Švankmajerov Hmyz mal svetovú premiéru v Rotterdame

RotterdamSvankmajer resizePrvý víkend 47. ročníka MFF Rotterdam, ktorý každoročne otvára kalendár významných filmových festivalových udalostí v Európe, patril aj Janovi Švankmajerovi. V sobotu 27. januára sa konala svetová premiéra jeho nového celovečerného filmu Hmyz, ktorý vznikol v česko-slovenskej koprodukcii.

O legendárneho Jana Švankmajera – filmára, výtvarníka, surrealistu, ku ktorého tvorbe sa ako k zdroju inšpirácií hlásia mnohí známi umelci, bol veľký záujem aj v nedeľu v rámci špeciálnej festivalovej talk show Big Talk. Premiéra nového, a podľa slov Jana Švankmajera aj jeho posledného celovečerného filmu Hmyz, sa uskutočnila v rámci sekcie Hmyz resizeDeep Focus: Signature, ktorá uvádza výhradne diela renomovaných tvorcov. Projekcia, ktorá bola už krátko po spustení predaja festivalových lístkov beznádejne vypredaná, sa odohrala za účasti širšej delegácie tvorcov. Film, inšpirovaný divadelnou hrou bratov Čapkovcov Zo života hmyzu a Kafkovou Premenou, prišli okrem režiséra uviesť aj herečka Kamila Magálová, producent a celoživotný spolupracovník J. Švankmajera Jaromír Kallista, koproducentky Zuzana Mistríková a Ľubica Orechovská (PubRes), ďalej kostýmová výtvarníčka Veronika Hrubá, strihač Jan Daňhel, kameraman Adam Oľha a výkonná producentka Lucie Kadeřávková.

Počas hodinovej diskusie s prvými divákmi filmu Jan Švankmajer objasnil viacero okolností, inšpirácií i ciest, ktoré k vzniku filmu viedli. Jednou z nich je používanie jeho obľúbenej metódy, ktorú pri filmovej tvorbe vďaka strihu používa často a rád. „Film je vytvorený ako koláž, to je metóda, ktorá otvára imaginatívnu rovinu filmu. Všetko, čo sa v nej objavuje: herci, objekty, zvieratá, elementy reality... je rovnako dôležité. Ponúka mnoho výkladov, neexistuje jedna správna autorizovaná interpretácia.“ Prečo bol film Hmyz nakrútený až takmer 50 rokov od vzniku námetu, vysvetlil takto: „Filmová poviedka na motívy bratov Čapkovcov vznikla začiatkom 70-tych rokov a podobne ako väčšina námetov a scenárov z týchto čias sa dočkala realizácie až po roku 1989. Zakázala ju cenzúra z ideologických dôvodov, tie dôvody samozrejme nemali žiadne racionálne odôvodnenie, asi preto, že cenzúra mala vždy väčšiu imagináciu ako ja.“ Na otázku, čím ho hmyz fascinuje a v čom je jeho prítomnosť vo filme dôležitá, Jan Švankmajer dodal: „Hmyz a zvieratá vôbec vnášajú do filmu živočíšnosť a istú spontaneitu, ktoré nie je možné kontrolovať a ovládať.“

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.