Focus

Focus4 resizeRežisérske duo Glenn Ficarra a John Requa po komédiách Bláznivá, hlúpa láska, či I love you Phillip Morris stavili v najnovšej spoločnej snímke na žánrovú zmes krimi, drámy, romance a komédie. Výsledkom ich spoločného scenáristicko - režijného snaženia je film Focus. Ten stavia predovšetkým na popularite hlavného predstaviteľa Willa Smitha (Nicky), ktorý je stále vo výbornej forme, kráse mladej herečky Margot Robbie (Jess) známej z filmu Vlk z Wall Street, efektne prešpekulovaných podvodoch, atraktívnom prostredí zločinu, peňazí a osudovej láske.

Autori sa usilujú zobraziť príbeh malého veľkého podfukára, talentovaného zlodeja Nickyho a jeho partnerky Jess. Ich vzťahové patálie sa prelínajú s podružným dejovým motívom. Tým je veľký podfuk, do ktorého sa Nicky púšťa bez toho, Focus6 resizeaby vedel o úmysloch svojej už bývalej milenky Jess. Dvojica sa stretáva po troch rokoch v Buenos Aires a čoraz hlbšie sa zamotáva do šlamastík, klamstiev, žiarlivosti, pretvárok a vzájomnej lásky. Úsilie priniesť dravý sexy príbeh dvoch “dokonalých” hrdinov má však viacero kameňov, na ktorých si rozbíja hlavu. Azda najväčším balvanom je scenáristická nešikovnosť, z čoho vyplývajú nevierohodné vzťahy, vykonštruovaná zápletka, často polopatisticky doslovné vysvetlenia neuveriteľne „geniálnych“ podvodov hlavného hrdinu prostredníctvom retrospektív.

Focus9 resizeFilm sa vo všetkých smeroch približuje ku klišé, recykluje prvky stokrát videné, vykráda a stavia vlastnú mohylu gýču. Od presladenej ľúbostnej línie, pokračuje prostrediami (dostihy, preteky, kasína, drahé hotely) a pohybom hrdinov na tenkom ľade zločinu, cez silné a nekompromisné charaktery s tajomstvom (kiež by im to bolo vyšlo) až po trápnu a vykonštruovanú pointu, či patetické snahy o poľudštenie hlavného hrdinu. O ponor do jeho vnútra sa snaží prostredníctvom historky “Ako som prišiel k prezývke Mäkkýš”, ktorú zákonite musí vyvrátiť záverečným hrdinstvom.

Focus12 resizeSnímka je dramaturgicky nevyvážená, najmä v prvej tretine prevládajú scény, ktoré okrem popisnej funkcie nemajú takmer žiadny hlbší význam. V druhej polovici sme zase svedkami nudných mileneckých naťahovačiek, ktorých koniec vopred tušíme. Zákulisné obrazy Nickyho sveta sú efektné, no v kontexte deja absolútne nepotrebné. Príbeh sa v istom momente, síce úmyselne, no absolútne nepresvedčivo (rozchod je zámienkou, aby sme sa mohli preniesť v čase a zároveň slúži ako dramatizačný prostriedok), láme a odrazu akoby sme pozerali na celkom iný film. Akoby zatvoril dvere za tým, čím nás obťažoval v prvej polovici a načína celkom nový motív - podfuk v Focus3 resizeBuenos Aires. Jediným spojovníkom (okrem vedľajšej postavy Farhada) je ľúbostný motív a opätovné stretnutie milencov. Motivácie hlavného hrdinu krívajú takmer po celý čas, tvorcom sa prílišná snaha o prekvapivé zvraty, či rafinovanosť Nickyho dokonale prešpekulovaných plánov, vymkýna z rúk. Jednotlivé zlomy sú umelo vykalkulované, nevychádzajú prirodzene z deja. Scenáristi manipulujú so svojimi postavami násilne, nedovolia im ožiť či niesť svoj príbeh. Divákovi tak znemožnia stotožniť sa s dejom, ktorý pohlcuje bábky tancujúce akýsi prapodivne neurotický tanec. Film navyše v mnohých momentoch Focus8 resizeintelektuálne podceňuje svojho divák, jednoducho prídeme na podraz a len tak toto divadielko “nezhltneme“.

Tvorcovia pracujú s prvkami (sexi tváre, efektné scény lahodiace zmyslom, gýčovou estetikou a k tej neodmysliteľne patrí odhalená hruď), ktoré odpútavajú pozornosť diváka od toho, aby si v konečnom dôsledku uvedomil jeho plytkosť a lacnú snahu opantať zmysly. Focus nefunguje v zobrazovaní sveta kriminálnikov, ako sa to darí Scorsessemu vo Vlkovi z Wall Street, pretože kĺže po povrchu a nedokáže sústredene rozvíjať jeden dejový motív. Dej sa rozuteká na všetky strany a pod Focus5 resizenablýskaným obalom sa skrýva scvrknutá myšlienka. Nickyho a Jessin priestor je síce precízne vystavaný, zakladá si na detailoch, no postráda hĺbku, ktorá by mu prepáčila povrchnú snahu zaujať atraktívnymi hereckými predstaviteľmi, akciou, slepými dejovými líniami, lacným budovaním napätia, klišéovitým ľúbostným motívom, či populárnou hudbou, ktorá diváka aspoň trochu preberie. Focus je absolútne vlažný v emóciách, je podpriemernou jednohubkou a pravdepodobne nezaujme ani cieľovú kategóriu divákov s väčšinovým vkusom, či sklonom k lacnej a efektnej zábave. Ani s vekom rastúci sexepil Willa Smitha, či prirodzený prejav mladej Margot Robbie, nedokážu pomôcť filmu postúpiť aspoň o latku vyššie.

Focus resize 

Focus, USA, 2015
Dĺžka: 105 minút
Scenár a réžia: Glenn Ficarra, John Requa
Kamera: Xavier Pérez Grobet
Strih: Jan Kovac
Hudba: Nick Urata
Hrajú: Margot Robbie, Will Smith, B.D. Wong, Rodrigo Santoro, Gerald McRaney, Adrian Martinez, Dominic Fumusa, Robert Taylor, Stephanie Honoré, David Jensen, Griff Furst, Han Soto a ďalší.
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 26. februára 2015
Foto: Continental film

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.