Tri billboardy kúsok za Ebbingom (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)

tri bilboardy1Britský scenárista, divadelný a filmový režisér írskeho pôvodu Martin McDonagh patrí k hŕstke skutočne kultových tvorcov súčasnosti. Tento status si na poli kinematografie vyslúžil vďaka tomu, že dokáže šikovne kombinovať svižnú akciu, drsné gangsterské hlášky a cynický humor. Od Quentina Tarantina ho odlišuje menší dôraz na postmoderný štýl, čiže jeho diela sa nesnažia priamo odkazovať na staršie filmové kúsky, ale sú takpovediac závislé iba samy na sebe a svojej kvalite.

McDonagh má taktiež šťastie v tom, že nikdy svoje publikum nesklamal a prerazil už tri bilboardy2dlhometrážnym debutom V Bruggách (2008).  Iba o niečo menšie nadšenie vyvolala snímka Sedem psychopatov o štyri roky neskôr, ale tá zase ponúkla množstvo hviezd, respektíve sedem známych mien v hlavných úlohách. Pri jeho novinke Tri billboardy kúsok za Ebbingom môžeme s pokojným svedomím, symbolicky aj s odkazom na jej názov, skonštatovať, že platí do tretice všetko dobré. Pravdou je, že McDonagh v tomto diele definitívne dozrel a ocitol sa na umeleckom vrchole kariéry. A to sa bude v budúcnosti prekonávať len ťažko.

Mildred Hayes (Francis McDormand, prvé štyri písmená zhodné s priezviskom režiséra sú určite iba náhodou) trpí po nevyriešenom znásilnení a následnej smrti svojej dcéry. Miestna tri bilboardy3polícia síce vyšetruje hrdelný zločin priebežne  počas siedmich mesiacov, zatiaľ však neúspešne a nič nenasvedčuje tomu, že by sa prípad bez akýchkoľvek stôp vyriešil zázračným priznaním páchateľa. Mildred tak dostane nápad zaplatiť na jeden rok prenájom troch billboardov, s textom odkazujúcich na zdanlivú nečinnosť polície a najmä šerifa Willoughbyho (Woody Harrelson). Problém to nebude, nikto o podobnú službu nemal záujem od roku 1986. Šerif má pod sebou zopár svojráznych podriadených, vrátane rasistického, a v hrubom násilí sa vyžívajúceho, policajta Dixona (Sam Rockwell). Napínavá detektívka a pátranie po neznámom páchateľovi tak môže po mesiacoch tápania skutočne začať. Lenže, ona nezačne, pretože stopy stále nie je kde hľadať. Čo nastane po vylepení billboardov môžeme označiť skôr za vypustenie akéhosi džina hnevu a vzájomnej nevraživosti miestnych obyvateľov z fľaše s logom Ebbing. A za búranie žánrových konvencií a očakávaní publika.

Martin McDonagh totiž svoj film vybudoval na porušovaní žánrových pravidiel, respektíve kombinácii viacerých žánrov a práci v zámernom porušovaní diváckych očakávaní. Takýmto tri bilboardy4radikálnym spôsobom sa to autorovi nepodarilo ani v predchádzajúcich dvoch dielach. Tri billboardy totiž dokážu nečakane, priam až šokujúco, prekvapiť v ľubovoľnom momente, každej nasledujúcej scéne a nikdy nevieme, čo sa môže odohrať o niekoľko minút neskôr, tobôž vôbec tušiť, ako film skončí. Poskytne nám katarziu v podobe odkrytia identity vraha? Má zmysel podozrievať niektorú z hlavných či vedľajších postáv? McDonagh zavádza diváka aj samotným typologickým zaradením svojich postáv. Po ich počiatočnom „zaškatuľkovaní“ medzi kladných a záporných hrdinov však následne objavujeme ich ambivalentnosť a tým pádom aj spätosť s reálnym životom. I keď sa samotné narušenie rovnováhy vyvesením plagátov javí ako logický a ospravedlniteľný ťah rozčúlenej Mildred, scenár jej ďalšími činmi neposkytuje divácku pohodlnosť v podobe jednoznačného držania palcov hlavnej postave, akú poznáme z väčšiny komerčných detektívnych a kriminálnych diel.

Dej si neustále hľadá nové a nové netušené cestičky kam sa vydať. Tento smer je založený na logickom vývoji postáv a ich prehodnocovaní vlastných a cudzích činov a dlhodobo pestovanýchtri bilboardy5 vzťahov v meste. Film sa divákom nakoniec do pamäti zapíše viac ako cynická, zžieravá dráma s netriviálne podaným posolstvom, než ako suché pátranie po páchateľovi hrdelného zločinu. McDonagh sa pohráva aj s predávaním štafetového kolíka medzi postavami v zmysle ťahania deja vpred, pričom v jednom momente si dovolí urobiť skutočne nepredvídateľný zlom. Každá akcia tu vyvoláva reakciu a táto reakcia sa stáva príčinou ďalšej reakcie. Vtip je v tom, že postavy nereagujú podľa diváckych očakávaní, nakoniec však ich konanie v kontexte celku aj tak pôsobí maximálne logicky.

McDonagh si vypožičiava zo Siedmych psychopatov Sama Rockwella, ktorý je najväčším prekvapením filmu. Dôvod tkvie vo výborne napísanej postave a najväčšom vývojovom oblúku vtri bilboardy6 porovnaní s ostatnými. To však neznamená, že Francis McDormand alebo Woody Harrelson za ním zaostávajú. Oboch si spočiatku budete všímať viac a Woodymu Harrelsonovi patrí aj najsilnejšia scéna filmu. Dôkazom majstrovstva tvorcov je aj dokonalé využitie celého hereckého ansámblu, kedy majú svoju silnú chvíľku aj herci vo vedľajších úlohách ako Abbie Cornish (emotívne najvypätejšia scéna) alebo Peter Dinklage (najvtipnejšia hláška). Filmový rok 2018 nemohol začať v kinách kvalitnejším titulom.

tri bilboardy7Tri billboardy kúsok za Ebbingom (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) USA, 2017
Dĺžka: 115 minút
Scenár a réžia: Martin McDonagh
Kamera: Ben Davis
Strih: Jon Gregory
Hudba: Carter Burwell
Hrajú: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell, Abbie Cornish, Caleb Landry Jones, Peter Dinklage, John Hawkes, Lucas Hedges, Clarke Peters, Kerrxy Condon, Nick Searcy, Samara Weaving, Michael aaron Milligan, Kathryn Newton, Brendan Sexton, Sadrny Martin, Amanda Warren a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 18. januára 2018
Foto: CinemArt

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.