Mami! (Mommy!)

Mami9 resizeKanadský herec a režisér Xavier Dolan (1989), zázračné dieťa kanadského filmu, sa narodil Quebecku. Dieťa herca a speváka egyptského pôvodu a učiteľky začínal ako detský herec. Zaujal snímkou Zabil som svoju matku (2009) a za film Mami! uvedený na vlaňajšom Canneskom filmovom festivalu získal ex aequo s filmom Zbohom reč Jeana - Luca Godarda Cenu poroty.

Mnohí na festivale v Cannes pokladali snímku za vrcholné dielo vlaňajšieho ročníka, dopriali a predpovedali mu Zlatú palmu, lenže ostalo len pri zbožnom želaní. Ťažko povedať, či právom alebo neprávom, rozhodne to bol film, o ktorom Mami2 resizesa najviac hovorilo a bol jedným z najambicióznejších projektov na festivale. Talentovaný 26-ročný režisér sa objavil vo filme už vo dvanástich rokoch. Hlavnú úlohu si zahral v roku 2001 v dobrodružnej komédii Tajná pevnosť. Potom nasledovali snímky Miroirs d´été (2006) a Mučedníci (2008). V roku 2009 režíroval a zároveň si zahral hlavnú úlohu tak trochu v autobiografickom filme Zabil som svoju matku a okamžite na seba výrazne upozornil. Získal zaň na festivale vo Vancouveri cenu Najlepší kanadský celovečerný film. Snímku uviedli aj v Cannes v súťaži Istý pohľad (Certain regards). Od prvého filmu o matke k druhému ubehlo šesť rokov, ale mladý ambiciózny režisér nezaháľal, nakrútil  drámu o priateľstve a láske Imaginárne lásky (2010), romantický príbeh Lawrence Anyways (2012) a Tom na farme (2012). Povrávalo sa, že kvôli Mami! sa tento mladý a výbušný tvorca pochytil s umeleckým riaditeľom festivalu Mami3 resizeThierrym Frémauxom, lebo vyhlásil, že keď teraz nebude v hlavnej súťaži tak radšej nikde. Ak je to pravda (všeličo sa kvôli propagácii pohovorí) tak mu Frémaux tú drzosť odpustil a vyhovel mu. Zrejme vedel prečo. “V období keď som nakrúcal film Zabil som svoju matku som si myslel, že som ju chcel potrestať. Môj vzťah k matke v prvom filme je realistický, v druhom fiktívny. Moja mama je totiž úplne iná osoba ako hrdinka filmu Diana. Vlastne ja stále hľadám miesto svojej matky v mojom živote a v živote vôbec “, povedal Dolan na tlačovej besede na margo svojej snímky Mami!  

Film je príbehom dospievajúceho Steva (Antoine Olivier Pilon), ktorý má poruchu pozornosti spojenú s hyperaktivitou Mami6.jpgt resize(diagnóza ADHD) a jeho komplikovanom vzťahu s matkou Dianou (Anne Dorval) a vôbec včlenenia sa ako-tak do spoločnosti. V expozícii sme svedkami autohavárie hlavnej hrdinky Diany, ktorá, našťastie, rozbila len auto. Trochu exaltovaná matka sa však v zapätí musí dostaviť do ústavu kde ju čaká menší šok – syna práve vyhodili lebo podpálil jedáleň a ohrozil život jedného chlapca, ktorého čakajú trvaLé následky. Napriek odporúčaniu odborníčky, aby dieťa umiestnila do ďalšieho prísnejšieho ústavu, tvrdohlavo matka trvá na tom, že ho dokáže zvládnuť, neberúc do úvahy jeho neustále excesy. Dokonca si trúfa popasovať sa aj so zvládnutím školy. Pre túto tvrdohlavosť a neochotu dať si poradiť nemá inú možnosť, ako vziať chlapca domov a kolotoč násilia, škandálov a beznádeje sa môže roztočiť na plné obrátky. Steve ohrozuje okolie, seba samého, ale najmä matku, ktorá sa mu snaží všemožne pomôcť. Mami7 resizeOvdovelá Diane, neustále bojujúca s nedostatkom financií, sa snaží s chlapcom ako- tak prežiť. Trochu veselosti, ak sa tak dá nazvať, do tohto nekonvenčného vzťahu (chlapec hovorí s matkou ako posledný kočiš) vnesie susedka Kyla (Suzanne Clément), ktorá sa kvôli koktaniu nemôže vrátiť k svojmu povolaniu učiteľky. Tajomstvom zahalená Kyla si so Stevom porozumie, začína ho učiť a pripravovať na skúšky. Traja ústrední hrdinovia sú však všetci na poľutovanie – Diana sa dlho nedokáže zmieriť s tým, že má chorého syna, chlapec je nezvládnuteľný a Kyla sa zasa do rodiny pripletie asi preto, že sa vlastnej domácnosti cíti nesvoja. Nevieme akú traumu zažila, jedno je isté doma kokce, jej vzťah s manželom a dcérou je Mami5 resizečudný, nepochopiteľný, no v spoločnosti Diane a Steva hovorí plynne a cíti sa dobre. Nedozvieme sa prečo, režisér sa to nenamáha ani vysvetliť, ponecháva rozhodnutie na diváka, ktorému nevychádza nič múdrejšie, ako to, že v tej rodine sa asi udiala nejaká tragédia, s ktorou s Kyla nedokáže vyrovnať. Náhradou za príkorie je jej zrejme Steve. Chlapec je nevyspytateľný, narobí matke dosť nepríjemnosti, ale má ju rád, ubližovanie vychádza len z jeho mentálnej lability, nemôže za to. Je to chorý človek. Horšie sa už s týmto faktom zmieruje Diane, ktorá svojho syna napriek trápeniu nadovšetko miluje.

