ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Júnové číslo mesačníka Film.sk

obalka fsk 06 14 resizeTémou aktuálneho čísla Film.sk sú nové spôsoby distribúcie filmov aj v slovenskom teritóriu. Jedným z nich sú internetové VoD platformy, vďaka ktorým je možné udržiavať kontakt s divákom. Júnové číslo predstavuje aj dva nové slovenské filmy. Debut mladého režiséra Csabu Molnára Dobrý človek, ktorý nakrútil ako bakalársky film, a novú snímku skúseného režiséra Miloslava Luthera Krok do tmy.

Profesiu zvukárov odhaľuje Film.sk v rozhovore so zvukovým majstrom Petrom Mojžišom, ktorý má  bohatú a pestrú filmografiu. Tvorí ju niekoľko desiatok televíznych programov, inscenácií a filmov. Peter Mojžiš je dlhoročným spolupracovníkom režiséra Martina Šulíka, za zvuk k viacerým jeho filmom bol aj ocenený. V rozhovore hovorí o svojej tvorbe, o úskaliach zvukovej práce, o vzťahu zvuku a hudby, ale aj o tom, že byť zvukárom je umenie, nie remeslo. O svojich nových filmoch rozprávajú aj ďalší dvaja tvorcovia.

Miloslav Luther predstavuje autorské zámery a pozadie vzniku svojho filmu Krok do tmy, ktorý voľne nakrútil podľa novely Alfonza Bednára Rozostavaný dom. Je to historická dráma z obdobia Slovenského národného povstania a 50. rokov, ktorá sa však svojou výpoveďou o láske, narušených vzťahoch a morálnej kríze ľudí, dotýka aj problémov súčasníkov. S neošúchaným pohľadom mladého filmára sa diváci môžu v kinách konfrontovať v snímke Dobrý človek v réžii Csabu Molnára, ktorý ho nakrútil ako svoj bakalársky film na bratislavskej Vysokej školy múzických umení. Ide o príbeh mladého inštalatéra s bezproblémovým životom, ktorý sa mu zmení vo chvíli, keď ho zrazí auto. V sne sa mu totiž zjaví anjel a pod podmienkou, že sa mu za tri dni podarí zlepšiť život minimálne trom ľuďom, mu dá druhú šancu na život. Podľa režiséra je však vo filme viacero motívov. Sám hovorí, že „keď človek píše svoje prvé filmy, vždy chce do nich dať všetky svoje veľkolepé múdre myšlienky naraz“.

Téma júnového čísla je mimoriadne aktuálna. Výstižne ju charakterizuje už titulok „Nie všetky cesty k filmom vedú do kina“. Čitateľom približuje VoD platformy, ktoré používateľom internetu alebo televízie umožňujú sledovať film podľa vlastného výberu z ponukového zoznamu. Film.sk informuje aj o pripravovanom internetovom VoD portáli Kinocola, ktorý sa má špecializovať na slovenské a české filmy. Problematikou distribúcie sa zaoberá aj rubrika Aktuálne. Kladie si otázku, aký výsledok priniesla paralelná distribúcia poviedkového filmu desiatich režisérov Slovensko 2.0, ktorý hneď po premiére v kinách bol uvedený na televíznej obrazovke, sprístupnený prostredníctvom siete Piano i na DVD nosiči.

Recenzie v júnovom čísle reflektujú dva filmy. Snímka sicílskeho rodáka Roberta Andóa Nech žije sloboda! je adaptáciou jeho vlastnej knihy, kde spojil svoju filmársku vášeň s literárnymi skúsenosťami. Snímka patrí k menej náročným dielam a za jej revolučne znejúcim názvom sa skrýva jednoduchý, až hollywoodsky príbeh dvoch bratov, ktorí si vymenia úlohy. Druhým filmom je švédska adaptácia rovnomennej knihy Jonasa Jonassona Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol v réžii Felixa Herngrena. Kniha sa po vydaní stala svetoznámym bestsellerom. Jeho hlavným hrdinom je oslávenec v úctyhodnom veku, ktorý sa rozhodne dať zbohom svojmu nudnému životu v starobinci. V knižnom vydaní je jeho príbeh však o čosi lepší, pretože pokus nahustiť knihu plnú faktov do necelých dvoch hodín filmového rozprávania je vždy trochu riskantný.

V rubrike Ohlasy sa Film.sk vracia na dve podnetné zahraničné filmové podujatia. Na MFF Cannes a jeho filmový trh Marché du film, ktorý patrí k najväčším na svete. Slovensko na ňom malo svoje tradičné zastúpenie v podobe Česko-slovenského pavilónu už po jedenástykrát. Časopis prináša aj prehliadku českých, slovenských a poľských filmov Kino na hranici v Českom Těšíne a poľskom Cieszyne s neporovnateľne skromnejším charakterom, no príjemnou atmosférou. Z pripravovaných podujatí mesačník okrem tradičnej prehľadovej rubriky Kalendárium s podujatiami na Slovensku i so slovenským filmom v zahraničí širšie informuje o blížiacich sa festivaloch Art Film Fest a Fest Anča.

Svoje tradičné miesto má aj seriál Svet spravodajského filmu s upozornením na filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3. V pravidelných rubrikách si záujemcovia v júni prečítajú aj to, na čom pracujú režisér Juraj Nvota, dokumentaristka Paula Ďurinová a režisér Lukáš Hanulák.

Share/Save/Bookmark