Digitálne reštaurované Ružové sny vo francúzskom Arras

Filmový festival Arras je významným jesenným filmovým podujatím vo Francúzsku, film Ružové sny o dospievaní, snívaní a prvej veľkej, ale zakázanej láske uvedie v sekcii Vízie Východu. Príbeh dedinského poštára Jakuba a Jolanky z neďalekej rómskej osady rozpráva všeobecne zrozumiteľný príbeh podobný Shakespearovej dráme o Ruzovesny resizeRómeovi a Júlii. Tento film, v ktorom na seba naráža nespútaný svet hravej fantázie a triezvy pragmatizmus každodenného života, ocenila v čase svojho vzniku odborná kritika i publikum doma a v zahraničí. Podľa filmovej historičky Jeleny Paštékovej, spoluautorky publikácie Dejiny slovenskej kinematografie, „Ružové sny nie sú iba obyčajnou romancou. Môžeme ich označiť za lyrickú tragikomédiu, ktorá vnútornou čistotou svojich hrdinov, pozitívnou životnou energiou a pastelovým tónovaním predstavuje programový návrat k ľudskosti uprostred mravného marazmu 70. rokov.“

Film Ružové sny bol digitalizovaný a reštaurovaný v digitalizačnom pracovisku Slovenského filmového ústavu (SFÚ). Na festivale v Arras ho divákom osobne predstaví režisér Dušan Hanák, ktorý sa zúčastní série uvedení filmu na viacerých francúzskych miestach, napríklad v Cinéma Georges Ruzovesny2 resizeMélies v Montreuil, kde sa Ružové sny premietnu spolu s jeho filmom 322 (1969). Následne snímka vstúpi do francúzskej kinodistribúcie. Do kín ju uvádza francúzska spoločnosť Malavida, ktorá sa zameriava na vydávanie a distribúciu DVD nosičov nekomerčných európskych diel a dlhodobo spolupracuje so SFÚ pri distribúcii slovenských filmov v jeho výkone práv. Film v digitálne reštaurovanej podobe plánuje vydať na DVD nosiči na budúci rok.

V minulosti vydala Malavida na DVD už Hanákove filmy 322 (1969), Obrazy starého sveta (1972), Ja milujem, ty miluješ (1980) i krátke filmy Artisti (1965), Učenie (1965), Prišiel k nám Old Shatterhand (1966) a Omša (1967), ďalej filmy Štefana Uhra Slnko v sieti (1962), Organ (1964), Panna zázračnica (1966), Tri dcéry (1967) a Keby som mal pušku (1971), Juraja Jakubiska Kristove roky (1967), Vtáčkovia, siroty a blázni (1969), tiež filmy Boxer a smrť (1962) Petra Solana či Dialóg 20 40 60 (1968) trojice režisérov Jerzy Skolimowski, Peter Solan a Zbyněk Brynych. Podľa Lionela Ithurraldea z vydavateľstva Malavida filmy zo zlatého fondu slovenskej kinematografie sú adekvátnou súčasťou dejín európskeho filmu. „Sú to majstrovské diela. Charakterizuje ich celková vysoká kvalita, provokatívny tón, estetická a scenáristická dômyselnosť, a tiež skutočnosť, že možností vidieť tieto filmy je stále menej,“ hovorí.

Na festivale v Arras sa v rovnakej sekcii ako Ružové sny premietnu aj dva súčasné slovenské filmy Piata loď (2017) Ivety Grófovej a Baba z ľadu (2017) Bohdana Slámu. V súťažnej sekcii francúzskych a európskych filmov sa bude v kolekcii deviatich filmov o cenu uchádzať slovenská snímka Petra Bebjaka Čiara (2017). 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.