Kubo a kúzelný meč (Kubo and the Two Strings)

kubo 5Je pravda, že privysoká kvalita škodí? Môže byť klasická bábková animácia príliš dobrá? Americké rodinné animované dobrodružstvo z bájneho Japonska Kubo a kúzelný meč možno chce inšpirovať k iným otázkam, ale kladie práve takéto.

Americké štúdio Laika je spolu s britským Aardman Animation všeobecne uznávaným etalónom kvality. Vzniklo v roku 2005 transformáciou firmy Will Vinton Studios, na rozdiel od ktorej nepracuje s plastelínou, ale sa špecializuje na klasickú animáciu stop-motion. Záber po zábere sa pri nej oživujú statické bábky. Okrem reklám, krátkych filmov a videoklipov má na konte aj dlhometrážne snímky. Prvou bola v roku 2009 Mŕtva nevesta Tima Burtona. Autor, známy filmár s vyhraneným štýlom, prerozprával starú pobaltskú legendu v podobnom duchu, ako v dlhometrážnej prvotine Predvianočná nočná mora (1993) a dielo malo i podobný úspech. Nasledovala adaptácia diela britského spisovateľa fantasy a hororov Neila Gaimana Koralína a svet za tajnými dverami. Opäť silná predloha výrazného autora, tentoraz však výtvarnú stránku voľne ovládli umelci z Laiky. Nebolo to zlé. Podobne boli adaptáciou literárnej predlohy aj Škatuliaci z roku 2014, no britský spisovateľ literatúry pre deti a mládež Alan Snow ani zďaleka nie je taký populárny, originálny a vplyvný ako Burton či Gaiman. Krásne animovaný film s nie príliš originálnou grafikou už nedosiahol kvality ani ohlasy predchádzajúcich. Prvým plne autorským celovečerným animovaným filmom Laiky bol Norman a duchovia (2012). Zo všetkých menovaných slávil najmenej úspechov, vrátane komerčných. Kritika vyčítala nevyrovnané, neohrabané rozprávanie a nevyužívanie potenciálu animácie stop-motion. Film by skrátka bol rovnako dobrý, ak nie lepší, ako kreslený či animovaný digitálne. Kubo a kúzelný meč je pokračovaním neblahého trendu.

kubo 1Klasická bábková animácia je najnáročnejšou animačnou technikou, lebo vznik každého filmového políčka je viazaný na jedno miesto. Nie je spravidla možné zadať animáciu pozadí, objektov a štruktúr osve, viacerým lacným ázijským animátorom. Kompletná scéna, postavená so všetkými plánmi v štúdiách, ožíva pomaly, postupne, krok za krokom, políčko po políčku celé mesiace a roky. Náklady ani trvanie nakrúcania nemožno výrazne redukovať pomocou moderných technológií, veď ide o starú dobrú ručnú prácu. Štúdio Laika pri každom z celovečerných filmov uvádza rovnaký rozpočet 60 miliónov dolárov – s výnimkou Mŕtvej nevesty, ktorá mala rozpočet utajený. Pretože tržby vo výške dvojnásobku výrobných nákladov si pripísala len Koralína (124 miliónov), môžeme konštatovať, že filmy Laiky v kinách neprodukujú zisk, končia so stratou. O tom, že ich hospodársky výsledok nejako výrazne zmení videodistribúcia, možno oprávnene pohybovať. Ak Laika napriek tomu neskrachovala a stále nakrúca ďalšie dlhometrážne filmy, robí tak pravdepodobne preto, že slúžia na propagáciu, predvedenie animátorských schopností, zručností a možností štúdia, vďaka čomu pribúdajú objednávky reklám, videoklipov a iných komerčných prác, ktorými sa Laika živí.

