Odkaz vo flaši (Flaskepost)

Odkaz2 resizeDánska filmová produkcia sa za ostatný čas môže popýšiť naozaj vysokou mierou kvality a rastúceho diváckeho záujmu. Za relatívne málo peňazí (v porovnaní so zámorským filmovým priemyslom) sú Dáni schopní zahrať až prekvapivo veľa muziky a často sa uchyľujú k rozoberaniu dosť kontroverzných tém, čo, pochopiteľne, kritikov delí na dva tábory - tak ako snáď všetko, čo sa nebojí vystrčiť rožky a vybočiť zo zabehnutých koľají akejsi filmovej šablóny a masového nakrúcania filmov pre priemerného diváka. Za zmienku stoja najmä filmy Hon, Boj či Únos, z ktorých každý je skvostom v inom ohľade, no všetky majú spoločnú jednu vec - sú vynikajúce. Odkaz vo fľaši nie je výnimkou.

Na kriminálnom oddelení Q, ktoré sa špecializuje na vyšetrovanie starých nevyriešených prípadov, zazvoní telefón. Na pobreží Severného mora niekto našiel fľašu s odkazom a povedal si, že by bolo dobré to ohlásiť. Odkaz je starý, zle čitateľný, trochu špinavý od krvi. Rekonštrukcia písma odhalí, že v studených severských vodách fľaša strávila celých Odkaz3 resizeosem rokov a v odkaze písanom dieťaťom niekto prosí o pomoc a záchranu. Detektív Carl Morck a jeho kolega Assad rozbiehajú vyšetrovanie tajomného prípadu únosov súrodencov, ktorých zmiznutie nikto nikdy nehlásil. Najväčším prekvapením pre oddelenie Q je, že rodičia zmiznutých súrodencov ,Magdalény a Samuela, vedia kto ich uniesol, dokonca chcú psychopatickému vrahovi za svoje deti odniesť výkupné, a to všetko bez pričinenia polície. Hra na mačku a myš sa začína.

Začiatok filmu je, mierne povedané, vlažný. Režisér Hans Peter Moland vedie hercov nezaujímavým spôsobom, kamera sa viac sústreďuje na krásy dánskej prírody a nám sa naskytá pohľad Odkaz4 resizena nádherné rozsiahle pobrežie, polia a hory prímorského vidieka. Nezáživnosť a badateľná roztrasenosť kamery v interéroch sa však po pätnástich minútach začne pomaly, ale isto vytrácať a nahrádza ju neskutočne silný a všadeprítomný prvok napätia. Totožnosť a tvár únoscu a vraha malých detí je divákovi známa takmer od začiatkua, o to viac však láka k povzbudzovaniu hlavných hrdinov v jeho dolapení. Záporák je v tomto filme napísaný a zahraný neobvykle skvele, po celý čas z neho srší strach a istá dávka šialenstva. Ani na sekundu vás nenechá vydýchnuť, hlavne v momentoch, keď  mu je ústredná Odkaz5 resizedvojica detektívov v pätách, no zdá sa, že on je vždy o dva kroky pred nimi. Jeho plány sú prepracované a motív jeho konania, ktorý nám nie je vysvetlený v samom závere, je dostatočne silný, aby presvedčil a nepôsobil plocho. Psychológia postáv a ich konanie, či motivácia ovplyvnená ich minulosťou, tu jednoducho funguje na sto percent. S opomenutím prvých pätnástich minút je film napínavý od začiatku do konca a nemá jediné výraznejšie hluché miesto.  Temná atmosféra severských kriminálok je známa už takmer po celom svete, tu sa to však akosi podarilo ukočírovať a režisér si dokonca pri tejto vážnej téme dovolil aj nejaký ten vtip. Prevažne je to čierny humor, no aj tak by odľahčenie padlo vhod..

Odkaz6 resizeObrovským prínosom pre tento film je hudba. Už tak dosť vyostrené napätie miestami vyháňa až do krajnosti. Hlboké ponuré tóny perfektne dotvárajú temnú atmosféru neľútostného severu, tam kde sa v zábere neobjavuje slizký záporák hudba ho v naháňaní hrôzy dokonale zastupuje. Tempo v akčnejších sekvenciách pritvrdzuje, dokonalým strihom zvuku i obrazu sa zas v pokojnejších častiach filmu sťahuje do úzadia. Je zvládnutá bravúrne, rovnako ako i kamera. Najmä v scéne s vlakom je vidieť tvrdú a do detailov zorganizovanú prácu celého štábu. Za takto nakrútenú akčnú sekvenciu by sa Odkaz7 resizenemuseli hanbiť ani drahšie a komerčnejšie filmy. Výkon hercov je tak isto perfektný, nenájde sa snáď jediná postava, ktorá by nebola zahraná s absolútne profesionálnym prístupom. Každý herec nechal na pľaci kus srdca, počnúc záporákom a dvojicov detektívov, končiac rodičmi či unesenými deťmi. Európsky film sa od severanov stále má čo učiť a čo dobiehať. Bravúrne zvládnutý kus kvalitnej filmárčiny.

Odkaz resizeOdkaz vo fľaši (Flaskepost), Dánsko, Nemecko, Švédsko, Nórsko, 2016
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Hans Petter Moland
Predloha: Jussi Adler-Olsen (kniha)
Scenár: Nikolaj Arcel
Kamera: John Andreas Andersen
Hudba: Nicklas Schmidt
Distribúcia: Continental film
Hrajú: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Pål Sverre Hagen, Jakob Ulrik Lohmann, Johanne Louise Schmidt, Jakob Oftebro, Søren Pilmark, Michael Brostrup, Morten Kirkskov, Lotte Andersen, Laura Bro, Armin Rohde, Peder Holm Johansen, Jacob Højlev Jørgensen
Premiéra v SR: 26. mája 2016
Foto: Continental film

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.