Nymfomanka II. (Nymphomaniac: Volume 2)

Nymfomanka 3 resize - kópiaAby sme nedajbože nezabudli opätovne nás, tak ako pred prvým dielom, upozorní oznam, že ide o cenzurovanú a skrátenú verziu filmu Nymfomanka II., síce so súhlasom Larsa von Triera, ale nie s jeho podielom. (Na Berlinale sa premietne v neskrátenej verzii). Nie je podstatné, čo sa vystrihalo, ale skôr, čo sa podarilo dopovedať z veľasľubnej prvej časti filmu.

Bez veľkých  úvah je jasné, že v prvá časť je vtipnejšia, okorenená mnohými filmárskymi fortieľmi a navyše tvorca má nad témou väčší nadhľad. Druhá je skôr klasickým rozprávaním, žiaľ, nudnejším. No zároveň je neodškriepiteľné, že jedna bez druhej nemá zmysel. Keď nevidíte obidve časti, neviete, čo chcel básnik povedať. V Česku boli šikovnejší a filmy mali premiéru v krátkom časovom rozpätí, na Slovensku to trvalo dlhšie (mesiac), čo nebolo najrozumnejšie rozhodnutie. Najlepšie by bolo vidieť ich spolu, ale kto by vydržal v kine vyše štyroch hodín. Totiž, čo  Lars von Trier v prvej rozohrá v druhej dovysvetľuje. Veľké avizované sexuálne orgie sa nekonajú i keď je ho neúrekom. Od normálnej Nymfomanka 7 resize - kópiasúlože (tej je najmenej) až po sadomasochizmus, homosexualitu a pedofíliu. Toľko propagovaný sex Joe (spoľahlivá Charlotte Gainsbourg) s dvomi černochmi je skôr nudný, povedala by som až neerotický, dokonca smiešny. O to viac je však sadomasochistických scén. V encyklopédii sa píše: „Sadomasochizmus je uprednostňovanie sexuálnej aktivity, ktorá zahŕňa vyvolávanie bolesti, ponižovanie alebo sputnanie.“ A Joe je sadistickým pánom K (vynikajúci Jamie Bell), ktorý jej hovorí Fido (pacientky mu nechýbajú, je ich dosť) sputnaná, ponížená, dobitá do krvi, ale spokojná. Nakoniec podľahne aj lesbickému vzťahu, veď musí vyskúšať všetko. Nedajte sa však zmiasť nie je to film o sexuálnych zvrátenostiach aj keď sa ukážu všetky, ale ďalšia variácia na obľúbenú tému Von Triera: hľadanie hranice medzi dobrom a zlom a vŕtanie sa v spletitých hlbinách ľudskej duše. Nechce to byť kritika len konštatovanie, veď aj dobrý spisovateľ sa drží jednej témy. Reklama a rozruch okolo filmu poslúžili len na propagáciu režiséra, ktorý rád na seba upozorňuje. Mimochodom zbytočne, nikto jeho NYmfomanka 6 resize - kópianesporný talent nespochybňuje. To, že si o ňom istá puritánskejšia časť obecenstva myslí, že je nemravník a blázon, mu nemôže ublížiť.

 

Pozrime sa však trochu podrobnejšie, čo sa nám snaží vsugerovať. V prvom diele nás navnadí, že hrdinka je komplikovaná osobnosť, ktorej pohnútky len tak ľahko neodhadneme, Uvažujeme, či to mohla spôsobiť nejaká trauma z detstva, možno odhalíme, že to bol nezdraví vzťah s otcom alebo iná traumatizujúca okolnosť. Nakoniec sa nič z toho nepotvrdí. Zažila len ako dieťa spontánne sexuálne uspokojenie, ktoré ju vynieslo do nebies a viac sa nedostavilo. S nikým ani s jediným milovaným mužom, ani s ďalšími milencami. Prekliatie Joe je vrodená nymfománia, nepekný žart genetiky, s ktorým celý život zápasí. Je to abnormalita, ak chcete choroba. Trpia a trpeli Nymfomanka 2 resize - kópiaňou mnohé známe osobnosti (aj muži). Prvou najznámejšou nymfomankou bola predsa už Valeria Messalina, tretia manželka rímskeho cisára Claudia. Pre nedosiahnuteľnosť rozkoše si Joe zničí vzťah s mužom svojho života Jerômom (výborný Shia LaBeouf), riskuje stratu jediného syna, zamestnanie a dá sa na nebezpečné chodníčky. A svoju tragédiu vyrozpráva v ôsmich kapitolách starému mládencovi Seligmanovi (presvedčivý Stellan Skarsgård), ktorý ju nájde dobitú na dvore. Joe sa obviňuje, Seligman jej to vyhovára, snaží sa ju ospravedlniť. Kým v prvej časti je muž len pasívnym poslucháčom, v druhej on posúva dej a navyše odhalí svoju slabinu. Napriek tomu sa zdá sa, že si títo dvaja Nymfomanka 4 resize - kópiarozumejú, Joe v ňom vidí jediného priateľa, ktorého má. No a práve na tomto vzťahu sa odhalí tragika a absurdita komunikácie medzi mužom a ženou, samozrejme, ako vždy u Larsa von Trira, rafinovane. Toto vie. Perfekcionista Von Trier bol navyše tentoraz zbytočne dôsledný v tom zmysle, že keď sa na začiatku filmu alebo neskôr zatlčie klinec, na záver sa naň musí zavesiť aspoň kabát. Urobil to presne podľa muštry, no tentoraz mohol porušiť pravidlo. Záverečná "facka" bola zbytočná a priam bolela.

