Novembrové číslo časopisu Film.sk

f.skobalka11201 resizeV novembri sa dožíva životného jubilea režisér Dušan Trančík. Pri tejto príležitosti s ním Film.sk hovorí nielen o začiatkoch jeho tvorby či filmových kolegoch, ale i o súčasných plánoch. Spätne sa časopis vracia aj k 60. výročiu televízneho vysielania na Slovensku, no a tradične predstavuje nové slovenské filmy, z ktorých dva Richard Müller: Nespoznaný a IMT Smile a Lúčnica: Made in Slovakia sú venované hudobníkom.

V novembri do kín vstupujú tri slovenské filmy. Dokument Richard Müller: Nespoznaný režiséra Mira Rema je filmovým portrétom jednej z najvýraznejších osobností domácej hudobnej scény. Na kontraste spevákových rodinných archívov a jeho súčasného pôsobenia zobrazuje režisér nielen lesk reflektorov a okázalú tvár vystúpení, ale najmä tvrdú prácu Richarda Müllera. K divákom sa dostáva aj hudobno-tanečný dokument IMT Smile a Lúčnica: Made in Slovakia režiséra Paľa Janíka, ktorý mapuje 20-ročnú históriu skupiny IMT Smile, na ktorej hity sa na dvoch neobyčajných koncertoch roztancoval umelecký súbor Lúčnica. Novinkou v kinách je tiež minoritný slovenský koprodukčný film Červený pavúk, hraný debut oceňovaného poľského dokumentaristu a kameramana Marcina Koszałku. Ide o precízne vystavaný psychologický triler zo 60. rokov minulého storočia, ktorý je ukážkou fascinácie zlom, ukrytým na miestach, kde by sme ho vôbec nečakali. Upozorňujeme aj na krátke animované snímky, ktoré sa k divákom okrem festivalových uvedení môžu dostať len ako predfilmy celovečerných snímok. V kinách je možné takto vidieť filmy Braček jelenček Zuzany Žiakovej, Superbia Luce Tóth a Hviezdny taxík Juraja Krumpolca.  

 

Režisér Dušan Trančík má koncom novembra pred sebou okrúhle životné jubileum 70 rokov a za sebou množstvo skúseností z oblasti hraného i dokumentárneho filmu, podnetných aj pre nastupujúcu generáciu. V rozhovore s mladým absolventom réžie Martinom Hnátom hovorí o svojej pedagogickej činnosti, o začiatkoch i dobe jeho tvorivého pôsobenia, o cenzúre a kolegoch, mladých tvorcoch i vlastných súčasných či budúcich projektoch. Čitatelia nájdu aj profil slovenského herca Františka Dibarboru. Na jeho hereckú všestrannosť, veseloherné i dramatické charaktery, si spomína pri príležitosti nedožitej hercovej storočnice filmový historik Richard Blech. Téma aktuálneho čísla je zasa venovaná 60. výročiu televízneho vysielania na Slovensku, ktoré sa začalo priamym prenosom slávnostného programu z bratislavského PKO dňa 3. novembra 1956. Časopis nahliadol do histórie našej  televízie so zameraním sa na jej hrané filmy a inscenácie v sprievode televízneho archivára Milana Antoniča i režisérov Vida Horňáka, Stanislava Párnického, Miloslava Luthera a Jara Riháka.

 

V sérii recenzií publikujeme hodnotenia troch filmov, nechýbajú medzi nimi ani aktuálne premiéry slovenských filmov z predchádzajúceho mesiaca. Filmová publicistka Zuzana Mojžišová v reflexii dramatického príbehu filmu Pirko o mladej odchovankyni z detského domova, ktorý nakrútili Lucia a Petr Kleinovci Svobodovci, upozorňuje na vážnosť témy starostlivosti o deti a mladistvých, odlúčených z rôznych príčin od rodiny. Kladie si otázku, aké je mentálne nastavenie filmu a ako môže prispieť k zmene problematiky v oblasti inštitucionálnej starostlivosti o deti v detských domovoch. Film Tatry, nový príbeh, v ktorom režisér Michal Romeo Dvořák sleduje osudy troch hlavných postáv, analyzuje poslucháč audiovizuálnych štúdií na FTF VŠMU Jakub Lenčéš. Podľa neho film strieda viaceré štýlotvorné prostriedky, ktoré vedľa seba nefungujú, a je málo dravý na to, ako sa jeho tvorcovia oháňali svojou orientáciou na vizuálno a krásu hôr. Trojicu recenzií uzatvára reflexia nemeckého kandidáta na Oscara Toni Erdmann režisérky Maren Ade od filmovej publicistky Kristíny Aschenbrennerovej. Film zobrazuje svet obchodných spoločností, vedený z pozície ženy, má precízne napísané postavy a ponúka subtílne herectvo. Z jesenných filmových podujatí sa vraciame  na 17. medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet a jubilejný 20. festival študentských filmov Áčko.

 

V pravidelných rubrikách časopisu si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú producentka Wanda Adamík Hrycová, spisovateľ, scenárista a režisér Peter Krištúfek a režisér a scenárista Michal Blaško. V rubrike Moje obľúbené slovenské filmy na tie „svoje“ upozorňuje Ján Fakla, dramaturg a riaditeľ Európskeho festivalu humoru a satiry Kremnické gagy a Kremnického divadla v podzemí a v rubrike Myslím si o znovuoživení slovenskej kinematografie píše novozvolený prezident Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Martin Šulík. Ďalšie rubriky prinášajú podujatia na Slovensku a so slovenským filmom v zahraničí, vrátane 18. MFF Bratislava, prehľad distribučných premiér, filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3, výročia v slovenskej kinematografii. V novembrovom čísle končí seriál Ako vzniká film, na záver zameraný na  zákonné povinnosti výrobcov slovenských filmov v súvislosti s evidenciou diel i ďalšími úkonmi.  Súčasťou je aj príloha venovaná „oscarovému“ filmu Obchod na korze (1965) od Jána Kadára a Elmara Klosa.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.