Febiofest uvedie slovenskú sci-fi operu

Febiofestlogo resizeOd koláže nájdených filmových materiálov až po sci-fi video operu, od diel inšpirovaných tvorbou francúzskeho impresionistického filmára Jeana Epsteina až po pohyblivé obrázky ovplyvnené duchom slovenského konceptualistu a ufonauta Júliusa Kollera. Tak možno charakterizovať snímky najmladšej sekcie Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest – Experimental.

Dominovať jej bude úplne prvý výber slovenských experimentálnych filmov z národnej súťaže Iné vízie SK. Bratislavskí filmoví fajnšmekri si ich budú môcť po prvýkrát pozrieť na festivalovom plátne od 2. do 8. marca 2017 v najmenšom kine hlavného mesta – v Kine Foajé.  „Zámerom tohto projektu je osloviť milovníkov experimentálneho filmu i divákov, ktorí doteraz nemali ako nájsť si cestu k tomuto esenciálnemu druhu kinematografie,“ hovorí Eva Križková z časopisu Kinečko, ktoré stojí za vznikom sekcie. „Súbor tvoria práce, ktoré charakterizuje napríklad poetickosť a meditatívnosť výpovede, návrat k fotogénii, rytmické prelínanie obrazu/verša, hľadanie obrazopísma, prípadne inscenovanosť a dôraz na silu príbehov,“ vysvetľuje kurátor Martin Kaňuch, ktorý vybral do Iných vízií 5 slovenských snímok.
 
Na festivalovom plátne sa predstavia diela mladých výtvarníkov, ktoré spája silná vizuálna stránka a prienik Csefalvay resizevýtvarného a filmového umenia. V jedinej prehliadke slovenského experimentálneho filmu si diváci budú môcť pozrieť aj dielo najmladšieho nositeľa prestížnej ceny Oskara Čepána, vizuálneho a konceptuálneho umelca Andrása Cséfalvaya. Sci-fi príbeh o nekonečnej ceste sa vedecko-technologickým pokrokom New Horizons II je ďalšou výprava ufonauta Cséfalvaya k obľúbenej „odvrhnutej“ planéte. Video vzniklo potom, ako sonda New Horizons v júli 2015 prvýkrát nasnímala povrch Pluta. Na „poslednú“ planétu sa zas vo svojom krátkom filme Atlantída – iná a neznáma krajina vyberie Martin Zlievsky. Atlantída je tu víziou vlastného sveta a „neskorumpovateľného životného idealizmu“. Milan Mazúr sa vo svojom diele The File: Paradoxically Happiness nechal Nadzam resizeinšpirovať súčasným francúzskym filozofom Gillesom Lipovetskym a vypovedá o dnešnej konzumnej dobe, o tom, ako zmizli rozdiely medzi hedonizmom a ľahostajnosťou, individualizmom a altruizmom, konzumnosťou a štedrosťou. Diela azda najvýraznejšie inšpirované svetom pohyblivých obrázkov budú Close-up Gregora Nadzama o tvári ako systéme bielej steny a čiernej diery, a Lekcia Ivany Hrončekovej, ktorej video tvoria tri obrazové časti – tri princípy skladania obrazu.

 

Z českej experimentálnej kinematografii sa v sekcii Experimental predstaví dokumentárna detektívka H*art On Andrey Culkovej a najnovší počin režiséra Martina Ježka Heidegger v Osvětimi, ktorého tvorba vzniká na klasický filmový materiál, ku ktorému naživo pridáva zvuk. Preto bude táto projekcia neopakovateľná a jedinečná, uskutoční sa v Kine Lumiere.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.