Muž vo vlaku (The Commuter)

muzvovlaku1Liam Neeson a Jaume Collet-Serra si zjavne sedia. Herecký veterán zo Severného Írska a španielsky režisér totiž počnúc rokom 2011 spoločne vyprodukovali už štyri filmy a ich sériu narušil pred dvoma rokmi iba žraločí thriller Smrtiaci príliv s Blake Lively. Ako dopadla zatiaľ ich posledná spolupráca, ktorá dostala názov Muž vo vlaku?

Cestovanie vlakom do práce sa stalo bežnou súčasťou života ľudí žijúcich vo veľkomestách. Inak na tom nie je ani šesťdesiatročný Michael MacCauley (Liam Neeson), pracujúci muzvovlaku2už desať rokov ako poisťovací agent. Rovných desať rokov sa preváža z domova do svojej kancelárie, no v jeden deň ho čaká nemilé prekvapenie v podobe vyhadzovu. Vo vlaku na ceste domov ho navyše čaká ďalšie prekvapenie. Prisadne si k nemu totiž neznáma žena (Vera Farmiga) a po krátkom nezáväznom rozhovore mu navrhne zdanlivo jednoduchú hypotetickú úlohu. Tá spočíva v tom, že má nájsť vo vlaku niekoho, kto tam nepatrí, pričom odmena za tento úkon má činiť rovných stotisíc dolárov.

Michael je z toho spočiatku, pochopiteľne, zmätený, no vzhľadom na horšiu finančnú situáciu a dve hypotéky na krku sa rozhodne prísť veci na koreň. Keď na oznámenom mieste skutočnemuzvovlaku3 nachádza zálohu za tento zvláštny kontrakt, nevedomky ho tým rovno aj príjme. A veľmi skoro sa na vlastnej koži dozvedá, že s ľuďmi, ktorí mu ho zadelili, sa neradno zahrávať. Neostáva mu tak nič iné, len sa pokúsiť uspieť v tejto záhadnej hre, kde ide nielen o čas, ale aj o život. Kto je ten záhadný cudzinec a prečo ho má vypátrať? Kto za tým všetkým vlastne stojí? Je náhoda, že sa to deje práve jemu? Film rozhodne zvláda klásť zaujímavé otázky, dokáže však v závere vytasiť aj s rovnako zaujímavými odpoveďami?

Tu to už nie je také jednoznačné. Jaume Collet-Serra si za posledné roky vybudoval povesť béčkového majstra napätia a jeho filmy sú často akousi variáciou na Alfreda Hitchcocka. muzvovlaku4Jeho hrdinami sú často ľudia, ktorí sa proti svojej vôli ocitajú v centre niečo väčšieho ako sú oni sami, alebo zdanlivo v bezvýchodiskovej situácii. Serra sa v týchto momentoch prejavuje ako špičkový remeselník a s thrillerovými prvkami pracuje na vysokej úrovni. Súčasne však platí, že zápletky jeho diel nijak zvlášť nevynikajú po intelektuálnej stránke a a už pri povrchných analýzach začínajú bežne dostávať trhliny. Inak tomu nie je ani v tomto prípade.

Samotná zápletka sa každopádne začína odvíjať zaujímavo. Vidíme koláž zo života bývalého policajta, po novom už poisťovacieho agenta a jeho každodennú rutinu. Pomalší úvod bližšie muzvovlaku5načrtne jeho rodiný život, či pravidelné cesty vlakom, počas ktorých nadväzuje kontakt s pravidelnými pasažiermi. Scenár si skrátka dáva načas, aby nič vyložene neuponáhľal a divák si k hlavnej postave vytvoril potrebné puto. A to sa mu skutočne darí bez akýchkoľvek ťažkostí. Problémy, nielen na plátne, ale aj scenáristicky sa začínajú odvíjať od chvíle, keď sa na scéne objaví prvá mŕtvola. Hra, ktorú hrajú zloduchovia je síce, na jednej strane, patrične rafinovaná, na tej druhej však až prekombinovaná a zo spätného pohľadu nedáva ani zďaleka dokonalý zmysel. A to ani z globálneho pohľadu, ani v menších detailoch. Načo robiť veci jednoducho, keď sa sa môžu diať komplikovane a tým pádom aj atraktívnejšie z pohľadu diváka...

Čo už. Lenže ako tu už odznelo, ani predošlé spoločné filmy tohto dua – najmä Prenasledovaný a Non-Stop (ktorého Muž vo vlaku pripomína konceptuálne zrejme najviac) sa nezaobišli bez podobných logických dier.muzvovlaku6 A v zásade to až tak neprekážalo. Muž vo vlaku, pravda, trochu stráca na tom, že ide iba o ďalšiu variáciu na to, čo sme už v podstate videli. Lenže Serra má remeslo i naďalej v malíčku a z jemne klaustrofobického prostredia vlaku dokáže ťažiť maximum. Dianie vo vagónoch má príjemný spád a poteší aj akcia, ktorá sympaticky pracuje s faktom, že ústredná postava je šesťdesiatnik. Nie sme tak svedkami žiadnych premrštených akčných scén a to ani v akcii telo na telo, kde postavy skôr efektne využívajú všetko čo majú po ruke. A to za asistencie rozumného strihu, z ktorého by si mali brať príklad režiséri typu Olivera Megatona (96 hodín: Odplata, 96 hodín: Zúčtovanie).

muzvovlaku7Štvrtá spolupráca Serru a Neesona sa teda zdanlivo javí ako najslabšia, ale i tak má čo ponúknuť. Ako sa nechal počuť jeden divák pri východe z kina, "úvod vraj nič moc, ale potom už veľmi dobré". Alebo niečo v tom zmysle. Bežný návštevník multiplexov sa teda zrejme bude baviť a pri podobnom type filmu je asi zbytočné žiadať viac.

muzvovlaku8Muž vo vlaku (The Commuter), USA/Veľká Británia, Francúzsko, 2018
Dĺžka: 104 minút
Réžia: Jaume Collet-Serra
Scenár: Philip de Blasi, Byron Willinger
Kamera: Paul Cameron
Strih: Nicolas De Toth
Hudba: Rogue Banos
Hrajú: Liam Neeson, Vera Farmiga, Sam Neill, Patrick Wilson, Elizabeth McGovern, Jonathan Banks, Killian Scott, Dean-Charles Chapman, Shazad Latif, Clara Llago, Florence Pugh, Andy Nyman, Letitia Weight, Roland Moller, Adam Nagaitis, Colin McFarlane a ďalší
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 18. januára 2018
Foto: Bontonfilm

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.