Mami10 resizeSnímka hovorí v podstate o láske a jej hraniciach. A podľa mojej mienky predovšetkým o zodpovednosti. O zodpovednosti za seba, za svoje činy a v neposlednom rade za činy a život svojich najbližších. V živote každého človeka nastane v hraničných situáciách možnosť rozhodnutia, možnosť, ktorou cestou sa vybrať. Nesprávne rozhodnutia končia tragédiou, správne, i keď zdanlivo kruté, môžu ešte veľa napraviť a zachrániť. Na takéto rázcestie sa dostane aj Diana, u ktorej, buď prevládnu city alebo zvíťazí  rozum. Či sa rozhodla správne je diskutabilné...

Film je však  predovšetkým originálny, svojsky a priniesol do kinematografie nový svieži vietor. Už len samotná froma je unikátna. Dolan realizoval snímku vo formáte 1:1, teda do štvorca, namiesto zaužívaného 16:9. To mu dovolilo detailne snímať tváre, mimiku, vnútorné rozpoloženie hrdinov. Formát 1:1 sa však miestami mení do normálu, a to v okamihoch, keď hrdinovia zažívajú momenty šťastia. Potom sa opäť vráti do Mami8 resizekrutej reality. Dolan presne vie kedy treba po krikoch a vypätých situáciách obraz roztvoriť do normálnej šírky, aby si divák trochu vydýchol a mohol peripetie tohto vzťahu opäť naplno vnímať a sledovať. To všetko by sa však nebolo nič platné bez vynikajúcich hereckých výkonov hlavných predstaviteľov. Anne Dorval a Suzanne Clément patria v Kanade k renomovaným herečkám a že prijali úlohu v tomto filme tiež svedčí o Dolanovom talente. Anne Dorval vynikajúco rozohrala širokú škálu svojho hereckého registra na zobrazenie rozporuplnej, ale ráznej, svojim spôsobom tiež nevypočitateľnej, no milujúcej matky, a to s nadhľadom a s citom pre mieru. Suzanne Clément ako Kyla jej mimoriadne dobre nahrávala a zdôraznila najmä handikap svojej postavy, jej plachosť, ale aj mimoriadnu citlivosť a porozumenie pre problémy priateľov. Boli by sme nepravodliví keby sme vychválili len herečky a nevšimli si, že pri nich zažiaril aj Antoine-Olivier Pilon. Zaujal nielen zjavom, ale aj brilantným Mami4 resizea expresívnym hereckým prejavom. Jeho Steve je raz vzdorovitý, inokedy nevyberane nadáva, provokuje, je drzý, správa sa nevypočitateľne, ale vie byť (nie často) aj milý, pozorný a chápavý. Prosto mladý Pilon zahral agresívitou postihnutého  človeka s poruchou sústredenia na výbornú. Zmienku si zaslúži aj precízna a detailná kamera Andrého Turpina, okrem réžie aj vynikajúci strih Xaviera Dolana (je režisérom, scenáristom, strihačom a i producentom filmu zároveň). A ten, kto má rád dobrú muziku nebude chýbať ani soundtrack so Céline Dion.

Mami! je výnimočný film, precízna dráma talentovaného kanadského tvorcu, ktorá si zaslúži  mimoriadnu pozornosť. Nie vždy sa totiž stretneme s tak invenčným a originálnym režisérom. Nakoniec na to, aby niekto dokázal hovoriť o smutných veciach s humorom, nadhľadom a trochu aj bláznivo, nejde bez veľkej dávky talentu. A ten Dolanovi nechýba.

Mami resizeMami! (Mommy!), Kanada, 2014
Dĺžka:139 minút
Scenár, réžia, produkcia a strih: Xavier Dolan
Kamera: André Turpin
Hudba: Noia
Hrajú: Anne Dorval, Antoine-Olivier Pilon, Suzanne Clément, Patrick Huard, Alexandre Goyette, Michele Lituac, Isabelle Nélisse, Pierre-Yves Cardinal, Viviane Pascal, Natalie Hamel-Roy, Vincent Fafard a ďalší.
Premiéra v SR: 22. januára 2015
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.