Producent a riaditeľ štúdií Travis Knight teraz debutoval ako režisér celovečerného animovaného filmu Kubo and the Two Strings, ktorý sa do našich kín dostal pod názvom Kubo a kúzelný meč – i napriek tomu, že dve struny z originálu v ňom majú oveľa dôležitejšiu úlohu než sečná zbraň. Hoci snímka je dielom amerických autorov, odráža ich fascináciu japonskými mýtmi, legendami a samurajskými príbehmi. Aj meno hlavnej postavy má podľa tvorcov evokovať ďaleký Východ, hoci v našich končinách pôsobí tak domácky, až je to mätúce.

kubo 3Malý Japonec Kubo je jednooká polosirota. Obetavo sa stará o chorú matku. Obživu získava vďaka rozprávačskému talentu. Rozpráva dobrodružné príbehy o samurajoch, ale v podstate vždy len o jedinom – svojom otcovi, ktorého nikdy nepoznal. Rozprávanie podfarbuje hrou na strunový nástroj a oživenými figúrkami z papiera. Jeho rozprávky sú pútavé, ľudia ich radi počúvajú, lenže majú jednu chybu: Kubo nikdy ich nedokončí. Vždy keď sa zvečerí, preruší rozprávanie a uteká domov. Jedného dňa poruší matkin príkaz, aby nikdy nezostal po zotmení pod holým nebom za svitu mesiaca. Vyvolá tak sériu nečakaných dramatických udalostí, ktoré sú fantastickejšie a napínavejšie, ako ktorákoľvek z jeho rozprávok. V sprievode čudáckej snežnej opice a veľkého popleteného chrobáka s ľudskou tvárou musí splniť tradičné tri úlohy: získať čarovný meč, brnenie a prilbu, aby sa mohol ubrániť zlému Mesačnému kráľovi.

Chris Butler, Shannon Tindle a Marc Haimes majú bohaté skúsenosti s filmovou a televíznou tvorbou, no nie s písaním scenárov. Príbeh, ktorý vytvorili, trpí množstvom chýb a nedostatkov nielen v logike, ale aj v dramaturgii, stavbe deja, rozprávaní, práci s tempom, stupňovaní napätia, vytváraní nálady a dávkovaní emócií. Neskúsený režisér ich predlohu realizoval miestami tak neobratne, že poprezrádzal čo sa dalo. Príbeh chlapca, ktorý (na rozdiel od Koralíny) neoplýva darom vzbudzovania diváckych sympatií, tak stráca tajomstvo i napätie. Jedinou motiváciou pre divákov zostáva obraz. Vizuálna stránka je hlavnou atrakciou. Z najdlhšieho filmu štúdií Laika priam trčí, že predloha bola tentoraz len zámienkou na exhibíciu animátorského majstrovstva.

kubo 4Tak ako príbeh, ani výtvarné návrhy nezrkadlia len fascináciu Japonskom. Sú síce ovplyvnené origami, ale ešte viac estetikou Tima Burtona – jeho Predvianočnou nočnou morou (v réžii Henryho Selicka) i Mŕtvou nevestou, so silnou dávkou surrealizmu a psychoanalýzy – vizualizácie hrdinovho podvedomia v podobe snovej ríše s mŕtvymi veľrybami a pováľanými kolosálnymi sochami či povinnosťou pojedať odporné pokrmy, pripravené opicou. A keď sme už pri tom, aj premena konkrétnych ľudí do podoby konkrétnych zvierat má bližšie k viedenskému doktorovi Freudovi (alebo pražskému spisovateľovi Kafkovi) ako k Orientu. Proklamatívne zdôrazňovanie tradičných rodinných hodnôt je zasa neoddeliteľnou súčasťou novodobého etického kánonu severoamerického animovaného filmu.

