujíma ani tak dej, ako jednotlivé sekvencie, mohli sme sa dostať k tomuto nie ľahko preniknuteľnému majstrovskému dielu ešte bližšie. Otázkou zostáva, či má byť podobne koncipovaný dokument kúskom pre filmových fajnšmekrov, alebo reklamou knihy a jednotlivých majstrových diel pre širšiu verejnosť. Odpoveďou je, že musí byť obojím a tým aj je.

Tým nechcem tvrdiť, že sa nedočkáme niekoľkých zaujímavých a aj celkom vtipných interpretácií. Práve tie vo mne rezonujú z celého filmu najviac a asi nie som jediný, kto bude mať okamžite po dokumente chuť si pozrieť Vertigo znova, ako divák vyzbrojený novými poznatkami. Film neprekvapivo vrcholí časťou venovanou fenomenálnemu úspechu hororu Psycho a okrem iného aj zaujímavým spomienkam na prvé premietania a reakcie divákov. Osobne mi pripadala predchádzajúca, analytickejšia časť, venovaná nie príliš komerčne úspešnému, ale dnes nesmierne adorovanému Vertigu, konštruktívnejšia a obohacujúcejšia.

Hit4 resizeHitchcock/Truffaut má však ešte jedno eso v rukáve a to archívne zábery niekoľkých britských filmov z prvej fázy režisérovej tvorby. Ich vrcholom je potom legendárna, prvá zvuková scéna v histórii britskej kinematografie, vo filme Jej spoveď (1929) v hlavnej úlohe s Amy Ondrak a priebeh jej nakrúcania. Tu si príde na svoje práve tá "fanúšikovská" časť publika. Ak vám z pamäte vyprchala možno najznámejšia scéna z Nepravého muža (1956) s Henrym Fondom, Jones nám ju pripomína a ja som mu za to nesmierne vďačný. Pochopiteľne sa nedostaneme k mnohým ďalším legendárnym scénam, napríklad tej na Mount Rushmore v Na sever severozápadnou linkou (1959), ale nebojte sa, Caryho Granta utekať pred práškovacím lietadlom uvidíme.

Hitchcock/Truffaut nie je priamo splneným snom filmových fanatikov a obdivovateľov jedného, či druhého režiséra, svoj účel však spĺňa. Vyžiadalo si to viacero kompromisov. Znalci sa asi nebudú hnevať, že mnohé informácie už počuli a čítali inde, napríklad v danej knihe, ale asi budú mať radosť z toho, že vďaka dokumentu sa môže okruh fanúšikov spomínaných klasických diel svetovej kinematografie významnejším spôsobom rozšíriť.

Hit resizeHitchcock/Truffaut, Francúzsko, USA, 2015
Dĺžka: 79 minút
Réžia: Kent Jones
Scenár: Kent Jones, Serge Toubiana
Kamera: Nick Bentgen, Daniel Cowen, Eric Gautier, Mihai Malaimare Jr., Lisa Rinzler, Genta Tamaki
Strih: Rachel Reichman. Hudba: Jeremiah Bornfield
Účinkujú: Alfred Hitchcock, François Truffaut, Mathieu Amalric, Wes Anderson, Olivier Assayas, Peter Bogdanovich, Arnaud Desplechin, David Fincher, James Gray, Kiyoshi Kurosawa, Richard Linklater, Paul Schrader, Martin Scorsese a ďalší
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 9. marca 2017
Foto: ASFK


 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.