Madam slúžka (Madame)

Vianočný čas je totiž aj o snívaní o svetských veciach, ako napríklad šťastná a naplnená láska. Najklasickejšou a najobľúbenejšou kinematografickou vianočnou variáciou na tému láska je príbeh o Popoluške. Ten sa dá vyrozprávať Sluzka10 resizeskutočne rôznymi veľmi odlišnými a neobvyklými spôsobmi, pričom kostra príbehu musí ostať stále zachovaná. Ako sa stalo aj v prípade francúzskeho filmu s hviezdnym obsadením so slovenským distribučným názvom Madam slúžka.

Zabudnime však tentokrát na príbeh mladej krásnej dievčiny, čakajúcej na svojho krásneho princa na bielom koni. Dosaďme si do úlohy Popolušky „maskota almodovaroviek“ Rossy De Palmu, herečku v stredných rokoch s nezabudnuteľnou tvárou a prenesme sa z rozprávky do doby Brexitu a do súčasného moderného Paríža medzi tamojšiu smotánku. Hlavnou postavou je bohatá Američanka Anne, žena okolo päťdesiatky, žijúca v relatívne šťastnom, ale už pomerne vychladnutom Sluzka2 resizemanželstve so sympatickým Bobom. Tí sa presťahujú práve kvôli túžbe po novej iskre do svetovej metropoly lásky aj so svojim verným služobníctvom, vrátane dlhoročnej pomocníčky Márie. Anne usporiada pre rodinu a niekoľkých bohatých známych slávnostnú večeru. Hostí však má prísť trinásť, čo nekorešponduje s Anninou poverčivosťou, a tak sa rozhodne zasadiť za stôl práve Máriu. Jej úloha je jednoduchá. Príliš nerozprávať, neusmievať sa alebo najlepšie neprejavovať sa vôbec. Ako to už v živote chodí, nič nikdy nejde presne podľa našich plánov a situácia sa za stolom riadne skomplikuje. Tou komplikáciou sa stáva, ako sa dá ľahko vytušiť, nečakaná náklonnosť jedného z „princov“ za stolom. Veď prečo aj nie, Sluzka8 resizekeď je Mária predstavená ako španielska šľachtičná. Divoká hra s nepredvídateľným priebehom sa tak môže začať.

Nebudem chodiť dlho okolo horúcej kaše a hneď skonštatujem, že kúzlo Madam slúžky tkvie práve v netradičnom poňatí klasickej látky. Zasadenie do súčasnosti a reálneho sveta bolo síce príznačné aj pre legendárnu Pretty Woman, Amanda Sthers vo svojej verzii preukázala ešte viac odvahy a najmä zmysel pre realitu ako Gary Marschall. Tam, kde sa Pretty Woman musela držať osvedčených klišé, prináša režisérka skutočné zmeny. Rozhodnutie spraviť ústrednými postavami zrelých päťdesiatnikov možno znie ako námet pre satiru, táto Sluzka7 resizezmena a však so sebou prináša lepšiu psychologickú prekreslenosť postáv a ich chovanie ovplyvňujú bohaté životné skúsenosti.

Najzaujímavejšou a najprepracovanejšou postavou príbehu je Anne v podaní (paradoxne do krásy starnúcej) austrálskej hviezdy Toni Collette a je to výsledkom nielen dobre napísaného scenára, ale aj jej hereckým umením. Zdatným partnerom je aj jej síce snobský, ale vo svojej podstate šibalský a sympatie vzbudzujúci manžel Harvey Keitel. Páru to spolu sluší, ale do popredia sa postupne dostávajú aj temnejšie tóny dlhoročného spolužitia. Akýmsi psychologickým Sluzka11 resizevrcholom ich vzťahovej dejovej línie je nenápadná nočná scéna v bazéne, kde sa scenár zaobišiel bez zbytočných slov. Obrazom sa totiž často dá vo filme povedať oveľa viac ako slovami a záverečný záber na Anninu tvár v tejto krátkej sekvencii povie o jej pocitoch všetko. Rossy De Palma, alias verná slúžka, alias španielska šľachtičná, je ako novodobá Popoluška skutočne očarujúca a svojim spôsobom aj sexy. Vlastne sa ani nečudujeme jej bohatému írskemu nápadníkovi, že ho očarila viac, ako síce pekná, ale nudná spolusediaca z druhej strany stola pri večeri. Kúzlo človeka totiž vyviera z jeho vnútra a nie Sluzka9 resizezo vzhľadu, čo nám implicitne, čiže veľmi vkusne a nevtieravo naznačuje aj Sthersovej film.

Scenár sa umne pohráva aj z intertextualitou a ponúka vzdelanému divákovi zopár jemných narážok na minulosť niektorých hereckých hviezd. Bob predáva vďaka pred verejnosťou zastieraným finančným problémom obraz Poslednej večere, pričom padne aj zmienka o Judášovi. Toho hral v osemdesiatych rokoch Keitel v Scorseseho opuse Posledné pokušenie Krista. Rossy De Palma si vypočuje z úst Toni Collette zase prednášku o slávnych Španieloch, nevynímajúc strojcu jej slávy Perda Almodovara.


Sluzka12 resizeMadame slúžka (Madame),Francúzsko 2017
Dĺžka: 90 minút
Scenár a réžia: Amanda Sthers
Kamera: Régis Blondeau
Strih: Nicolas Chaudeurge
Hudba: Matthieu Gonet
Hrajú: Toni Colette, Harvey Keitel, Michael Smiley, Joséphine de La Baume, Rossy de Palma, Brendan Patricks, Sonia Rolland, Stanislas Merthar, Chritian Abart a ďalší
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 14. decembra 2017
Foto: Continental film

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.