Sama nocou tmou (A Girl Walks Home Alone)

Nocou4 resizeCestu tohto distribučného hitu Sama nocou tmou odštartoval tohtoročný Festival iránskeho filmu v Prahe, uvedený na diaľku z USA  samotnou režisérkou Anou Lily Amirpour. Nadšené prijatie korunovala Cena divákov. Absolventka  kalifornskej filmovej školy UCLA, narodená v Anglicku, sa svojim debutom zaraďuje k výrazným postavám iránskeho exilového potenciálu.

Jeho filmovú štafetu nesie nesporne režisérka, fotografka a výtvarníčka Shirin Neshat, ktorej fascinujúci debut Ženy bez mužov z roku 2009 si naša distribúcia akosi nevšimla. Výnimočná multikultúrna vizualita jej inštalácií má v Ane Lily Nocou6 resizeAmirpour dôstojnú nástupkyňu. Všetko, čím okúzľuje čierno-biely sugestívny príbeh upírky v čádore je dokonalosť vizuálneho konceptu, striedajúceho magický detail s výtvarnými koncepciami priestoru, začlenenými do virtuózneho rytmu príbehu o morálnej vendete zhýralému svetu. Má príznačný názov Zlé mesto. Ovládajú ho drogy a peniaze. Dievča v pruhovanom tričku sa v temnej noci mení na trestajúce kladivo. Udiera všade tam, kde vládne zlo. Ušetrí len nevinných. Arash je syn otca narkomana, vydieraného bezohľadným dílerom. Ten je prvou obeťou krvavého útoku. Začne sa ako rafinovaná Nocou resizesexuálna hra až na to, že dílerov prst zostáva medzi ostrými zubami náruživej partnerky.
Režisérka sa v alchýmii svojho príbehu vyzná. S vyberanou chuťou dolaďuje jednotlivé situácie dráždivým podtónom mortálneho erosu a zľahka zabrúsi i do humoru. Stretnutie Arasha, prezlečeného za Draculu a upírky s nevinným pohľadom, je jedným z najpríťažlivejších chodov tejto gurmánskej večere. Ukľudňuje ju, zohrieva chladné upírie ruky a vedie do bezpečia. Daruje jej ukradnuté náušnice, ale najprv jej nežne prepichuje uši, netušiac, že odvrátená tvár len krotí svoj Nocou2 resizedentálny inštinkt. Jeho otec, blúzniaci o tom, že ich kocúr s uhrančivými očami je prevtelenie mŕtvej matky, nakoniec  skončí ako obeť skrytých vášní nežnej vraždiacej  krásky. Arash naloží do auta mačku i dievča a vydáva sa na cestu tmou.

 

Príbeh sa odohráva vo fiktívnom priestore, ktorý ničím nepripomína iránske urbanizačné reálie. Tie nahradzujú jednotlivé postavy, hovoriace farsí, podľa vyjadrenia domácich odborníkov, so zreteľným americkým akcentom. Z televíznych prijímačov zaznievajú rečnícke floskule politických moralizátorov, odťažité a prázdne ako všade na svete. V tejto prazvláštnej zmesi sa objavujú futuristické obrazy vrtných ropných veží, Nocou3 resizeako prazdroj vševládnuceho, plazivého zla. Iránsky kódex dobrých mravov pripomína scéna s polonahou predstaviteľkou bližšie neurčenej elity. Arash jej prichádza čosi opraviť a rozpačite sa pýta na rodičov. Chce vedieť, či im nevadí, že nechávajú dcéru samotnú v mužskej spoločnosti. Mladá žena nechápavo krúti hlavou.

 

Snaha hľadať v tejto postmodernej hre akékoľvek väzby na iránsky film je zbytočnou námahou. Ten dnešný sa pohybuje po úplne odlišných tematických i formálnych trajektóriách. Aj keď sa Nocou5 resizeinšpirácia upírskym westernom  nevylučuje, je za súčasnej situácie len veľmi ťažko predstaviteľná. Iránsky exil literárny, hudobný a filmový sa stáva  samostatnou kultúrnou entitou, reagujúcou s odstupom a umeleckou licenciou na voľné variácie a výpôžičky z bohatého  perského dedičstva. Ak z neho predsa tento film čosi evokuje, je to apokalyptický register šiítizmu s jeho víziou fatalistického konca v krvavom rúchu islámskeho martýra Hosejna, ktorý pred svojou hrdinskou smrťou povedal, že „osud nemôže poraziť prezieravosť“.  

 

Nocou7 resizeNa záver ešte pár slov k názvu filmu. Je všetko iné, len nie prijateľným riešením pri hľadaní zodpovedajúceho prekladu. „Dievča ide nocou  samé domov", ponúka množstvo variánt, ale chce to maličkosť, trochu premýšľať. Otrocký preklad z českej verzie Sama nocí tmou je úsmevným amaterizmom, za ktorý by sa mal ktosi zodovedať. Rozhodnutie  distribuovať tento film v našich kinách je však rozhodne pozitívnym krokom aj s rizikom toho, že pre mnohých ostane len extravagantnou strašidelnou historkou.

 

Nocou9 resizeSama nocou tmou (A Girl Walks Home Alone at Night), USA, 2014
Scenár a réžia: Ana Lily Amirpour
Kamera: Lyle Vincent
Strih: Alex O´Flinn
Hrajú: Sheila Vand, Arash Marandi, Mozhan Marno, Dominic Rains, Marshall Manesh,
Rome Shadanloo, Milad Eghbali, Reza Sixo Safai a ďalší
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 9. apríla 2015
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.