Kamoš Obor (The BFG / Roald Dahl's the BFG)

Obor11 resizeSteven Spielberg je meno, ktoré rozhodne netreba predstavovať. Nemožno poprieť, že ide o jedného z najvýznamnejších režisérov generácie takzvaného Nového Hollywoodu, kde patria napríklad aj Martin Scorsese, George Lucas, Brian De Palma, Sam Peckinpah, či iní.  

Napriek tomu, že ťažisko jeho najlepších diel sa pohybuje niekde medzi začiatkom sedemdesiatych rokov a končí deväťdesiatymi rokmi, samozrejme, svetlé momenty sú aj po roku 2000. Spielberg nám len pred rokom dokázal, že to Obor4 resizeešte stále na režisérskom poste vie, tak ako za starých čias, s oscarovým Mostom špiónov. Avšak po jeho najnovšom kúsku, s názvom Kamoš Obor, ktorý vznikol podľa predlohy spisovateľa Roalda Dahla, známeho najmä vďaka tvorbe pre deti, svojim fanúšikom neudelil najmilšie prekvapenie a skôr ich zneistil. Viac krát som si kládol otázku, či to naozaj nakrútil režisér Čeľustí, Schindlerovho zoznamu,  E.T-ho, alebo  snímky Zachráňte vojaka Ryana. Spielberg v rámci spracovania rozprávkovej predlohy nie je nováčik, keďže v roku 2011 nakrútil pomerne vydarený animák Tintinove dobrodružstvá.  Obor6 resizePráve o to viac prekvapí výsledok tohto filmu, od ktorého určite nemalé množstvo ľudí čakalo minimálne rovnako dobrú zábavu.

Kamoš Obor pôsobí, alebo aspoň sa snaží pôsobiť, ako rodinný film, no v skutočnosti dokáže pobaviť  tak publikom vo vekovom ohraničení možno od päť do desať rokov. Neviem, či sa s mojim výrokom budú stotožňovať veľké masy ľudí, no podľa mňa by naozaj dobrá rozprávka mala niečím osloviť aj dospelého Obor9 resizediváka. Napríklad už len kvôli tomu, aby to už so svojimi deťmi v kine nemusel len z akejsi nutnosti „prežiť“, ale si to aj patrične užiť a zabaviť sa. Je mnoho takých. Na myseľ mi hneď prišiel napríklad taký Ratatouille (2007), Wall-E (2008), či Up (2009). Všetky so sebou nesú jedinečnosť, originálnosť a ozajstné emócie. Príde mi skutočne zarážajúco ako Kamoš obor môže pôsobiť tak veľmi umelo a kŕčovito. Počas celého filmu je cítiť nemalú dávku infantilného humoru, pri ktorom sa nezasmejete, ale je to skôr smiech cez slzy, s nostalgickými spomienkami na Obor8 resizerežisérove staršie diela. Takisto cítiť mierne podliezanie divákovi, spolu s prehnane veľkou dávkou sentimentu a pátosu. Napriek tomu, že obor je sympatický hrdina, z časti aj Sophia, držíme im palce. Žiaľ, ich výkony kazí možno slovenský dabing.

Vizuál je pekný, rozzáberovanie je precízne, efekty sú vydarené, no sú zbytočne v 3D, ako ďalších 90 % dnešných (nie len) rozprávok. Spielber nič neriskuje, a tak chýba napätie a humor. Žiaľ, otrocky sa drží predlohy a na adaptácii Dahlových Obor10 resizepredlôh už stroskotal nejeden režisér. Možno aj preto bolo márne moje hľadanie niečoho, čím by bol Kamoš Obor tak výnimočný a vďaka čomu by som si ho niesol v pamäti, ešte dlho po projekcií. V rámci režisérovej filmografie ide tak bezpochyby o veľké sklamanie. Ostáva len dúfať, že Spielberg neskončí svoju kariéru podobnými filmami a vráti sa ešte k žánrom, v ktorých je viac doma.

Obor12 resizeKamoš Obor (The BFG / Roald Dahl's the BFG), USA,Veľká Británia, Kanada 2016)
Dĺžka: 117 minút.
Réžia: Steven Spielberg
Scenár: Melissa Mathison
Kamera: Janusz Kaminski
Strih: Michael Kahn
Hudba: John Williams
Hrajú: Mark Rylance, Ruby Barnhill, Bill Hader, Penelope Wilton, Rebecca Hall, Jemaine Clement, Michael Adamthwaite, Adam Godley, Ólafur Darri Ólafsson, Jonathan Holmes, Gerardo Barcala, John Specogna, Callum Seagram Airlie, Rafe Spall a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Slovenská premiéra 1. septembra 2016
Foto: Forum Film

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.