Bábky aj scény sú prepracované do najmenších podrobností. Ako jeden z mála animovaných filmov Kubo a kúzelný meč v titulkoch uvádza dokonca aj kostýmovú výtvarníčku! Podobne ako pri minulých projektoch Laiky, animátori pri klasickej ručnej animácii výdatne využívali počítače. Nielen pri oživovaní živlov – vody, ohňa, vetra, piesku či snehu, ale aj pri riadení pohybov bábok. Veď figúra strašného kostlivca s mečmi v lebke bola vysoká päť metrov! Visela na lankách, ovládaných počítačom pomocou elektromotorčekov, takže vlastne šlo o marionetu. Aj živá mimika bábok je digitálnym dielom. Desiatky tisícov pohybov očí, úst a mimických svalov vznikali v 3D tlačiarni podľa počítačových modelov. Výsledkom je úžasný pohyblivý obraz – plynulý, prirodzený, harmonický a plný detailov. Dokonalá imitácia digitálnych animačných technológií. Ak by reklama nezdôrazňovala, že film vznikol tradičnými bábkovými animátorskými postupmi, nikto by si to možno ani neuvedomil. A to je problém.

kubo 7Ak chceme ozdobný konárik do vázy, môžeme ho vystružlikať z dreveného hranola – ale jednoduchšie je si nájsť vetvičku v prírode. Ak chceme, aby animácia vyzerala ako digitálna, je prirodzené animovať digitálne. Veď na klasickej ručnej bábkovej animácii je to najdôležitejšie práve ručná práca, so všetkými nedokonalosťami, zdanlivými necnosťami, obmedzeniami i chybami. Tie, spolu s remeselnou zručnosťou, výtvarným nadaním a filmárskym myslením, robia z tuctovosti jedinečnosť, z anonymity štýl a z animácie kumšt.

Lenže v prípade Kuba a kúzelného meča studená manifestácia remeselného majstrovstva potlačila do úzadia nielen ovzdušie a dej, ale aj prípadné umelecké ambície. Ešte horšia je doslovnosť. Tam, kde sa klasická animácia pre svoje prirodzené obmedzenia musí spoliehať na to, že divák si bude pri jej sledovaní sám interpretovať videné, domýšľať a dotvárať, je Kubo doslovný. Povie všetko a pre istotu to aj viackrát zopakuje. Nenecháva divákovi takmer žiaden priestor na sebarealizáciu. Nie, to, čo z plátna vanie, nie je umelecká melanchólia, ale technokratický chlad.

kubo 6Napomáha tomu i preklad do slovenčiny. Je síce adekvátny a dabing hravý, lenže originálnemu zneniu sa vyrovnať nemôže. V origináli postavy s pasiou narozprávali hviezdy ako Matthew McConaughey, Charlize Theron, Rooney Mara, Ralph Fiennes, George Takei, Cary-Hiroyuki Tagawa či Art Parkinson, predstaviteľ Rickona Starka zo seriálu Hra o tróny. V slovenskom dabingu namiesto nich počujeme Richarda Labudu, Helenu Krajčiovú, Filipa Tumu, Petru Polnišovú a ďalšie staré známe hlasy, putujúce z dabingu do dabingu.

Viac ako rozprávok chtivé deti, milovníci japonskej kultúry či fanúšikovia bláznivých animovaných príbehov film ocenia technokrati, ktorí si vychutnajú dokonalý obraz s tou najkvalitnejšou bábkovou animáciou, akú sme kedy mohli v kine vidieť. Aj oni však možno pocítia tie pravé zimomriavky z niečoho nového, krásneho, hlboko ľudského a citovo pôsobivého až pri záverečných titulkoch, sprevádzaných cover verziou beatlesovky While My Guitar Gently Weeps v podaní Reginy Spektor.

Takže po nových Siedmich statočných je tu druhý film, najsilnejším momentom ktorého je prevzatá hudba pod záverečnými titulkami...
  
kubo 8Kubo a kúzelný meč (USA 2016)
Kubo and the Two Strings
102 minút.
Scenár: Chris Butler, Shannon Tindle, Marc Haimes. Réžia: Travis Knight. Kamera: Frank Passingham. Strih: Christopher Murrie. Hudba: Dario Marianelli. V slovenskom znení účinkujú: Richard Labuda, Helena Krajčiová, Filip Tuma, Petra Polnišová, Miroslav Trnavský, Zuzana Kronerová, František Kovár, Dušan Szabó, Adriana Vozáryová a ďalší.
Slovenská premiéra 6. októbra 2016
Foto: CinemArt

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.