 

Nymfomanka 5 resize - kópiaAby svoje rozjímanie o skrytých vášňach ľudského vnútra, dobra a zla v každom človeku a tiež o tom, že o svojom živote, napriek nepriazni osudu, rozhodujeme sami, dobre zaklincoval, uchýlil sa aj k citácii zo svojich filmov. Načrel dosť hlboko do Ancikrista, dačo prekuklo aj zo snímky Prelomiť vlny, trochu aj z Dogville a Kráľovstva. Seba vykrádať môže, nikto mu to nemôže zazlievať. K Bachovi a Rammsteinovi pridal ešte, ak som dobre počula, Wagnera, Händla a Mozarta. Nechýbalo ani filozofovanie o náboženstve, cirkvi, hriechu a šťastí. Náboženské motívy, hudba, sexuálne deviácie, sú nakoniec základným pôdorysom všetkých jeho filmov. Raz jemne a organicky splynú s rozprávaním, inokedy trochu (ako aj v tomto prípade) zbytočne vyčnievajú. Von Trier rád pracuje s metaforami, podobenstvami, ale v druhom diele je ich menej akoby sme od neho očakávali. Skôr sa uchýlil ku klasickému rozprávačskému štýlu a nebol by to on keby nepridal aj svoju obľúbenú smršť symboliky.

 

Nymfomanka 22 resizeMôžete si však o Nymfomanke myslieť čo len chcete, môže sa vám páčiť, môžete ju odsudzovať. Môžete si položiť oprávnenú otázku, načo je nám takýto film? Je nutné sa zaoberať zvrátenosťami, ku ktorým nymfománia patrí? Asi áno. Neželám si záplavu takýchto tém, no z času na čas si treba pripomenúť, že aj takýto ľudia medzi nami žijú a majú so sebou veľké starosti. A k tomu by sme ľahostajní byť nemali. Nie je to obhajoba abnormalít, len suché konštatovanie. Je však nutné dodať, že film nevyniesol na povrch nijaké mimoriadne tabu, hranicu sexuality k pornu neprekročil. No na príklade surového a lascívneho príbehu hľadá odpovede na hľadanie zmyslu ľudskej existencie, dôstojnosti a šťastia. Nymfomanka je koncipovaná tak, že prechádza z úsmevného úvodu do tragédie a smútku. Či to bolo šťastné rozhodnutie o tom možno polemizovať. Nie je to film bez chýb (niektoré nedokončené motívy a vzťahy), ale aj tak stojí na jednej z najvyšších priečok tvorby Larsa von Triera. Už samotný fakt, že je naň toľko protichodných názorov hovorí v jeho prospech. Prosto pán režisér opäť vstúpil do osieho hniezda.

 

Nymfomanka resizeNymfomanka II. (Nymphomaniac: Volume 2), Dánsko, Nemecko, Francúzsko, Belgicko, Veľká Británia, 2013
Dĺžka: 123 minút
Réžia: Lars von Trier
Scenár: Lars von Trier
Kamera: Manuel Alberto Claro
Strih: Molly Malene Stensgaard
Hrajú: Charlotte Gainsbourg, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Willem Dafoe, Jamie Bell, Connie Nielsen, Mia Goth, Sophie Kennedy Clark, Christian Slater, Uma Thurman, Udo Kier, Jesper Christensen, Jens Albinus, Caroline Goodall, Jean-Marc Barr, Kate Ashfield, Nicolas Bro, Saskia Reeves, Michael Pas
Premiéra v SR: 6. februára 2014
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.